هر از چند گاهی در سطح شهر نمایشگاه‌های فصلی برگزار می‌شود که در اکثر مواقع برپایی چند نمایشگاه مربوط به یک صنف به طور همزمان بوده است. در برخی موارد نیز دیده شده که این نمایشگاه‌ها در مکان خصوصی و توسط بخش خصوصی دایر شده است.

 به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛به عنوان نمونه در چند وقت گذشته با وجود برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مبلمان در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران سه نمایشگاه مبل در شمال، غرب و جنوب تهران برگزار شده است که برپایی تمام این نمایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی در مکان خصوصی صورت گرفته است. ایراد بزرگی که به این نمایشگاه‌ها وارد است، عدم رعایت مصوبه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، بی‌برنامگی و غیرسامانده بودن این نمایشگاه‌هاست.
 
طبق مصوبه وزارت صنعت و تجارت برگزاری نمایشگاه در تهران باید زیرنظر مجمع صنوف تولیدی و توزیعی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای ساماندهی و نظارت بر کار این نمایشگاه‌ها انجام شود.
 
در کنار این نمایشگاه‌ها، اکنون نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ضلع جنوبی مصلی در حال برگزاری است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت طبق مصوبه‌ فوق این نمایشگاه را غیرقانونی دانسته است، زیرا برای برگزاری این نمایشگاه مجمع صنوف تولیدی و خدماتی رضایت خود را اعلام نکرده‌اند.
 
این نمایشگاه با وجود نداشتن مجوز قانونی به کار خود ادامه می‌دهد و به گفته‌ی رییسان اتحادیه‌های فعال در تهران، کارشناسی از سوی اتحادیه‌های مربوطه و سازمان صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قیمت‌گذاری به این نمایشگاه ارسال نشده است.
 
نمایشگاه مصلی که چند روزی است با هدف عرضه مواد غذایی، شوینده و بهداشتی، سلولزی، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات و سوغات شهرستان آغاز به کار کرده است محل عرضه دیگر کالاها نیز است.
 
به گفته رییس اتحادیه پیراهن دوزان اگر نمایشگاهی به عرضه کالاهای مشخص‌ شده‌ای اختصاص داده شده باشد عرضه دیگر کالاها در آن غیر قانونی است. در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا غرفه داران باید کالای عرضه شده خود را برای کارشناسی و قیمت گذاری به کارشناسان اتحادیه مرتبط معرفی کنند اما متاسفانه در سالن توزیع مواد غذایی، شوینده‌، بهداشتی و لوازم آشپزخانه نمایشگاه مصلی قیمت گذاری و پلمپ کالای عرضه شده وجود ندارد. البته در غرفه‌های عرضه آجیل و خشکبار نمایشگاه مصلی تعرفه قیمت گذاری وجود دارد اما نمونه پلمپ شده محصول در غرفه‌ها قابل رویت نیست. این در حالی است که در سال‌های گذشته فهرست قیمت کالاها در هر غرفه با مهر و امضای رسمی در معرض دید مشتری قرار داده شده بود. همین شیوه قیمت‌گذاری با اما و اگرهایی روبرو شده است زیرا روسای اتحادیه‌ها اذعان داشته‌اند که به دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هیچ فردی را به عنوان کارشناس قیمت گذاری و ناظر به این نمایشگاه معرفی نکرده‌اند.
 
با کمی گشت و گذار در محوطه نمایشگاه مصلی می‌توان متوجه شد که از حضور ناظر و کارشناس رسمی مطلع خبری نیست. همانند سال‌های گذشته عرضه کالاهای اساسی در محیط باز نمایشگاه صورت می‌گیرد که در سال جاری آنچنان تقاضا برای گوشت، مرغ، ماهی و برنج از سوی مصرف‌کنندگان صورت نگرفته است.
 
در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوساله باز در این نمایشگاه 27 هزار تومان، ران گوساله بسته بندی شده 24 هزار و 500 تومان و گوشت چرخ کرده بسته بندی شده 18 هزار و 500 تومان است. از سوی دیگر هر کیلو برنج هندی با قیمت 3700 تومان و تخم مرغ شانه‌ای 8500 تومان عرضه می شود اما همان طور که گفته شد استقبال از این کالاهای اساسی بسیار کم است.
 
به گزارش ایسنا در این نمایشگاه "رادیو نمایشگاه" فعال است که وسایل و کنسول‌های بازی را تبلیغ می‌کند و این موضوع کاملا با هدف نمایشگاه مصلی یعنی عرضه مواد غذایی، شوینده و بهداشتی و آجیل و خشکبار متفاوت است.
 
همچنین در این نمایشگاه محصولاتی که با سلامتی انسان در ارتباط است عرضه می شود که از این کالاها می توان به عینک آفتابی، عطر و ادکلن و کرم دست و صورت اشاره کرد که به گفته فعالان صنف‌های مربوطه عرضه و توزیع این محصولات باید توسط افراد واجد شرایط صورت گیرد.
 
در نمایشگاه‌های بهاره غرفه‌ها توسط اتحادیه‌های مربوطه به کاسبان دارای جواز کسب اعطا می‌شود اما در نمایشگاه مصلی که با دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت از حضور اتحادیه‌ها جلوگیری شده است مشخص نیست واحدهای صنفی دارای جواز کسب شرکت کرده‌اند یا خیر.
 
در این نمایشگاه آجیل و خشکبار عرضه می‌شود که قیمت آن ها با سطح شهر یکسان بوده و قیمت توسط سرپرستان غرفه اعمال شده است.
 
مسوولان معتقدند اگر تخلفی در نمایشگاه‌ها صورت گیرد مجامع امور صنفی ناظر می‌توانند حتی با پایان یافتن زمان برگزاری نمایشگاه به شکایت مردمی و تخلفات صورت گرفته در این نمایشگاه‌ها رسیدگی کنند اما حالا که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مجمع صنوف تولیدی و خدماتی، برپایی این نمایشگاه را غیر قانونی دانسته‌اند این سوال به اذهان متبادر می‌شود که آیا شکایت مردمی از این نمایشگاه پیگیری خواهد شد؟
 
هرچند که این نمایشگاه امسال با توجه به تجربه چند ساله خود توانسته بود ضعف‌های ظاهری مانند آلودگی‌ و نظافت محیطی را رعایت کند اما با عدم دریافت مجوز قانونی راه خویش را به درستی طی نکرد.
 
از سوی دیگر جای سوال دارد که چرا مسوولان با اعلام عدم مجوز قانونی برای برگزاری نمایشگاه مصلی و ارسال نامه به سازمان صدا‌وسیما برای جلوگیری از تبلیغات تلویزیونی در راستای نمایشگاه عرضه‌ی مستقیم کالا اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند و این‌که چرا مسوولان امر هم‌چون رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیتی در راستای تعطیلی این نمایشگاه انجام نمی‌دهند.
 
سوال دیگر این است که چرا به یکباره مسوولان توجه‌ها را به نمایشگاه مصلای تهران جلب کرده‌اند و هیچ تمرکزی و برنامه‌ی بازدارنده‌ای برای مقابله با برگزاری سایر نمایشگاه‌های موازی که توسط مالکان زمین‌های بزرگ همچون نمایشگاه مبل در سه نقطه شهر تهران یا نمایشگاه دیگری که در بازار تلفن همراه برگزار شد ندارند.
 
بارها دیده شده است برخی از نمایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی که به دنبال معروفیت و ارتباط با افراد خاص هستند، برگزار شده است و برای رسمیت بخشیدن به نمایشگاه‌های خود از معاونان وزیر و رییس جمهور یا روسای اتحادیه‌های مختلف در مراسم افتتاح دعوت کرده‌اند.
 
در اکثر مراسم‌ها نیز مقامات دعوت شده در سخنرانی خود از برگزار‌کننده‌ی چنین نمایشگاه‌هایی تعریف و تمجید می‌کنند. در آخرین نمایشگاهی که در سطح شهر به این شیوه برگزار شد یکی از روسای اتحادیه‌ها در مراسم افتتاح حاضر بود که برخی از منابع آگاه در مجامع تهران مدعی‌اند این‌ کارها در راستای فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات اردیبهشت‌ماه سال آینده ریاست اتاق اصناف است.
برچسب ها: نمایشگاه ، بازار ، شهر ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار