سید محسن حاجی بابایان گفت: ایجاد فضای حقوقی زمانبر است، اما قوه قضائیه می‌تواند در ایجاد فضای آرام در بطن خانواده‌ها و جامعه با افزایش آگاهی‌های حقوقی مردم بسیاری از مشکلات و مسائل موجود را رفع کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ سید محسن حاجی بابایان معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با حضور در برنامه تهران ۲۰ اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دسیسه‌های دشمنان ما را نقش بر آب کرد و این اعجاز الهی را باید شاکر بود.  
 
وی گفت: قوه قضائیه مطابق بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهداف بلندی برای ایجاد یک فضای سالم و محیط امن برای شهروندان خود دارد.  
 
حاجی بابایان افزود: قریب یک سال و نیم گذشته به دستور رئیس قوه قضائیه معاونت فرهنگی در قوه قضائیه ایجاد شد که این معاونت متشکل از دو معاونت یکی، درون سازمانی که در جهت ارتقاء شئون فرهنگی کارکنان قوه قضائیه در تلاش است و معاونت بیرونی که برای ارتقاءشان و منزلت قضات و افزایش آگاهی‌های مردم است در حوزه قضا شکل گرفته است.  
 
معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: بحث فرهنگ عمومی به معنای عام متولی آن قوه قضائیه نیست بلکه همه مردم و دستگاه‌ها هستند و آنچه که به قوه قضائیه بر می‌گردد، در حوزه قانونمداری، عدالت طلبی و ارتقاء آگاهی‌های مردم در حوزه جرم و بزه است که این امر نیاز به یک همراهی جدی بین نهاد‌ها دارد.  
 
حاجی بابایان ادامه داد: باید فرهنگسازی از کانون خانواده‌ها شکل گیرد و پس از خانواده‌ها آموزش و پرورش حرف اول را می‌زند، بنابراین عرصه آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد و این توانمندی در آموزش و پرورش وجود دارد.  
 
وی افزود: قوه قضائیه و معاونت فرهنگی درپی این است که از مسیر کار‌شناسان زبده و حقوقدانان در کار‌شناسی مسائل و محتوای کتب درسی گامهای بزرگی را بردارد به طوری که ما جلساتی با معلمان و آموزش و پرورش داشته‌ایم.  
 
معاون فرهنگی عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: ایجاد فضای حقوقی زمانبر است، اما قوه قضائیه می‌تواند در ایجاد فضای آرام در بطن خانواده‌ها و جامعه با افزایش آگاهی‌های حقوقی مردم بسیاری از مشکلات و مسائل موجود را رفع کند.  
 
حاجی بابایان ادامه داد: ما در ارتباط با چک‌های برگشتی نیز اطلاع رسانی می‌کنیم چرا که بسیاری از ما خیلی از موارد را نخوانده امضاء می‌کنیم بنابراین باید به این نکات توجه داشته باشیم.  
 
وی افزود: بخشی از مشکلات خانواده‌ها و آمار زندان‌ها به دلیل مسئله مهریه است، بنابراین باید در این رابطه راهکارهایی را تمهید کرد تا این اتفاقات به حداقل برسد. به عنوان نمونه مشاور حقوقی قبل از ازدواج نقش مهمی در این میان دارد.  
 
حاجی بابایان تصریح کرد: تنوع فرهنگی خصوصا تنوع اقوام، ادیان و مذاهب نسخه‌های خاص خود را می‌طلبد، به طور مثال آنچه که در تهران جواب می‌دهد مشخص نیست که در جای دیگر نیز کارگر افتد، بنابراین برای هر قشر باید نسخه خاص خود را پیچید.  
 
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که تنها راهکار برای اصلاح جامعه تنها حبس و زندان نیست، ما باید به سمت قضا زدایی و زندان زدایی حرکت کنیم.  
 
