بزرگترین مشکل جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی نداشتن انسجام است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ امروز نشست مطبوعاتی سیزدهمین جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشگاهی با حضور "محسن محمدی" دبیر جشنواره، "سپهر شریف‌زاده" دبیر بخش بین‌الملل جشنواره در خانه‌ی هنرمندان برگزار شد.
 
"محسن محمدی" دبیر جشنواره در خصوص تاریخچه‌ی جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشگاهی عنوان کرد:  نخستین دوره جشنواره تئاتر عروسکی در سال 1375 با همت دانشجویان سینما و تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در دوره‌ی اول و دوم تنها برخی از هنرمندان در این جشنواره حضور داشتند اما از دوره‌ی ششم به بعد نیز بخش بین‌الملل به جشنواره اضافه شد.
 
محمدی افزود: جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی در دوره‌هایی برگزار نشد و یا دو سال یکبار برپا شد اما باز هم به کمک دانشجویان، این جشنواره در دوره سیزدهم برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها قبل از شروع جشنواره اظهار داشت: کارگاه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها قبل از شروع جشنواره برگزار شد که اکنون به پایان رسیده‌اند و این کارگاه‌ها در شهرهای شیراز، مشهد و مازندران تشکیل شد.
 
محمدی کارگاه‌های تهران را شامل قالب‌گیری، ساخت و انیمیشن خواند و گفت: جشنواره شامل دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان است.
 
وی گفت: داوران بخش بزرگسال صحنه‌ای و خیابانی یکی هستند و به طور کل 3 داور داریم که دو نفر آنها برای بخش بین‌الملل و یک نفر برای بخش داخلی است.
 
محمدی بزرگترین مشکل جشنواره را انسجام نداشتن خواند و بیان کرد: هیچ ضمانتی برای برگزاری جشنواره وجود ندارد در هر دوره هر دبیری باید از صفر کار را شروع کند.
 
وی با اشاره به نبود بودجه بعنوان یکی از دیگر مشکلات جشنواره اظهار داشت: بدون پول و امکانات مدیریت جشنواره کار بسیار سختی است زیرا ما تمام انرژی خود را صرف گرفتن حمایت‌ها می‌کنیم و از مسئله‌ی اصلی خارج می‌شویم.
 
محمدی گفت: مدیران به دلیل آنکه این جشنواره دانشجویی است نسبت به آن اعتماد ندارند و حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به قول‌هایی که برای کمک به این جشنواره شده عنوان کرد: طی جلسه‌ای که با معاون فرهنگی وزارت علوم داشتیم آنها به ما قول‌هایی برای حمایت دادند که امیدواریم با توجه به شروع جشنواره هر چه زودتر آنها را عملی کنند.
 
محمدی خاطر نشان کرد: خوشبختانه کمک هزینه‌ها را دریافت کردیم و تا 300 هزار تومان به گروهها خواهیم داد اما دربخش پژوهش به دلیل نداشتن بودجه نتوانستیم کتابهایمان را چاپ کنیم.
 
سپهر شریف‌زاده دبیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشگاهی ادامه‌ی نشست عنوان کرد:  دراین دوره از جشنواره تصمیم گرفتیم تنها گروه‌های دانشجویی حضور داشته باشند زیرا در دوره‌های قبلی گروههای حرفه‌ای در این جشنواره بودند.
 
وی ادامه داد: فراخوان جشنواره را به دانشگاه‌های کشوری خارجی نیز ارسال کردیم و کشورهای بسیاری از جمله لهستان، اکراین، آلمان، اسپانیا، مجارستان، شیلی درخواست حضور در این جشنواره را داشته‌ اما به علت مسائل مالی 6 اثر را انتخاب کردیم.
 
شریف‌زاده افزود: بازهم نبود بودجه و هزینه‌ها رفت و آمد باعث شد که از این 6 اثر انتخابی از کشورهای خارجی تنها دو اثر از کشور آلمان و اوکراین را برگزینیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در نظر داریم بعد از اجراها جلسه‌های نقد و بررسی با حضور نرگس مجد برگزار کنیم.
 
همچنین سمینارهای جایگاه عروسک و کارگردانی تئاتر عروسکی بر اساس ایده‌ی خاص را برگزار خواهیم کرد.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار