در پی نشت اطلاعات محرمانه درباره کمک شرکت های فناوری اطلاعات آمریکایی به دولت این کشور برای جاسوسی علیه شهروندان و دولت‌های خارجی، برخی از کشورهای جهان تلاش دارند فعالیت‌های شرکت‌های نرم‌افزاری آمریکایی را در کشورهای‌شان محدود کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، آناند نایدو، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از واشنگتن گفت: اطلاعات نشت یافته به مطبوعات توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا، بسیاری از مقامات کشورهای جهان را در رابطه با احتمال جاسوسی آمریکا از دولت، مردم و شرکت‌های بزرگ این کشورها نگران کرده است. 

از همین رو، برخی از کشورهای دنیا، از جمله آلمان، برزیل و هند، تلاش دارند خدمات شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت، یاهو و سایر شرکت‌های بزرگ خدمات رایانه‌ای و اینترنتی آمریکایی را در کشورهای خود محدود کنند یا آن را با خدمات داخلی یا شرکت‌های غیرآمریکایی مشابه، جایگزین کنند. مقامات این کشورها احتمال جاسوسی شرکت‌های نرم افزاری، الکترونیکی و اینترنتی آمریکایی را می‌دهند و آن‌ها را به صورت بالقوه مخل امنیت کشورهایشان می‌دانند. این کشورها تلاش دارند با تجاوز سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی به حریم خصوصی شهروندان‌شان نیز مقابله کنند. 

نایدو افزود: هنگامی که مشخص شد سازمان امنیت ملی آمریکا نه تنها از دشمنان این کشور، بلکه از دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کشورهای دوست و حتی متحدان بسیار نزدیک آمریکا، از جمله آلمان، نیز جاسوسی می‌کند، مقامات کشورهای متحد آمریکا به شدت خشمگین شدند. 

بسیاری از کشورها در حال تجدید نظر در نوع ارتباطاتشان با شرکت‌های یاد شده‌ی آمریکایی هستند. مثلاً لایحه‌ای در پارلمان برزیل در دست بررسی است که شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل را وادار می‌کند، تمامی اطلاعات و داده ها مربوط به شرکت ها و مردم برزیل را باید در خاک برزیل (نه در آمریکا) ذخیره و به صورت الکترونیکی بایگانی کنند، و هر شرکتی که از این قانون تخطی کند را با میلیون‌ها دلار جریمه نقدی مواجه خواهد کرد. 

خبرنگار در خاتمه افزود: این مسئله به نوبه خود موجبات نگرانی شرکت‌های الکترونیکی و خدمات اینترنتی آمریکایی را فراهم آورده است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که در صورت ادامه روند دوری گزیدن دولت‌ها و شهروندان خارجی (غیرآمریکایی) از استفاده از خدمات این شرکت‌های آمریکایی، مشکلات مالی شرکت‌های بزرگ اینترنتی، فناوری اطلاعات و رایانه‌ای این کشور بر اثر کاهش مشتریان‌شان، تشدید خواهد شد و این شرکت‌های آمریکایی طی سه سال آتی، در مجموع دست‌کم سی و پنج میلیارد دلار ضرر خواهند کرد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار