مشهد

دوران جمهوری اسلامی، عصر طلایی جدید جهان اسلام است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: عصر امام رضا(ع) را به جهت رشد علوم مختلف‏ عصر طلایی(ذهبیه) نامیده‌اند و دوران فعلی نظام اسلامی را می‌توان عصر طلایی جدید جهان اسلام برشمرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه امام رضا(ع) که در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، رجب اصغریان را که در حکمی از سوی آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی به عنوان رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) منصوب شده بود، معرفی و از زحمات میرزایی تقدیر کرد.

سیداحمد علوی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل(ره)، شهدای انقلاب اسلامی و دهه فجر، در سخنانی گفت: در دوران مأمون، دانشمندان زیادی با هدف شکست علمی امام رضا علیه السلام به دربار دعوت می‌شدند، اما امام رضا(ع) با استفاده از نبوغ علمی خود، این مجالس را به فرصتی برای تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی بین اقوام و ملل مختلف تبدیل کرده و با ایجاد یک نهضت بزرگ علمی، دوره شکوفایی معارف اسلامی را رقم زدند.

علوی زمان حاضر را دارای شباهت‌های بسیاری با دوران امام رضا(ع) دانست و بیان کرد: آن روز، توسعه قلمرو فیزیکی مطرح بود و امروز بحث دهکده جهانی و ورود اندیشه‌ها و افکار مختلف از فرقه‌های منحرفی است که هر روز از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی با تأکید بر این که می‌توان به جرأت گفت انقلاب اسلامی در یک مقیاس وسیع‌تر، دوران طلایی شکوفایی اسلام و معارف الهی را ایجاد کرده است، افزود: به وجود آمدن این زمینه، مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر امام راحل(ره)، رهبری‌های مقام معظم رهبری و پایمردی روحانیت معظم و مردم ولایتمدار ایران اسلامی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که ایام دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین دستاوردهای نظام به جوانان و نوجوانان است، اظهار کرد: امروز نه‌تنها آحاد مردم ایران که همه جهانیان باید از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی بهره‌مند شوند.

وی افزود: هرچند استکبار جهانی همواره در حال مسموم کردن فضا علیه جمهوری اسلامی است، اما ما باید هوشیار باشیم و قدر این نظام و انقلاب را بدانیم و برای رشد و تعالی اهداف آن تلاش کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخشی از سخنان خود به عملکرد آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای مهم پس از انقلاب اسلامی اشاره ‌و اظهار کرد: تقریباً مشابه همین عوائد موقوفات، در قبل از انقلاب هم وجود داشت که باید طبق نیات واقفان هزینه می‌شد،‌ اما متأسفانه درآمد موقوفاتی آستان قدس رضوی در مسیرهای نادرست و بعضاً نامشروع هزینه می‌شد.

علوی خاطرنشان کرد: پژوهشگران می‌توانند بررسی کنند در حدود 12 قرنی که از شهادت حضرت رضا(ع) گذشته است، در چه دوره تاریخی این اندوخته علمی، اقتصادی، فرهنگی و خدماتی وجود داشته و در چه مقطعی از تاریخ آستان قدس رضوی دانشگاه‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی، درمانی‏، انتشاراتی و نیز اقدامات عمرانی و توسعه در حرم مطهر با این شکل فعالیت داشته‌اند.

وی افزود: می‌توانیم ادعا کنیم امروز با درایت آیت الله واعظ طبسی، یک الگوی پیشرفته و منضبط اسلامی در آستان قدس رضوی شکل گرفته ‌که از دقت نظر ایشان در مسائل مختلف و مدیریتی منطبق بر مبانی اسلام نشأت می‌گیرد.

علوی با بیان این‌که معمولاً کمتر به نقش مدیریتی آیت‌الله واعظ طبسی در زمینه های مختلف از جمله شکوفایی آستان قدس رضوی پرداخته شده است، به معرفی چند شاخصه مدیریتی وی پرداخت و گفت: اولین شاخصه، کلان نگری و آینده نگری است که از طرفی مورد تحسین اهل فن و از طرفی مورد اعتراض بعضی گروه های التقاطی در ابتدای پیروزی انقلاب واقع شده است و نمونه آن را می‌توان در مباحث مربوط به حفظ باغات آستان قدس رضوی به عنوان ریه تنفسی مشهد، نگهداری حفاظت و توسعه موزه‌ها و کتابخانه حرم مطهر به عنوان تراث فرهنگی کشور، گسترش حرم مطهر با حفظ بناهای قدیمی و با تکیه بر معماری اسلامی و ایرانی و طراحی علمی، تربیت نیروهای متخصص و علمی و پایبند به ارزشهای اسلامی و انقلابی، ساخت شهر هویزه بر اساس طرح و نقشه اصولی و ایجاد بیمارستان رضوی مشاهده کرد.

وی دیگر خصوصیات ایشان را عمق نگری و پرهیز از سطحی نگری و استحکام در امور، پرهیز از روزمرگی و شتابزدگی و حرکت های احساسی، حرکت بر اساس چشم انداز، تقید به اجرای نیات واقفان، انجام کار کارشناسی و پرهیز از بروکراسی، تأکید بر اشتغال و تولید محصولات مورد نیاز کشور و رسیدگی به خواسته های مردم عنوان کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: تمامی بناهایی که توسط این نهاد ساخته شده، با حوصله و در عین استحکام و زیبایی است. به طوری که مراکزی مانند کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، رواقهای دارالحجه و دارالمرحمه، بیانگر سبک معماری عصر جمهوری اسلامی هستند که همگی با پرهیز از سطحی نگری ایجاد شده است.

وی همچنین انضباط مالی و اداری، استفاده از تکنولوژی روز، انجام کار در زمان مقتضی، انگیزه معنوی و اعتقادی، صبر، استقامت و مقاومت در برابر دشمن را از دیگر خصوصیات این مرد مبارز برشمرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به رشد نهادهای علمی و بخصوص دانشگاه‌های این نهاد، اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام رضا(ع) با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال رشد و گسترش هستند و هر سال دانشجویان زیادی در این مراکز مشغول فراگیری دانش و تربیت اسلامی هستند که همگی نتیجه زحمات همکارانی است که با صداقت و معنویت کار و تلاش می‌کنند.

وی در پایان ضمن تشکر از خدمات میرزایی در سمت ریاست دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و آرزوی توفیق برای وی، اصغریان که استاد تمام دانشگاه و دارای سابقه مدیریتی، علمی و اجرایی در دانشگاه های فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد منطقه 9 است را به عنوان رئیس جدید دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) معرفی کرد.


برچسب ها: قائم ، مقام ، تولیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.