وندی شرمن معاون جان کری و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در گفتگو با سی‌ان‌ان تصریح کرد :‌ مذاکرات وین نیز بر اساس گام نخست توافق‌نامه پیش می‌رود و ما در انتظار گام‌های بعدی هستیم .


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان، "وندی شرمن" در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: بر اساس توافقنامه هسته ای موقتی که میان ایران و پنج به علاوه یک امضا شد ، ایران بخش هایی از برنامه هسته ای خود را به عقب بر می گرداند و در مقابل بخش هایی از تحریم ها علیه این کشور کاهش پیدا می کند. ظاهرا تا اینجا اجرای توافقنامه طبق برنامه پیش رفته است و اکنون ایران و پنج به علاوه یک آماده می شوند، دور جدید مذاکرات را به منظور بررسی توافقنامه نهایی آغاز کنند. 

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای هسته ای با ایران در گفتگو با وولف بلیتزر مجری برنامه «اتاق وضعیت سی ان ان» گفت تا اینجا همه ، یعنی ایران و ما که کاهش بسیار محدود و هدفمند تحریم ها را فراهم کرده ایم، به تعهدات خود پایبند بوده اند. 

شرمن که معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی است هم اکنون در وین به سر می برد که دور جدید گفتگوها درباره توافقنامه جامع با ایران در این شهر برگزار می شود. توافقنامه موقتی شش ماهه نوامبر گذشته امضا شد و اجرای آن از ژانویه آغاز شد. 

شرمن به سی ان ان گفت مذاکرات وین بر اساس گام اولی است که برداشته شده است زیرا ما نمی خواهیم این توافقنامه تنها گامی باشد که برداشته ایم. شرمن افزود ما با چشمانی کاملا باز و جدی و منطقی به این مذاکرات می رویم. 
شرمن گفت این مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود. 
شرمن گفت آنچه که ایران در عمل انجام می دهد برای من مهم تر از آن چیزی است که ایران می گوید. 
او همچنین ادعا کرد هر توافق نهایی ایران را ملزم می کند گام های جدی قابل راستی آزمایی بردارد، گام هایی که برای همیشه از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند. 

شرمن مدعی شد آمریکا و متحدانش بر این باورند هدف ایران ساخت سلاح اتمی است در حالی که تهران با ارئه شواهد ثابت کرده است فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است. 

شرمن گفت او گزارش های اخیر مربوط به ایران را دیده است که گفته می شود روسیه پیشنهاد کرده است راکتور هسته ای جدید دیگری داخل ایران در مقابل انتقال نفت این کشور بسازد.  اما در این باره اظهار نظری ارائه نکرد . 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار