غار چنشت اسرار آمیز ترین پدیده تاریخی خراسان جنوبی

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند، شاید اسرار آمیزترین پدیده تاریخى بیرجند غار چنشت در روستاى چنشت در 60 کیلومترى جنوب شرقى بیرجند باشد.

غار چنشت براساس متون تاریخى، 614 سال پیش به‏ وسیله سید محمد مشعشع کشف شده است.

سید محمد براساس اسنادى که در دست داشته از عربستان به قهستان مى‏ آید و پس از کشف غار مذکور، نسبت به انتقال اجساد سید حامد علوى و دو فرزندش و به خاک سپردن آنها در درون یک بقعه که به این منظور مى‏سازد، اقدام مى ‏کند.

غار چنشت، بیش از 59 متر طول دارد و احتمال دارد که هزاران سال پیش در اثر زلزله، دو سمت کوه سر به هم نهاده و فضای متفاوتی ایجاد کرده است. این فضاها گاه عریض و با ارتفاع زیاد و گاه بسیار تنگ با ارتفاع کم هستند و عبور از آن‌ها به سختی انجام می ‌گیرد.

در این غار استخوان اجساد مردگان (در وضعیت‌های مختلف) و نیز آثار و نشانه ‌های متعددی از زندگی گذشتگان مانند سفال، چوب، پارچه، چرخ نخ‌ ریسی و دیوارهای گچی مشاهده شده است.

ظاهراً از این غار به عنوان پناهگاهی در طی اعصار استفاده می‌ شده است و یا اینکه ممکن است زلزله، خانه‌ های مسکونی را همراه با ساکنان آن منهدم ساخته باشد.

غار چنشت در مجاورت بقعه امام‌زاده سید حامد علوی واقع شده و طبیعت بکر و سرسبز اطراف غار، نزدیکی آن به زیارتگاه و جذابیت تاریخی غار، موجب بازدید گردشگران بسیاری در ایام مختلف سال شده است مردم محلی در مورد این غار عقاید مذهبی ویژه‌ای دارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.