به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در حاشیه دهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودرو اصفهان در جمع خبرنگاران در خصوص جزئيات مذاكرات خودروسازان داخلي با هيأت فرانسوي اظهارداشت: مهم ترين بحث خودروسازان داخلي با شركتهاي اروپايي و فرانسوي تغيير همكاري است به نحوي كه پيش از اين همكاريها به صورت" سي كي دي " بود كه در اين مذاكرات براي طراحي مشترك خودرو رايزني هاي مناسبي صورت گرفته است.
وي به موافقتنامه خودروسازان داخلي با شركت هاي خودروساز اروپايي اشاره کرد و گفت: در روند مذاكرات خود با اروپائيان قرار است در قالب همكاري ها دو خودروي جديد طراحي و وارد بازار شود.
مدير عامل ايران خودرو با بيان اينكه در عمق ساخت نيز با شركتهاي خارجي تبادلات لازم را به شكل جديدتري انجام خواهيم داد، تصريح كرد: در مذاکره با دیگر شرکت فرانسوی نیز مقرر شد بر روی پلتفرم مربوطه یک خودروی شاسی بلند و یک خودروی سدان به صورت مشترک طراحی و تولید شود و این دو محصول جديد در داخل ايران به فروش برسد و در زنجيره جهاني نيز امكان عرضه داشته باشد.
يكه زارع اضافه كرد: در بخش سرمايه گذاري نيز يكي از شركتهاي اروپايي در ايران خودرو به صورت يك برند مشترك فعاليت خواهد نمود. بر همين اساس اگر اين اهداف اجرايي شود حركت هاي مناسبي براي جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در بخش صنعت خودروي كشور ايجاد خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص واگذاری سهام خودروسازان داخلی به شرکتهای خارجی، اظهار کرد: ممکن است برخی خودروسازان اروپایی علاقهمند به خرید سهام خودروسازان داخلی باشند اما وقتی خودروسازان داخلی سودده و قوی باشند جاذبه بیشتری برای خارجیها خواهند داشت.
وي با بيان اينكه به نظر مي رسد برخي از شركت هاي اروپايي كه هنوز روند همكاري خود را با ايران اعلام نكرده اند ظرف 15 روز آينده درخواست هاي خود را مطرح كنند، اظهارداشت: در مدتي كه شركت هاي اروپايي از بازار ايران فاصله داشتند سهم زيادي از بازار كشور را از دست دادهاند به نحوي كه يكي از اين شركتهاي اروپايي كه 23 درصد از فروش خود را كه در ايران انجام مي داد با ضررهاي زيادي روبه رو گرديد.
*خودروسازان اروپایی به ایران می آیند
مديرعامل ايران خودرو با بيان اينكه فقط با شركتهاي فرانسوي همكاري هاي بين المللي خود را ادامه نخواهيم داد، گفت: به اعتقاد بنده در سال 82 هيچ لزومي نداشت ايران خودرو علاوه بر همكاري خود با يك شركت فرانسوي قرارداد هايي را با ديگر شركت هاي فرانسوی هم وضع می کرد بلكه بايد بستر حضور شركت هاي ديگر خارجي را نيز در كشور فراهم مي آورد.
وي اضافه كرد: ايران خودرو مطمئناً در كنار فرانسوي ها به دنبال شركاي ديگر بين المللي نيز است به نحوي كه هم اكنون مقدمات اين كار در حال انجام است.
يكه زارع با اشاره به اينكه از ميان محصولات شركتهاي خودروساز بين المللي كيفيت خودروهاي آلماني را بيشتر قبول دارم، گفت: در حوزه همكاري با شركت هاي آلماني نيز مقدماتي مناسبي صورت گرفته كه به زودي در حوزه خودروهاي سواري و ديزلي شاهد همكارهاي مؤثري با خودرسازان اين كشور خواهيم بود.
*ایران خودرو دیگر هیچ سایت مونتاژی نخواهد ساخت
وي در خصوص واگذاري ايران خودرو سمنان به بخش خصوصي نيز تصریح کرد: به طور مشخص در سياست جديد ايران خودرو كه بايد از 6سال پيش انجام ميگرفت اين شركت هيچ سايت مونتازي در هيچ استاني نخواهد زد.
یکه زارع ادامه داد: هماکنون ظرفیت تولید خودرو در کشور یک میلیون و 800 هزار دستگاه و نیاز بازار یک میلیون و 200 هزار دستگاه است، بنابراین ظرفیت مازاد تولید در کشور داریم و آمادهایم تمام سایتهای خارج از تهران را واگذار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به جای سایتهای مونتاژ زیرساختهای صنعت خودرو را تقویت کنیم، گفت: ما با سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نفت مذاکراتی را برای تولید خودروهای برقی و دوگانهسوز در ایران انجام دادهایم.
مدير عامل ايران خودرو اضافه كرد: هم چنین اگر بخواهيم در بخش خصوصي نيز اين موضوع را حمايت كنيم حتماً در بخش قطعات موتور و زير ساحت هاي خودرو خواهد بود بر همين اساس هر سرمايه گذاري كه اعلام آمادگي كند ما سياست واگذاري سايتها را انجام خواهيم داد.
وي هم چنین در خصوص واگذاري سهام بانك پارسيان، گفت: براي خريد سهام بانك پارسيان سرمايه گذاران مختلفي از جمله سرمايه گذاري غدير اعلام آمادگي كرده است كه در حال حاضر مشغول پيگيري اين موضوع هستيم .اما در مجموع تا زماني كه سهام در بورس عرضه نشود نمي تواند زمان دقيق را اعلام كرد اما به طور كلي اين موضوع در حال پيگيري است.
*ایران خودرو را خودروساز می کنم
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: ايران خودرو در طول 6 سال گذشته دچار روزمرهگي شده است كه اين امر بايد با تقويت توليد محصولات با كيفيت ارتقاء پيدا نمايد.
يكه زارع به اهداف اصلي ايران خودرو اشاره كرد و گفت: احياء قطعه سازان، اصلاح ساختار مالي ايران خودرو و هدايت منابع به سمت طراحي خودروهاي جديداز جمله اهداف اساسي اين شركت خودروساز است.
وي اضافه كرد: من آمدهام ايران خودرو تا اين شركت را خودروساز كنم چراكه در حال حاضر فقط در خودروي سمند مي توانيم اصلاح خودروي ملي را به كارببريم.
انتهای پیام/