همزمان با روزهای جشن سالگرد انقلاب اسلامی در ایران، مراحل ساخت بزرگ‌ترین و کامل‌ترین ماکت تخت جمشید در دنیا پایان یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر طرح ساخت این ماکت، با پر اهمیت خواندن حفظ و شناساندن میراث گذشتگان به نسل امروز و فردای ایران گفت: ملت ایران، میراث‌دار فرهنگی چند هزار ساله هستند و این باور مهم، ما را بر آن داشت تا در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ کهن این مرز و بوم، ساخت بزرگ‌ترین و کامل‌ترین ماکت تخت جمشید را همزمان با گرامیداشت دهه فجر به پایان رسانیم.

سعید رحمتی ادامه داد: این ماکت به همراه 11 ماکت دیگر از محوطه‌های میراث فرهنگی ایران که در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند، در باغ موزه مینیاتور تهران به نمایش گذاشته شده است.

وی مقیاس این ماکت و اغلب دیگر ماکت‌ها را یک بیست و پنجم اندازه واقعی، دانست و افزود: وسعت ماکت تخت جمشید حدود 500 متر مربع است و هم‌اکنون در محیط باز باغ موزه به نمایش دایم در آمده است.

رحمتی بیان کرد: در ساخت این ماکت از آخرین روش‌های جهانی نقشه‌برداری سه بعدی استفاده شده و البته با تلفیق روش‌های ماشینی و دستی این ماکت به اجرا درآمده است.

ساخت این ماکت با همکاری کارشناسان پایگاه جهانی پارسه پاسارگاد، مشاوره دکتر محمدحسن طالبیان مدیر پایگاه و همچنین شرکت صنایع فرهنگی گردونه مهر پاسارگاد و کارفرمایی سازمان پارک‌های شهر تهران انجام شد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: ساخت ، بزرگترین ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.