حاجی بابایان تصریح کرد: حاکمیتی که متصل به‌شان ولایت است، باید از مجرای عدل و قسط جامعه را اداره کند و معضلات و مشکلات آن را حل کند و این جز با همکاری مردم می‌سر نخواهد شد.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ به طور جد مبنایش بر این است که قضات در حوزه قضا ورود کنند و این نگاه نگاه فرهنگی است زیرا فرهنگ زبان خاص خود را دارد به دلیل گستردگی دایره علوم انسانی تمام مباحث از جمله به عنوان مثال در حوزه مردم‌شناسی یا زبان‌شناسی با اهلش باید طرف شود.  
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه در جشنواره اخیر فجر قوه قضائیه پشتیبان این جشنوراه بود گفت: کار‌شناسان ما فیلمهای اکران شده این جشنواره را از نزدیک دیدند و ما در اینجا به تهیه کنندگان این پیام را می‌دهم که درب قوه قضائیه را در حوزه فرهنگی باز کرده‌ایم تا نویسندگان فیلمنامه‌هایشان را در آن حوزه فراهم کنند و همچنین اسنادی را با رعایت شئونات لازم در اختیار بگذارند و واقع بینانه پیش برونند زیرا مردم دوست دارند شرایط ملموس خود را ببینند.  
 
وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران فیلم‌ها نقطه‌های سفید بسیاری دارند اما به آن زیاد توجه نمی‌شود گفت: غالب این فیلم‌ها بیشتر جنبه سیاه نمایی داشت و باید در این مسیر تدبیری اندیشیده شود تا نقطه‌های سفید کشورمان برجسته شود زیرا هژمون کشورهای بیگانه به سمت ما همیشه وارد می‌شود و اگر در این عرصه ورود کنیم موفق خواهیم شد.  
 
حاجی بابایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در راستای مسائل مربوط به چک برگشتی، عقد و ازدواج، ابزار شما برای آموزش چیست گفت: در این راستا سخنرانی شیوه مناسبی نیست و ما از رسانه به طور جدی بهره می‌گیریم و در این مسیر با تهیه کنندگان نیز مذاکره کرده‌ایم. به عنوان مثال در حوزه نوجوان متون مناسبی را در نشریه‌ای فراهم کرده‌ایم و می‌توان در قالب کاریکاتور و داستان پیام‌ها را در حوزه قانون منتقل کرد و متناسب با مخاطب با آن حرف زد.  
 
وی تصریح کرد: ما بنا نداریم که از روش مستقیم استفاده کنیم، زیرا بنده به این مسئله واقف هستم که از حوزه دستور دادن از بالا به پایین جواب نمی‌دهد. ما ابزارهای مختلفی را برای نسل‌های مختلف فراهم می‌کنیم و این بسته به این نیست که من نوعی تشخیص دهم.  
 
حاجی بابایان در ادامه این برنامه افزود: قوه قضائیه درگاهی دارد که مردم ما می‌توانند مسائل و مشکلات خودشان را با آن در میان بگذارند که اسم این سایت معاونت فرهنگی قوه قضائیه است و همینطور شهروندان تهرانی با مرکز ارتباط ۱۲۹ و شهرستانی‌های عزیز با شماره ۰۹۶۹۲ می‌توانند با مرکز ارتباط برقرار کنند.  
 
معاونت فرهنگی قوه قضائیه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه در راستای دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان چه تمهیداتی اندیشیده است خاطرنشان کرد: در تمام دادگستری‌ها ما دفاتری زده‌ایم و محتوای این دفا‌تر مربوط به موضوعات صلح و سازش بین خانواده هاست و مسائل مربوط به آنان را پیگیری می‌کند تا منجر به طلاق نشود. در استان خراسان رضوی طرح کاهش طلاق را ارائه کرده‌ایم و انشاءالله در استانهای دیگر نیز این طرح قرار است اجرا شود تا بتوانیم در این مسیر ارتباط همسران را بیشتر و طلاق را محدود کنیم و مسائل مربوط به حضانت فرزندان را نیز مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایجاد ، حقوقی ، زمانبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار