در پی شنود، ضبط و نشت مکالمه تلفنی توهین‌آمیز معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره اتحادیه اروپا، اکنون امنیت مکالمات تلفنی محرمانه دیپلمات‌های آمریکایی زیر سؤال رفته است.

به گزارشسرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی سی سی تی وی ،  یک روز پس از آن که مکالمه تلفنی میان دو دیپلمات آمریکایی در اوکراین ضبط و منتشر شد، مکالمه میان دو مقام اتحادیه اروپا نیز به شبکه اینترنت نشت پیدا کرده است.

 نشت پیاپی مکالمات مقامات آمریکایی و اروپایی، امنیت اینگونه مکالمات را زیر سؤال برده است. مقامات آمریکایی، روسیه را متهم به دست داشتن در شنود و نشت دادن مکالمات دو دیپلمات آمریکایی در اوکراین کرده‌اند. 

خبرنگار این شبکه طی گزارشی از واشنگتن درباره واکنش‌های شدید به اظهارات توهین‌آمیز ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، درباره نحوه عملکرد اتحادیه اروپا در رابطه با اوضاع اوکراین گفت: موجی از واکنش‌های تند اروپایی در روز جمعه به راه افتاد.

آلمان، که دارای بزرگترین اقتصاد در اتحادیه اروپا است، واکنشی سخت نشان داد. کریستیان ویرتز، سخنگوی دولت آلمان، گفت: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، این اظهار نظرها (ی توهین آمیز) را کاملاً غیرقابل قبول می‌داند. 

ویکتوریا نولند نه تنها اظهارات نشت پیدا کرده‌ی خود را انکار نکرده است، بلکه از همتایان اروپایی خود نیز از این بابت عذرخواهی کرده‌است. نولند ضمن اشاره به این که کیفیت صدای ضبط و پخش شده‌اش بسیار عالی بوده‌است، تلویحاً اشاره کرد که ضبط و نشت مکالمه تلفنی وی کار روسیه بوده است. 

خبرنگار افزود: کمیسیون اروپا نیز تمایل دارد این مسئله را پشت سر بگذارد. "پیا آهرنکیلد"، سخنگوی این کمیسیون گفت: شنود مکالمات خصوصی، بخشی از ابزار و وسایلی نیست که ما در تلاش‌های خود برای کمک به اوکراین از آن استفاده می‌کنیم. 

خبرنگار این شبکه در خاتمه اضافه کرد: به رغم اتهامات آمریکا به روسیه در این خصوص، هنوز هم جزییات این که چگونه مکالمات تلفنی دیپلمات‌های ارشد آمریکایی به صورت غیرقانونی ردیابی و ضبط می‌شود، مشخص نشده است. در هر صورت، هم اکنون امنیت مکالمات خصوصی و محرمانه‌ی دیپلماتیک میان مقامات آمریکایی یا اروپایی، زیر سؤال رفته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار