ندادن تخصیص های جدید آب، مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود و انتقال آب از حوضه زاگرس به فلات مرکزی سه راهکار مهم برای احیای زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان در نشست تخصصی آب و رسانه ضمن بیان این مطلب با بیان اینکه از حدود 30 میلیارد متر مکعب آب فلات زاگرس میانی تنها 5 درصد آن به فلات مرکزی ایران می آید و مابقی به جلگه خوزستان می رود گفت: تاریخ نشان داده که حوضه خوزستان همیشه با سیل روبه رو بوده و اصفهان نیز همیشه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرده است.

اصلانی با اشاره به 500 میلیون متر مکعب آب که از اهواز به خلیج فارس می ریزد گفت: مهمترین راهکار برای احیای زاینده رود انتقال آب از زاگرس به فلات مرکزی است.

وی با بیان اینکه صرفه جویی یک اصل است ولی تولید آب نمی کند اظهار داشت: تامین آب زاینده رود از طریق باروری ابرها و انتقال آب از خلیج فارس کار غیر علمی و غیرکارشناسی برای تامین آب زاینده رود است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان در ادامه سرانه آب در دسترس دراستان خوزستان را 8 هزار متر مکعب، استان چهار محال بختیاری را 12 هزار متر مکعب و اصفهان در حوضه زاینده رود را 650 متر مکعب اعلام کرد.

همچنین معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این نشست یکی از وظایف زاینده رود را تامین آب صنایع مهم ملی واستانی همچون کارخانه ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه ، نیروگاه ها و... دانست و گفت: رودخانه زاینده رود در حال حاضر تامین کننده آب آشامیدنی جمعیتی حدود 5 میلیون نفر است.

حیدرپور با بیان اینکه کل آورد آب به رودخانه زاینده رود حدود یک میلیارد و 570 میلیون متر مکعب است تصریح کرد: سالانه حدود حدود 2 میلیارد و 150 میلیون متر مکعب در بخش صنعت، کشاورزی و آشامیدنی مصرف می شود که در حال حاضر با کمبود حدود 600 میلیون متر مکعب آب در حوضه زاینده رود مواجه هستیم.

وی افزود: بر اساس بر آورد های انجام شده حوضه زاینده رود در افق 1410 با کمبود سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب در سال مواجه خواهد شد.

حیدر پور آورد آب به رود خانه زاینده رود در سال گذشته را یک میلیارد و 24 میلیون متر مکعب و خروجی سد را یک میلیارد و 827 متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: حجم سد زاینده رود در حال حاضر 113 میلیون متر مکعب می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40 درصد و نسبت به دراز مدت حدود 84 درصد کاهش یافته است.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه طی 13 سال اخیر حدود 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب از مخازن زیر زمینی برداشت شده و در حال حاضر با حدود6/2 میلیارد متر مکعب کمبود آب در مخازن زیر زمینی مواجه هستیم گفت: دشت های مهیار ، دامنه و دیگر دشت ها به دلیل برداشت بی رویه آب از مخازن با نشست زمین مواجه شده که مشکلاتی ایجاد کرده است.

حیدر پور خاطر نشان کرد: خشک سالی طی 3-4 سال اخیر تاثیر منفی در منابع زیر زمینی استان اصفهان گذاشته است بطوری که درچشمه ها و چا ههایی که سابقه خشک شدن و جود نداشت، خشک شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز با اشاره به تصویب طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود در شورای عالی آب گفت: این طرح مهمترین گام برای ساماندهی حوضه زاینده رود بوده ولی برای احیای حوضه زاینده رود زمان لازم است.

مسعود میر محمد صادقی با بیان اینکه نصف مقطع تونل سوم کوهرنگ باز شده است وتا پایان سال جاری و یا حد اکثر تا ماههای اول سال آینده نصف دیگر این مقطع باز می شود افزود: سد تونل سوم هنوز ساخته نشده که در صورت تامین اعتبار تا 3-4 سال آینده ساخته خواهد شد. /


 

برچسب ها: اصفهان ، نشست ، تخصصی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.