سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با بیان اینکه همه مقدمات برای برگزاری شکوهمند اجلاس روسای مجالس اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه فراهم است گفت: همه نشست‌ها با موفقیت و بدون کمترین تنش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران "کاظم جلالی" سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در تشریح روند برگزاری کنفرانس این اتحادیه اظهار داشت: پس از اینکه روز جمعه جلسه کمیته اجرایی برگزار شد و شنبه و یکشنبه نیز کمیته‌های تخصصی جلساتشان را برگزار کردند و اجلاس زنان نیز برگزار شد، ما امروز شاهد برگزاری جلسه کمیته عمومی بودیم.

وی با بیان اینکه همه مقدمات برای برگزاری شکوهمند اجلاس روسای مجالس اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه فراهم است گفت: همه نشست‌ها با موفقیت و بدون کمترین تنش و با مدیریت خوبی که در مجموعه اعمال شد، برگزار شد که در اینجا لازم است از همه کسانی که ما را در برگزاری موفقیت آمیز این اجلاس کمک کردند تشکر کنیم.

جلالی ادامه داد: همانطور که مستحضرید قطعنامه‌هایی در کمیته‌های مختلف به تصویب رسیده اما این قطعنامه‌ها زمانی مصوب قلمداد می‌شود که از تصویب روسای مجالس اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز بگذرد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز بعد از ظهر جلسه کمیته نگارش را خواهیم داشت که کار این کمیته تهیه بیانیه نهایی اجلاس و بیانیه تهران است.

وی تصریح کرد: بیانیه نهایی اجلاس برگرفته و چکیده‌ای است از قطعنامه‌های تصویب شده در کمیته‌های تخصصی چهارگانه اما پیش‌نویس بیانیه تهران را میزبان تهیه می‌کند و اگر کشورها نقطه نظری داشته باشند می‌توانند پس از قرائت این بیانیه پیشنهادات خود را نیز ارائه کنند.

جلالی در ادامه یادآور شد: کمیته نگارش متشکل است از روسای کمیته‌های چهارگانه که با حضور در این کمیته از قطعنامه‌های مصوب در کمیته‌های خود حمایت و پشتیبانی می کنند در عین حال کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این جلسه شرکت کنند و محدودیتی برای حضور آنها نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز کمیته عمومی ادامه داد: در کمیته عمومی از هر کشوری دو نماینده مجلس عضو هستند و ریاست این کمیته بر عهده رئیس مجلس کشور میزبان است و دو نایب رئیس باید برای این کمیته انتخاب می‌شدند که از مجموعه عربی تونس و از مجموعه آفریقایی نیجریه، انتخاب شد و در کنار آن نیز کلیه مصوبات کمیته اجرایی سی ام که در باکو و کمیته اجرایی سی و یکم که در تهران برگزار شده بود این مصوبات را تصویب کرد و پس از آن نیز به مسائل مالی پرداخته شد و حسابرس اتحادیه گزارش حسابرسی خود را ارائه کرد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه ما حسابرسی سالانه داریم که حسابرس‌ها هم توسط خود کمیته عمومی انتخاب می‌شود, گفت: در حال حاضر حسابرس‌ها یک نماینده از کشور ترکیه و یک نماینده از کشور بحرین است، که آنها نیز همانطور که گفته شد گزارش خود را اعلام کردند که گزارش آنها تصویب شد، در کنار این موضوع بحث مالی سال 2014 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آن گزارش هم به تصویب رسید و دبیر کل هم گزارش خود را ارائه کرد، لذا کمیته عمومی جلسه‌اش به خوبی برگزار شد.

جلالی افزود: با برگزاری کمیته نگارش در عصر امروز که البته احتمال دارد کار آن تا فردا نیز استمرار یابد همه نگا‌ها متوجه به کنفرانس است که ان شاء الله طی دو روز آتی نیز کنفرانس با موفقیت برگزار شود.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های برگزاری کنفرانس اتحادیه مجالس اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پرداخت و گفت: کنفرانس ساعت 9:30 دقیقه صبح آغاز خواهد شد و روسای مجالس و هیئت‌های خارجی در سالن سران حضور پیدا خواهند کرد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی اظهار داشت: جلسه افتتاحیه با حضور "حجت اسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی"، رئیس جمهور، "آیت‌الله آملی لاریجانی" رئیس قوه قضاییه، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی، "حجت اسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی" ریاست دفتر مقام معظم رهبری، "آیت الله مهدوی‌کنی" رئیس مجلس خبرگان رهبری"، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، "آیت‌الله جنتی"، دبیر شورای نگهبان،، "حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری"،"حجت اسلام سید حسن خمینی" و "علی اکبر ولایتی" و همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود میزبان این کنفرانس هستند و میهمانان خارجی، فردا آغاز می‌شود.

جلالی ادامه داد: پس از جلسه افتتاحیه که آیین خود را دارد، هم ریاست از "سودان" به "جمهوری ااسلامی ایران" منتقل می‌شود، لذا رئیس مجلس سودان یک سخنرانی مقدماتی خواهد داشت و ریاست را به "علی لاریجانی" خواهد داد و وی نیز یک سخنرانی اولیه خواهد داشت و پس از آن هم دبیر کل اتحادیه بین‌المجالس و رئیس بین‌المجالس جهانی سخنرانی خواهند کرد و نهایتا با سخنرانی دکتر روحانی جلسه افتتاحیه به اتمام خواهد رسید و بلافاصله جلسه وارد دستور کار خود می‌شود و امیدواریم عصر چهارشنبه بتوانیم جلسه اختتامیه را برگزار کنیم.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در تشریح جلسه اختتامیه گفت: در این جلسه ابتدا روسای کمیته‌های چهارگانه گزارشی از مصوبات کمیته‌های خود را خواهند داشت و پس از آن قطعنامه نهایی اجلاس به تصویب خواهد رسید و در پایان هم بیانیه تهران هم قرائت خواهد شد و با سخنان ریاست جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه اجلاس به پایان می‌رسد.

جلالی در در تشریح محور بیانیه تهران و بیانیه اجلاس نیز اظهار داشت: بیانیه کنفرانس خلاصهای از مصوبات کمیته‌های چهارگانه است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی نیز در این کمیته‌ها عنوان کرده، که از جمله آن می‌توان به بحث تدوین منشور اخوت اسلامی که به تصویب رسید، موضوع حقوق زن و خانواده، همکاری‌های پژوهشی پارلمانی، مسائل مربوط به "فلسطین" و اوضاع جهان اسلام و مبارزه با "تروریسم" اشاره کرد .

وی همچنین تصریح کرد: پیش‌نویس بیانیه تهران را تهیه کرده‌ایم که از محور‌های آن ‌می‌توان به مشکلات و مسائل دنیای اسلام، چگونگی برادری اسلامی و همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با مسائل پیش روی جهان اسلام اشاره کرد که پس از قطعنامه کنفرانس بیانیه تهران را در منظر کشورها قرار خواهیم داد تا آنها نیز نقطه نظرات خود را ارائه کنند

.
سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی اظهار داشت: تعداد 30 رئیس مجلس را در این اجلاس داریم که در نوع خود بینظیر است و ما تا به حال این تعداد رئیس مجلس در اتحادیه و در اجلاس‌های گذشته نداشته‌ایم و حداکثر این تعداد 17 رئیس مجلس بوده است ، لذا این اولین بار است که این رکورد شکسته شد و بیش از 30 رئیس مجلس در اجلاس شرکت کردند و این نشان می‌دهد که ایران کشوری انزوا پذیر نیست.

وی در پایان در خصوص حضور رئیس مجلس عربستان نیز یادآور شد: هنوز خبر نهایی از حضور رئیس مجلس عربستان نداریم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار