وزير راه و شهرسازي: شرط كرده‌ام كه به مردم دروغ نگويم وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه نبايد مكان مسكن مهر را به انبار آدم ها تبديل بكنيم و احساس امنيت مهمترين مساله مسكن مهر است در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد كه با خودم شرط كرده‌ام كه به مردم دروغ نگويم و حتما ما اشتباه داريم و بايد سعي كنيم كه اشتباهات را اصلاح بكنيم و آنها را تكرار نكنيم.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي كه پنج شنبه شب در برنامه زنده "شب آفتابي" شبكه تهران به سوالات مجري و تهيه كننده برنامه "محمود احمدي افزادي" پاسخ مي‌داد، در توضيح اينكه مديريت بحران و بازگشايي راه‌ها در بارش سنگين برف در استان‌هاي مازندران و گيلان به چه صورت انجام شد؛ گفت: ما بحران برف را با اعلام سازمان هواشناسي پيش بيني كرده بوديم و روز جمعه قبل از شروع برف، ستاد بحران را تشكيل داديم و راهداري اين استان‌‌ها آمادگي لازم را پيدا كرده بود و بنده مسئول راهداري را در روز يكشنبه به مازنداران اعزام كردم.

وي در جواب به اين سوال كه چرا به جاي استان‌هاي شمالي به جابهار سفر كرده است، پاسخ داد: در خصوص انتقادي كه از رفتن من به چابهار مي‌شود بايد بگويم در زمان بحران كار را دستگاه انجام مي‌دهد نه فرد؛ ما همه كارها را در خصوص بحران برف شمال هماهنگ كرده بوديم. در روز دوشنبه به چابهار رفتم و اين به معناي رفع مسئوليت نيست بلكه كل سازمان راهداري براي باز كردن راهها بسيج شده بودند. روز سه شنبه قصد عزيمت به مازندران را كردم اما زماني كه فهميدم كميته بحران هنوز تشكيل نشده احساس كردم رفتن يك وزير به منطقه مشكلي را حل نمي كند بدين منظور پيشنهاد تشكيل كميته بحران را دادم كه در نهايت اين مهم صورت گرفت.

آخوندي در پاسخ به سوال مجري برنامه كه پرسيد، آيا سفر به استان‌هاي شمالي دستور رئيس جمهور بود، يادآور شد: اين سفر جز برنامه هايم بود اما بعد از نهايي شدن اين سفر دستور رئيس جمهور نيز صادر شد. در زمان بحران برف در شمال بيشتر به آنجا رفتم تا به راهداران خسته نباشيد بگويم و در واقع رفتن من به آنجا چيزي را كم و زياد نمي كرد. در گيلان بارش سنگين برف را دو بار تجربه كرده بوديم اما در مازندران چنين تجربه‌‌اي نبود و شاهد بوديم كه گيلاني‌ها با توجه به دو تجربه قبلي منسجم تر عمل كردند.

وزير راه وشهر سازي در جواب مجري برنامه كه اين خسته نباشيد را بيهوده دانست، اظهار داشت: در مسائل از يك سو بحث اداري مطرح است و از سوي ديگر بحث اخلاقي و رفتاري وجود دارد كه از لحاظ اداري سازمان راهداري كار خودرا به نحو احسن انجام مي داد و حتي از شش استان ديگر امكانات راهداري به منطقه اعزام كرده بوديم و از نظر تكنيكي بر اوضاع مسلط بوديم، اما از لحاظ اجتماعي حضور مسئولان در منطقه هم براي مردم و هم همكاران دلگرم كننده است.

وي در ادامه با تشريح روند ايجاد بحران توضيح داد: بين شهرهاي رامسر تا تنكابن 1300 دستگاه وسيله نقليه به دليل انحراف برخي وسايط نقليه از طرفين راه و چپ جاده گره كور ترافيكي ايجاد كرده بودند كه چهار هزار نفر در اين خودرو‌ها حضور داشتند كه مهمترين دغدغه ما نجات جان آدمها وجلوگيري از يخ زدن آنها بود.

