"مهدی سنایی"، سفیر ایران در روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه کامرسانت که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد کشورش آماده است به زودی همکاری های اقتصادی سودمند و فراگیر متقابل با روسیه را تقویت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ، "مهدی سنایی"، سفیر ایران در روسیه گفت: این همکاری ها به سود بازار ایران خواهد بود. 

وی تصریح کرد: دو کشور هم اکنون مشغول مذاکره درباره امضای "یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی" هستند. این یادداشت تفاهم در اوایل دهه 1990 امضا شد. این بار قصد بازنگری در این یادداشت تفاهم را داریم. مذاکرات فعلی درباره طیف گسترده ای از مسائل اقتصادی از بخش انرژی گرفته تا بخش بانکی در جریان است.  بر سر محتوی و پارامترهای کلیدی یادداشت تفاهم توافق شده است و تنها نهایی کردن جزئیات و نکات فنی باقی مانده است. 

سنایی تاکید کرد: این یادداشت تفاهم به ویژه مربوط به عرضه نفت ایران به روسیه است.
 
وی افزود: همکاری در این زمینه با روسیه برای ما تازگی ندارد: ایران قبلاً نیز گاز به شوروی سابق ارسال می کرد. انعقاد قراردادهای جدید در زمینه انرژی به افزایش مبادلات تجاری دو کشور و همچنین تقویت روابط اقتصادی ما کمک خواهد کرد.
 
سفیر ایران در پاسخ به سؤال روزنامه کامرسانت مبنی بر اینکه آیا وی معتقد است ایران باید نگرانی آمریکا درباره قراردادهایی که هم اکنون آماده امضای آن با روسیه است، جدی بگیرد گفت: با توجه به جار و جنجال ها بر سر این موضوع، می خواهم تاکید کنم که امضای این یادداشت تفاهم با هیچ یک از معاهدات، هنجارها و قوانین بین المللی مغایرت ندارد. به علاوه، روسیه تنها کشوری نیست که علاقه مند به تقویت روابط اقتصادی با ایران است. هیئت های تجاری از بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی آمریکا هفته های اخیر به ایران سفر کرده اند. 
 
سنایی گفت: در عین حال، من معتقدم دوستان روس ما - که در سختی ها همواره در کنار ما بودند- باید از بازار ایران سود ببرند. این یک امر طبیعی است. با این همه، شرکت های روس  در دسترسی به بازار ایران نباید وقت را تلف کنند و به علت بیم از پیامدهای تحریم‌های غرب تعلل نکنند.
 
وی با پرداختن به جزئیات بیشتر درباره صادرات نفت ایران به روسیه به میزان چند صد هزار بشکه در روز گفت: ما مشغول مذاکره درباره حجم صادرات نفتی به روسیه هستیم. این در حالی است که شاخص‌های خاص، به مقصد و نحوه صادرات نفت بستگی خواهد داشت. روسیه چند گزینه را در مورد مقصد و مسیرهای صادرات نفت پیشنهاد کرده است . برای مذاکره درباره انتخاب گزینه مطلوب زمان لازم است. در این مذاکرات بسیاری از نکات و اصطلاحات فنی و مسائل دیگر (بویژه تخصص روس ها درباره مسائل لجستیک) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
سفیر ایران افزود: احتمالات متعددی برای تعامل با روس ها پیش روی ماست . من فقط به چند مورد از احتمالات مورد بحث اشاره می کنم . به ویژه مسئله اجرای طرح های مشترک انرژی داخل ایران- برای مثال احداث یک پالایشگاه نفت کوچک - مطرح است. همچنین تبادل نظرهایی درباره سرمایه گذاری های احتمالی روسیه در زمینه توسعه میدان های گازی ایران - برای مثال میدان های گازی در عسلویه و پارس جنوبی که شرکت های روس قبلاً هم در آنجا فعالیت کرده بودند- در حال برگزاری است. برای نمونه، شرکت لوک اویل که قبلاً در توسعه میدان گازی اناران شرکت داشت. همچنین ممکن است در این مذاکرات به خرید صدها مگاوات برق روسیه توسط ایران پرداخته شود. ما همچنین ممکن است دامنه همکاری‌های خود را در زمینه خودروسازی با روسیه افزایش دهیم.
 
مهدی سنایی گفت: ایران به ویژه به واردات کامیون های ساخت روسیه یا مونتاژ آنها در خاک خود علاقه مند است ( یک کارخانه مونتاژ کامیون به نام کاماز KamAz هم اکنون در خاک ایران وجود دارد). وی گفت: علاوه بر این، ایران به خرید حجم زیادی از خطوط ریلی از روسیه، و همچنین مشارکت در برقی کردن خطوط ریلی علاقه‌مند است. روس‌ها نیز علاقه‌مند به همکاری با ما در این زمینه هستند.
 
سنایی تاکید کرد: قراردادهایی که در حال آماده سازی است، به نفع هر دو کشور است. وی گفت: روسیه نفت ایران را خریداری خواهد کرد ، و ایران با درآمد حاصل از فروش نفت، اقلام مورد نیاز خود را از روسیه خریداری خواهد کرد. ممکن است ایران بخشی از این درآمد به احداث دومین واحد برق نیروگاه بوشهر توسط شرکت های روس اختصاص دهد. وی احتمال امضای توافقنامه های مقتضی بین دو کشور را  پیش از نشست کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه در ماه اوت منتفی ندانست. 

مهدی سنایی گفت: پیش از همه، منافع ملی مبنای روابط  تهران و مسکو است که از سال 1520 تاکنون روابط دیپلماتیک دارند. وی گفت این دو کشور برای توسعه و تقویت مناسبات دوجانبه خود نیاز به کسب اجازه از کشورهای ثالث ندارند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار