رهبران عربستان در پی نگرانی از بن بست در دومین دور مذاکرات ژنو2 قصد دارند موشک‌های ضد هواپیما در اختیار شورشیان سوری قرار دهند.این در حالی است که مقامات روسیه آمریکا را به مصادره دوباره گفتگوهای صلح به نفع خود و تلاش برای تغییر رژیم در سوریه محکوم کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان" حمایت تسلیحاتی ریاض از مزدوران آمریکا در سوریه" نوشت: وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته بود: موشک‌های هوشمند ضد تانک و سامانه های ضد هوایی به زودی در اختیار شورشیان سوریه قرار  می‌گیرد.

یک دیپلمات عرب و شماری از مخالفان با اطلاع از تلاش های عربستان سعودی از احتمال انتقال این جنگ افزارهای پیشرفته به صحنه های درگیری در سوریه خبر دادند.

یک دیپلمات غربی با اطلاع از چگونگی برنامه انتقال و تحویل جنگ افزارها به شورشیان گفت" ادوات نظامی جدید به زودی خواهد رسید." این درحالی است که رهبران مخالفان سوریه هنوز از تعداد  تجهیزات نظامی که در اختیار آنان قرار خواهد گرفت بی‌اطلاعند.

گفته می‌شود جنگ افزارهای جدید از اردن وارد مناطق جنوبی سوریه می شود و شورشیان شمال سوریه نیز جنگ افزارهای مورد نیاز خود را از طریق ترکیه دریافت می‌کنند. از آنجا که بیم آن می‌رود در صورت برتری قدرت هوایی شورشیان، هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری نیز مورد هدف قرار گیرد، ژوئن گذشته شماری از مطبوعات خارجی از واگذاری موشک های ضد هواپیما از سوی ریاض به شورشیان سوریه خبر دادند.این درحالی است که رهبران آمریکا و عربستان سعودی به دلیل بیم از دسترسی تروریست‌ها به جنگ افزارهای سنگین، تاکنون با واگذاری این جنگ افزارها و موشک های ضد هواپیما به شورشیان سوری به طور رسمی مخالفت کرده اند.

وال استریت ژورنال افزود فرمانده‌های شورشیان در نشست 30 ژانویه با مقامات امنیتی آمریکا و اردن در باره ارسال محموله های جدید تسلیحاتی به سوریه موافقت کردند.

در این نشست، شورشیان مدعی شدند پیروزی های نظامی جدید آنها در سوریه رهبران دمشق را وادار می کند، با برکناری بشار اسد وارائه راه حل سیاسی به این مناقشه پایان دهند.

***  مزدورانی که در فهرست پرداخت حقوق آمریکا قرار دارند
براساس تازه ترین گزارش های مربوط به تحولات سوریه،  آمریکا به مزدوران خود برای نابودی نیروهای بشار اسد در سوریه حقوق پرداخت می کند.

از اینرو، فرماندهان شورشیان در جبهه های جنوب سوریه، در خلال نشست های 30 ژانویه و دیگری در اواخر سال گذشته میلادی، توانستند در گفتگو با مقامات اردن 3 میلیون تومان نقد برای حقوق شبه نظامیان دریافت کردند.

افزون برآن، مقامات کنگره آمریکا در گفتگو با وال استریت ژورنال از دیدار و گفتگو با رهبران شورشیان سوریه درهفته آینده خبر دادند. از اینرو گفته می‌شود هیئت مخالفان سوریه در دیدار با رهبران واشنگتن،بمنظور مقابله با شورشیان القاعده و عوامل جبهه النصره خواستار دریافت تجهیزات نظامی بیشتری از این کشور هستند.

اوبی شاه بندر Oubai Shahbandar، مشاور ارشد مخالفان سوریه گفت" ما تلاش می کنیم جامعه بین الملل را متقاعد کنیم که از ما حمایت کنند و نگران دستیابی شورشیان القاعده و افراطیون به جنگ افزارهای پیشرفته نباشند."آمریکا و عربستان سعودی تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده اند.

*** بن بست ژنو 2
در دومین دور مذاکرات ژنو 2 که تاکنون هیچگونه نتیجه ای در بر نداشته است، وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از موضع آمریکا در مذاکرات اخیر، واشنگتن را به مصادره مذاکرات صلح و همچنین تلاش برای تغییر نظام در سوریه محکوم کرد.

سرگئی لاوروف پس از دیدار با وزیر امور خارجه آلمان در مسکو افزود" تشکیل دولت انتقالی تنها چیزی است که مخالفان دمشق بر آن تاکید دارند.وی از تلاش های سازمان یافته برای اخلال در حل سیاسی بحران سوریه، ابراز نگرانی کرد."

لاوروف گفتگوهای ژنو را به اقدامی برای آغاز یک حرکت بزرگ تشبیه کرد و روسیه و سوریه را مدافع اینگونه اقدامات خواند.

اسناد و مدارک مربوط به گفتگوهای ژوئن 2012 ،ایجاد دولت انتقالی، برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، آغاز گفتگوهای ملی و بررسی قانون اساسی جدید را در سوریه تصریح می کند. با بررسی بندهای مختلف این اسناد، در می یابیم که از برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبری نیست.

وزیر امور خارجه روسیه به نقل از مخالفان رژیم دمشق گفت" ادامه گفتگوها در شرایطی که دولت سوریه تمایلی به تشکیل دولت انتقالی ندارد بی معنی و دور باطل است."
رهبران دمشق ضمن تاکید بر دیدگاه های خود معتقدند توقف تروریسم و خونریزی باید در اولویت گفتگوهای دوجانبه که ماه گذشته شروع شد قرار گیرد.

دور دوم مذاکرات مقامات دولتی و نمایندگان مخالف سوریه هیچ نتیجه ای در بر نداشت. مخالفان دمشق که مورد حمایت آمریکا و متحدان این کشور قرار دارند بر تشکیل دولت انتقالی با " قدرت کامل اجرایی" که در نتیجه به برکناری بشار اسد خواهد انجامید تاکید می کنند.
پس از گذشته پنج روز از مذاکرات، مخالفان دولت سوریه، تیم مذاکره کننده دولت این کشور را به " کج خلقی" و نمایندگان دمشق مخالفان را به " داشتن دستور کار غیر واقعی " متهم کردند.

لوی صافی، سخنگوی نمایندگان مخالف سوریه با بیان اینکه مذاکرات به راه حل سیاسی منتهی نخواهد شد، دولت این کشور رابه اتخاذ موضع خصمانه محکوم کرد.
فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه ضمن ابرازتاسف از اینکه این دور مذاکرات بی نتیجه پایان یافت گفت هدف مقامات دولتی سوریه از حضور در کنفرانس ژنو، ارائه موضع رسمی سوریه در دستیابی به راه حل سیاسی است، این درحالی است که طرف مقابل با دستور کاری غیر واقعی در این کنفرانس حضور یافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار