روزنامه "فایننشال تایمز" نوشت تعامل مثبتی باید میان دو طرف مذاکرات هسته ای برقرار و چهار مسئله مهم باید در این مذاکرات حل شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "حسین موسویان" نوشت: مذاکره کنندگان ایرانی و شش قدرت جهانی در جلسه روز سه شنبه در وین تلاش خواهند کرد به توافق بلند مدتی دست یابند که مشکلات مربوط به برنامه هسته ای ایران را در ازای احترام به حق این کشور در استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته ای و لغو تدریجی تحریم ها حل کنند.

این مقاله ادامه‌ می‌دهد در توافق تاریخی ماه نوامبر، همه طرف‌ها پذیرفتند که با برنامه هسته‌ای ایران مانند دیگر اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای رفتار شود. اما وندی شرمن، مذاکره کننده هسته ای آمریکا به کنگره گفته است به عقیده وی ایران نه به راکتور آب سنگین نیازی دارد و نه به تاسیسات غنی‌سازی فوردو. وی افزود ایران باید فعالیت همه سانتریفوژهای خود را تعطیل کند. اما این خواسته ها فراتر از مفاد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است.

فایننشال تایمز ادامه می‌دهد: پافشاری آمریکا بر توقف کامل غنی سازی در ایران یکی از دلایل شکست مذاکرات قبلی بوده است. توافقنامه نوامبر گذشته زمانی حاصل شد که آمریکا واقع بینانه‌تر عمل کرد. یک توافقنامه جامع نیز باید مورد توافق طرفین باشد. 

نویسنده این مقاله افزود: چهار مسئله مهم باید در این مذاکرات حل شود. اولین مسئله سرنوشت راکتور آب سنگین در اراک است. مرکز غنی سازی فوردو نیز دومین مسئله دشوار در این مذاکرات است. سومین مسئله این است که ایران تا چه میزان سوخت غنی شده و با چه غلظتی تولید خواهد کرد. ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران مسئله دیگری است که موجب نگرانی های بین المللی شده است. ایران برای رفع این نگرانی ها باید برای مدت محدودی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد بیشتر از آن چه در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ذکر شده است به سایت های هسته ای ایران دسترسی پیدا کنند.

در خاتمه این مقاله آمده است: برای رسیدن به توافق، تردیدها نه فقط از جانب ایران بلکه از جانب همه طرف‌های مذاکره باید برطرف شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار