رییس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز گفت: ساخت و سازها ، متاسفانه در سال های اخیر به صورت مدیریت شده به طرف گسل تبریز هدایت شده و به جای اینکه توسعه شهر به سمت جنوب باشد، به طرف شمال رخ داده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،شهین بار در نخستین کنگره بین المللی تخصصی زمین شناسی زمین لرزه در این شهر افزود: شهر تبریز به جهت قرار گرفتن برروی خط گسل بارها لرزیده و به تلی از ویرانی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها گفت: وجود گسل و لرزه خیر بودن تبریز واقعیتی انکارناپذیر است، چرا که این شهر قابلیت این را دارد که زلزله بالای هفت ریشتر را هم داشته باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه ساخت نماهای سنگی در تبریز به یک فرهنگ تبدیل شده است، گفت: رغبت شهروندان به نماهای سنگی و همچنین نماهای شیشه ای غیراستاندارد در مواقع بروز بحران هایی مثل زلزله مخاطره آمیز است.

شهین باهر افزود: مطابق با نتایج مطالعات پهنه بندی تبریز، در صورت وقوع زمین لرزه شبانه ای با قدرت 7.5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در این کلانشهر، 440 هزار نفر در ثانیه های نخست کشته خواهند شد.

وی گفت: وجود گسترده نماهای سنگین سنگی و نماهای غیراستاندارد شیشه ای در شهر موجب خواهد شد همین زمین لرزه در ساعات میانی روز نیز این میزان تلفات را داشته باشد.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تبریز افزود: آنچه در زمان وقوع زمین لرزه مطرح می شود صرفا دوام ساختمان ها نیست، بلکه بحث تاب آوری شهری یکی از مسایل مهم مطرح در زمان وقوع زمین لرزه است.

وی تاکید کرد: چنانکه مدیریت بحران در مناطق شهری بتواند شاخص های مختلف را در قالب نظام های تعریف شده بررسی و زمینه پایداری آن ها را تحقق ببخشد، سازوکاری ایجاد می شود تا حد آستانه این شاخص ها تنزل نیابد و به این ترتیب شاهد تاب آوری کالبد شهرها و آمادگی بیشتر مردم در مقابله با سوانح غیرمترقبه خواهیم بود.

سی و دومین همایش عمومی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی زمین شناسی زمین لرزه، زلزله شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت به مدت سه روز در تالار اندیشه ائل گلی تبریز برگزار می شود.
 
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: گسل ، زلزله ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.