در چند سال اخیر استقبال مردم از داروهای گیاهی بیشتر شده است، اما این علم هنوز در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دکتر محمد باقر مینایی، متخصص طب سنتی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طب سنتی در کشور ما علی رغم دیرینگی آن، پیشرفت چندانی نداشته و گیاهان دارویی به صورت غیر برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی گفت: عوارض داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی کمتر است ولی مطلق نیست و تمام داروهای گیاهی بی‌ضرر نیستند. 

مینایی افزود: داروهای گیاهی را نمی‌توان در تمام موارد جایگزین داروهای شیمیایی کرد ولی می‌توان به عنوان طب مکمل و همراه داروهای شیمیایی استفاده کرد. 

وی تصریح کرد: سیستمی برای عرضه صحیح و سالم گیاهان دارویی در عطاری‌ها نداریم و مشکل عمده بخش عطاری‌ها مربوط به سیستم آموزش است، چون عدم آموزش باعث شده عطاری‌ها بدون مجوز گیاهان دارویی و غیر دارویی را به فروش برسانند. 

این پزشک طب سنتی ادامه داد: گیاهان دارویی باید به صورت منظم و طبق اصول صحیح، بسته بندی و توزیع شوند. چون بسیاری از گیاهان در عطاری‌ها، به دلیل آلودگی‌ها میکروبی و سموم کشاورزی استاندارد نبوده و خواص موثر خود را از دست داده‌اند. 

وی در پایان گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر، استقبال مردم از داروهای گیاهی افزایش یافته ولی در حال حاضر آمار دقیقی از میزان مصرف این دارو‌ها در دست نیست، چون توزیع داروهای گیاهی از طریق شبکه دارویی کشور انجام نمی‌شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.