آخوندي با تاكيد بر اينكه بايد رفتارهاي اجتماعي مردم به ويژه در مواقع بحراني اصلاح شود، بيان داشت: حركت خودروها از طرفين جاده حل مشكل و بازگشايي را چند برابر سنگين تر كرد و راه حل برطرف كردن مشكلات در چنين مواقعي خود مردم هستند. بايد در ايران ياد بگيريم در چنين مواردي كه راهها بسته مي شود در مسير خودبمانيم و با انحراف به چپ وراست خود وديگران را دچار مشكل نكنيم كه بزرگترين درگيري ما در آن شرايط اين قضيه بود و در كل اين ماجرا خوشحالم كه حتي يك نفرهم دچار آسيب نشد.

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه تاكيد بر مسائل اجتماعي و اصلاح رفتارها وباورها بسيار مهم است، تصريح كرد: بايد با مردم گفتگو كنيم و آنها را به رعايت برخي نكات و ياد گرفتن بعضي از مسائل كه از لحاظ اجتماعي مهم است تشويق كنيم، همچنين نبايد دنبال ايراد گيري باشيم بلكه با تجزيه و تحليل مسائل بايد به حل آنها كمك كنيم.

بنيادهاي مسكن مهري كه اشتباه بود

آخوندي در ادامه پاسخ‌هاي خود به مجري برنامه "شب آفتابي" شبكه پنج سيما در خصوص انتقاد وزير به مسكن مهر جواب داد: مسكن مهر طرحي بود كه همه بنيادهاي آن اشتباه بود از مكان يابي گرفته تا طراحي مهندسي و فني، تامين مالي و انتخاب افراد و احساس امنيت مهمترين مساله مسكن مهر است. كساني كه طرح هايي همانند مسكن مهر را وارد نظام اقتصادي كشور كردند هم مردم را گرفتار كردند هم دولت را.

وي اضافه كرد: شهر در يك تاريخي بوجود مي‌آيد اين كه تصور كنيم يك شهر 500 هزار نفري را طي سه سال "قلفتي" درست مي‌كنيم امكان‌پذير نيست طراحان اين فكر خيلي ساده انديشي كردند. حتي در سال‌هاي تصويب و شكل گيري شهرهاي جديد نيز چنين آهنگ تند رشد جمعيت در اين شهرها پيش بيني نشده است.

وزير راه وشهرسازي بااشاره به سرعت رشد سريع در شهر هاي جديد گفت: رشد اين شهرها قرار بود به تدريج و با يك انسجام صورت گيرد و نبايد مكان مسكن مهر را به انبار آدم ها تبديل كنيم. متاسفانه در شهر جديد پرديس كه قرار بود جمعيت آن طي 20 سال به 180 هزار برسد در سه سال به 30 هزار نفر رسيد.

وي در پاسخ به اين سوال كه با طرح مسكن مهر مشكل مسكن يك ميليون خانوار حل شده است، جواب داد: آيا مسكن مهر راه حل بود؟ اگر راه حل بود كه بايد همه مشكلات حل شده باشد. بايد ديد اين طرح چه مقدار تقاضاي مسكن در شهرهاي بزرگ را كاهش داد همچنين نبايد با پول مردم واقتصاد شوخي كرد زيرا چنين طرحهايي آثار گسترده در جامعه دارد. 50 هزار ميليارد تومان پول به مسكن مهر تزريق شد آيا مسائل حل شده است؟

آخوندي ادامه داد: كساني كه طرح‌هايي هم چون مسكن مهر را وارد اقتصاد كردند، مردم و تا پنج دولت آينده را دچار گرفتاري كردند كه اين داستان و ساده انگاري زنجيره‌وار است زيرا كه شير نفت معجزه نمي كند بلكه در بعضي مواقع مشكلات نيز ايجاد مي كند . همچنين سكونت شهري نياز به امكانات رفاهي و جانبي دارد كه ايجاد آنها سال‌ها به طول مي انجامد.

وي تصريح كرد: با خودم شرط كرده‌ام كه به مردم دروغ نگويم. حتما ما اشتباه داريم و بايد سعي كنيم كه اشتباهات را اصلاح بكنيم و آنها را تكرار نكنيم. من ‌]با ذكراشتباه‌هاي مسكن مهر [نمي‌خواهم زنده باد، مرده باد كنم. بلكه مي‌خواهم ديگر اين اشتباهات را تكرار نكنيم.

آخوندي در ادامه با اشاره به طرح مسكن اجتماعي وزارت راه وشهرسازي و دليل عدم تشابه آن با مسكن مهر يادآور شد: در مسكن اجتماعي سعي مي‌شود به معني اصيل مسكن كه به فرهنگ و هويت افراد مربوط مي شود توجه شود،‌ همچنين آسايش، آرامش و احساس امنيت كه مهمترين نكته در مسكن است مورد توجه قرار مي گيرد.

وزير راه و شهرسازي گفت: مسكن اجتماعي جزئي از تامين اجتماعي است يعني گروه مخاطبش كساني هستند كه امكان پس انداز و امكان بازپرداخت وام را ندارند بر عكس مسكن مهر كه براي دهك هاي 3، 4 و 5 است كه بايد اقساط وام را بپردازند در حالي كه برخي از مردم امكان باز پرداخت وامها را ندارند. همچنين طرح مسكن اجتماعي توسط نهادهاي حمايتي، سازمان‌هاي مردم نهاد و شهرداري ها دنبال مي‌شود.

آخوندي درتوضيح پاياني خود در خصوص مسكن مهر تصريح كرد: يك لحظه هم پروژه مسكن مهررا زمين نمي‌گذاريم همچنين از لحاظ خدمات و منابع مالي پيگير اين طرح هستيم.

تاسف از مهرآباد و مشكلاتش

محمود احمدي مجري برنامه زنده "شب آفتابي" شبكه تهران با ذكر اظهار تاسف وزير راه و شهرسازي از وضعيت فرودگاه مهرآباد از وي در خصوص اين وضعيت توضيح خواست كه وي پاسخ داد: نبايد فكر كنيم با ايجاد فرودگاه امام خميني (ره)، از اهميت فرودگاه مهرآباد كاسته شده است، فرودگاه امام پنج ميليون مسافر سالانه جابه‌جا مي كند و فرودگاه مهرآباد سالانه 13 ميليون مسافر جابه‌جا مي كند ولي اوضاع و شرايط آن موجب تاسف است.

وي افزود: فرودگاه مهرآباد با ظرفيت جابه جايي 13 ميليون مسافر درسال فرودگاه مهمي به شمار مي رود اما از پاركينگ آن گرفته تا ترمينال و باندهايش دچا رمشكل هستند ومي توان گفت هيچ جاي آن درست نيست.

اخوندي توضيح داد: در مهرآباد سه كار بايد انجام شود، نخست اينكه بايد نحوه دسترسي مسافرين و مراجعان به فرودگاه سامان دهي شود، ديگر اينكه درخصوص سامان دهي بخش زميني فرودگاه كه شامل ترمينال ومحيط هاي پيرامون آن مي باشد كارهايي انجم شود كه در اين زمينه فكر هايي شده است و بخش سوم و پاياني بخش هوايي و باندها است كه دردستور كار قرار دارد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بناست بخش عمده اي از كنترل را الكتريكي و نامحسوس كنيم كه دراين راستا كارهايي درحال انجام است.

عباس آخوندي وزير راه وشهرسازي پنج شنبه (24 بهمن) ساعت 22:15 در برنامه زنده و گفتگو محور "شب آفتابي" حضور پيدا كرد.

همچنين در اين برنامه دوربين "شب آفتابي" باحضور در محل كار وي در طبقه پانزدهم ساختمان شهيد دادمان به علايق وي از جمله شركت در جشنواره فيلم فجر، خطاطي و شعر و آروزي ديدار وي با يك دوست قديمي پرداخت كه در بين برنامه اين موضوعات پخش شد.
برچسب ها: مسکن مهر ، تهران ، شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار