رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور در نشست خبری سومین کنگره سوختگی کشور گفت: در کشور 150 مدرسه غیر استاندارد از نظر سیستم گرمایشی داریم و تا قبل از اینکه اتفاقی بیافتد، باید فکری کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمد جواد فاطمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی در نشست خبری سومین کنگره سوختگی در جمع خبرنگاران گفت: چیزی به اسم بیمارستان سوختگی در کشورهای پیشرفته نداریم، به طوری که در همه‌ی بیمارستان‌های جنرال یک بخش کوچک اما مجهز سوختگی وجود دارد.

وی گفت: هزینه درمان 5 سال برای کودکان شین آباد 5 میلیارد تومان برآورد شده است و با هزینه‌های جانبی این مبلغ دو برابر شده است و دولت هم پرداخت این هزینه را به عهده گرفته، اما اگر نصف این هزینه صرف تجهیز سیستم گرمایشی مدارس می‌شد، شاهد این حوادث نبودیم.

وی افزود: در کشور 150 هزار مدرسه غیر استاندارد از نظر گرمایشی وجود دارد و قبل از اینکه اتفاقی بیافتد، باید فکری کنیم.

فاطمی ادامه داد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند زو سوختگی پیشگیری کند، چون در این گونه حوادث، وزارت نفت، آموزش و پرورش و وزارت نیرو نیز دخیل هستند و یک اداره میلی نیاز است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: نهاد ریاست جمهوری موظف است کار گروه ملی پیشگیری از سوختگی را ایجاد کند تا بتوانیم از این گونه حوادث پیشگیری کنیم.

وی تصریح کرد: نباید بیمارستان سوختگی تک تخصصی باشد، چون به همه‌ی رشته‌ها وابسته است. همچنین متاسفانه در کشور ما افراد با 30 درصد و یا حتی 14درصد سوختگی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر نظام سلامت ما صحیح باشد، چرا فردی برای درمان سوختگی خود باید مجبور باشد از کردستان به تهران و به تنها بیمارستان سوختگی کشور که بیمارستان مطهری است بیاید. ما باید به سمت تاسیس واحد‌های سوختگی کوچک در بیمارستان‌های جنرال توزیع آن در سطح کشور، تربیت نیروی متخصص، حمایت از بیماران سوختگی و رایگان کردن درمان آن‌ها برویم.

وی با بیان این‌که معمولا کنگره‌ها برای ارتقای دانش برگزار می‌شود گفت: در سومین همایش سوختگی، هدف ما بالا بردن سطح هوشیاری مردم و مسئولین نسبت به سوختگی است، زیرا در کشور ما فقط هنگامی که حادثه رخ می‌دهد، مسئولین هوشیار می‌شوند.

فاطمی تصریح کرد: چرا هنوز باید در مدارس ما بخاری قطره‌ای وجود داشته باشد، چرا وزارت صنعت اجازه می‌دهد این بخاری‌ها در کشور تولید شود و چرا سازمان استاندارد جلوی تولید آن‌ها را نمی‌گیرد؟

وی ادامه داد: سوختگی مثل سرطان است که هیچ موقع خوب نمی‌شود، به طوری که گاهی این بیماران حوائج شخصی خود را نیز نمی‌توانند برطرف کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: رسانه‌ها نیز در زمینه آگاهی رساندن به مردم وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند، سریال‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود که مطمئنم مخاطبی ندارد اما تا کنون برنامه‌ای به منظور آگاه کردن مردم نسبت به پیشگیری از سوختگی ساخته و پخش نشده است. تا زمانی که سوختگی دغدغه مسئولین و رسانه‌ها نباشد، وضع ما همین است و تغییری نمی‌کند.

وی افزود: در کشور‌های پیشرفته امید به زندگی در میان بیماران با 95درصد سوختگی یک نفر از میان دو نفر است اما در کشور ما در خوشبختانه ترین حالت در بین دو نفر با 60 درصد سوختگی یک نفر است.

وی با بیان اینکه ما در رشته‌های دیگر پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، گفت: در سوختگی چون هزینه کافی نداریم، پیشرفت زیادی هم از نظر درمانی نداشتیم. بیمار سوختگی یا مقصر نیست و یا فقیر است پس دولت باید هزینه درمان کامل آن را به عهده بگیرد.

فاطمی در پایان گفت: برای جراحان دوره‌های آموزشی سوختگی گذاشته‌ایم اما بعد از اتمام دوره از کار در این زمینه استقبال نکردند و فقط یک یا دو جراح در این زمینه در بیمارستان مطهری مشغول کار هستند. در زمان وزارت دکتر لنکرانی ، در وزارت بهداشت یک کمیته سوختگی تشکیل شد اما چون چارت سازمانی نداشتیم، ماندگار نبود و منحل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار