وزير راه و شهرسازي كشورمان و وزير خارجه تركمنستان با بررسي ميزان ترانزيت و عبور بار از طريق جاده‌اي، ريلي و بنادر شمالي بر لزوم افزايش ميزان بار عبوري از طريق خاك كشورمان به بنادر جنوبي ايران در خليج فارس تاكيد كردند و خواستار برنامه ريزي دقيق و هدفمند براي اجرايي كردن اين موضوع شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عباس آخوندي در ديدار با "رشيد مردوف" وزير امور خارجه تركمنستان كه در راس هياتي عالي رتبه به كشورمان سفر كرده است، با بيان روابط بين ايران و تركمنستان يادآور شد: بر اساس خبر خوشايند اتمام ساخت راه آهن تركمنستان و اتصال آن به راه آهن ايران در مرز اينچه برون در دو ماه آينده مي توانيم در زمان باقي مانده نشست‌هاي مشترك سه جانبه و حتي با حضور ازبكستان به صورت چهارجانبه با حضور رؤساي راه‌آهن‌هاي اين كشورها براي امضاي تفاهم‌نامه مشترك و برنامه ريزي هدفمند زمان بندي شده در خصوص ميزان باري كه از اين مرز جا‌به‌جا خواهد شد به توافقم برسيم.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: راه‌آهن سرخس در حال حاضر ظرفيت ترانزيت 10 ميليون تن بار را در سال دارد در حالي كه در حال حاضر يك ميليون تن بار از آن عبور مي كند.

وي افزود: انتظار مي رود براي خطوط ريلي در مرز سرخس و اينچه برون بايد به مقدار سهم مشترك ترانزيت بار، دست يابيم و هر دو طرف اقدامات لازم را براي اجرايي كردن اين برنامه انجام دهند.

آخوندي در اين ديدار بيان داشت: بايد تا آماده شدن راه‌آهن مرز اينچه برون حداكثر استفاده را از مرز سرخس كرد.

وي در پاسخ به طرف تركمني در خصوص بندر چابهار اعلام كرد: ظرفيت اين بندر در حال حاضر 3.5 ميليون تن است كه با تكميل پروژه‌هاي در دست اجرا در 18 ماه آينده به 6.5 تن و در سال‌هاي بعد با تكميل شدن ديگر پروژه ها به 20 ميليون تن ظرفيت تخليه و بارگيري خواهد رسيد و در حال حاضر بندرعباس مي تواند ظرفيت مناسبي را در اختيار قرار دهد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به سخنان "رشيد مردوف" وزير امور خارجه تركمنستان در خصوص تغيير روند سياسي كشورمان و اراده براي گسترش روابط سياسي با ديگر كشورها يادآور شد: همانطور كه اشاره شد بايد از فرصت موجود استفاده مطلوب تري كرد و در بنادر شمالي ايران از جمله بندر امير آباد و انزلي براي عبور كاميون‌ها از طريق كشتي‌هاي رو- رو به بندر تركمن باشي آمادگي وجود دارد.

آخوندي در پايان سخنانش درخواست كرد مدت زمان ويزاي رانندگان كاميون‌هاي ايراني از 5 روز به دو هفته افزايش يابد و براي جلوگيري از توقف طولاني مدت كاميونها در مرز، ساعت كار اين حوزه افزايش يابد زيرا كه در حال حاضر 498 كاميون در مرز سرخس و 957 كاميون در مرز لطف آباد در صف عبور از مرز قرار دارند. همچنين براي برطرف كردن مشكل معطلي، لازم است توافق‌نامه‌هاي پيشين در زمينه بازرسي مشترك كاميون‌ها و جلوگيري از بازرسي دوباره توسط هر طرف عملياتي شود.

"رشيد مردوف" وزير امور خارجه تركمنستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار با وزير راه و شهرسازي كشورمان بيان كرد: در مرز لطف آباد در كشور تركمنستان تعريض و افزايش حجم تردد در جاده‌ها را انجام مي دهد تا بتواند ميزان تردد افزايش يابد و هم اكنون از ساعت 8 تا 18 مرز باز است در حالي كه قبلا اين زمان كمتر بود.

وي اعلام كرد: دو كشتي رو-رو به زودي در مسير بندر تركمن باشي به بندر انزلي فعاليت خواهند داشت كه هر كدام قادر به جابه‌جايي 53 كاميون در هر بار خواهند بود زيرا با فعاليت در مسير دريايي طول زمان جا‌به‌جايي يك هفته كاهش مي‌يابد.

وزير امور خارجه تركمنستان در اين ديداردرخواست كرد كه در مرز سرخس ميزان تردد واگن‌هاي باري روزانه به 240 دستگاه افزايش يابد و ساعات كاري اين مرز ريلي 24 ساعته شود.

در اين نشست مقرر شد علاوه بر جلسات مشترك مسئولان دو كشور در حوزه ريلي در دو روز آينده در تهران، در پنجم اسفند با حضور مسئولان سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي و شركت راه آهن در مرز سرخس موضوعات مورد نظر دو طرف در محل بررسي و راهكارهاي اجرايي در توافق دو طرف بررسي و اجرايي شود.

در حاشيه اين نشست يادآوري مي‌شود كه عباس آخوندي و رشيد مردوف ‌هر دو در سمت وزير در مراسم افتتاح راه آهن سرخس در 17 سال گذشته حضور داشته‌اند و وزير امور خارجه تركمنستان در پاسخ به سخن وزير راه وشهرسازي در خصوص علاقه‌‌مندي خاص وي به راه‌آهن گفت كه پدر بزرگش سوزن بان راه‌آهن بوده و وي در كودكستاني در نزديكي خط آهن رفت‌و آمد مي كرده است.

طول خط راه آهن ايران – تركمنستان – قزاقستان، حدود ۹۱۰ كيلومتر است و كارشناسان بخش حمل و نقل بين‌المللي معتقدند كه با راه‌اندازي اين خط، بيش از ۶۰۰ كيلومتر از طول مسير حمل‌ونقل بين‌المللي كشورهاي مشترك‌المنافع تا خليج فارس و اروپا كاسته مي‌شود.
حدود ۷۰۰ كيلومتر از اين مسير ريلي در خاك تركمنستان ۸۲ كيلومتر آن در ايران و ۱۲۰ كيلومتر باقي مانده در خاك قزاقستان واقع است.

با راه‌اندازي خط راه آهن مذكور كه كريدور ريلي "شمال جنوب ” نيز ناميده مي‌شود، زمان حمل‌ونقل و ترانزيت كالا از اين مسير ريلي، ۲ شبانه روز و طول آن از خط ريلي موجود "بينااو- تركمن‌آباد – سرخس (خط آهن تجن – سرخس –مشهد) ۶۰۰ كيلومتر كاسته و هزينه‌هاي بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه‌ كاهش خواهد يافت و در مجموع، سالانه ۱۰ تا ۱۲ ميليون تن كالا از مسير ريلي مذكور جا به جا خواهد شد.

احداث قسمتي از خط راه آهن ايران – تركمنستان – قزاقستان در خاك تركمنستان از مسير ايستگاه بركت تا اترك، در امتداد مرزهاي ايران، به طول ۲۵۶ كيلومتر به شركت ايراني واگذار شده بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار