نقش اقیانوس‌ها و دریا‌ها برای بشر در حمل و نقل بی‌بدیل است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پیام رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی خلیج فارس و دهمین همایش علوم و فنون دریایی که در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار قرائت شد که در این پیام آمده است. 

اهمیت اقیانوس‌ها و دریا‌ها برای بشر از وجوه مختلف قابل بررسی است چنانچه ۷۱ درصد سطح کره زمین به وسیله اقیانوس‌ها و دریا‌ها پوشیده شده است و بیشترین تنوع زیستی و بیشترین تعداد گونه‌های زیستی در این پهنه‌های بزرگ آبی وجود دارند و به همین دلیل، منبع بزرگ غذایی برای بشر به حساب می‌آیند. 

در ادامه این پیام آمده است، پیوستن اقیانوس‌ها با جو جنبه‌ دیگری است که اثر گذاری آب را به عنوان یکی از اجزای اصلی حیات نمایان‌تر می‌سازد چنانچه نقش اقیانوس‌ها و دریا‌ها برای بشر در حمل و نقل نیز بی‌بدیل است. 
 
بر اساس این گزارش، البته این نقش بیشتر در مورد انتقال انرژی از طریق نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها خود را نشان می‌دهد و در این میان آبراهه خلیج فارس به عنوان نقطه کانونی انتقال انرژی در جهان از اهمیتی دوچندان برخوردار است. 
 
توجه به علوم و فنون دریایی اولویت دانشگاه‌های کشور 
 
در ادامه آمده است از دیدگاه علوم انسانی نیز باید به این نکته اشاره کرد که بیشترین تمرکز جمعیت در دنیا در سواحل دریا‌ها و اقیانوس‌ها وجود دارد والبته این موضوع به نوعی نشان دهنده نقش محوری آن‌ها در اقتصاد دنیا است. 
 
در پایان این پیام آمده است، تمرکز بسیاری از صنایع در سواحل، جذابیت‌های گردشگری، شیلات و ماهی‌گیری، بهره‌برداری انرژی و در یک کلام جنبه‌های مختلف اقتصادی زندگی بسیاری از مردم دنیا را به دریا‌ها و اقیانوس‌ها وابسته کرده است البته همه این موضوع‌ها مجال گسترده‌تری را برای بحث می‌طلبد. 
 
بر اساس این گزارش، ضرورت توجه به علوم و فنون مختلف مرتبط با دریا‌ها و اقیانوس‌ها و توجه به موضوع علوم و فنون دریایی به خصوص خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، در دستور کار دانشگاه‌های کشور قرار گرفته و این موضوع به ویژه در دانشگاه‌های دریایی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
 
در ادامه آمده است، البته در این میان توجه به مزیت‌های استانی در برنامه‌ریزیِ‌های دانشگاه‌هایی که در استان‌های ساحلی کشور قرار گرفته‌اند همواره مد نظر بوده است و رشته‌های مختلف در ارتباط با علوم زیستی دریا و جنبه‌های متنوع علوم مرتبط با مهندسی دریا همواره مورد تاکید وزارت علوم بوده است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با برنامه ریزی صحیح و با اختصاص اعتبارات لازم در این مسیر حرکت خواهد کرد تا سهم تولیدات علم و فناوری در حوزه‌های مختلف مرتبط با دریا گسترده‌تر شود و توان علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریا منتج به اقتدار هر چه بیشتر در حوزه دریاهای پیرامونی کشور جهان شود، بنابراین برگزاری دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس ودهمین همایش علوم و فنون دریایی فرصتی است که پژوهشگران و اندیشمندان حوزه علوم و فنون دریایی در ارتباط با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی به بحث و تبادل نظر بپردازد و انتظار این است که این محفل بزرگ علمی پیشنهادهای خود را درارتباط با رویکردهای آتی این حوزه مهم به تصمیم سازان کشور ارایه دهد. 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.