مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح جوان‌سازی درختان زیتون در بیش از 2 هزار هکتار از باغ‌های زیتون این استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛


محمد پیله‌فروش  اظهار داشت: بروز سرمای شدید 50 سال پیش در منطقه طارم سفلی موجب شد تا کشاورزان منطقه درختان زیتون را به دلیل خشک شدن، کف بر کنند و این امر سبب رشد درختان به صورت چند شاخه و چندین تنه شد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از هزینه تولید محصول زیتون مربوط به هزینه برداشت آن است که به منظور تنومند بودن و ارتفاع و قد بلند درختان برداشت محصول با مشکل مواجه شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مهم‌ترین شاخصه درخت زیتون در مقایسه با دیگر درختان را قابلیت جوان شدن ذکر کرد و گفت: زیتون درخت مقدسی است و به خاطر قابلیت جوان‌سازی می‌تواند باردهی و بازدهی محصول برای تولیدکننده آن داشته باشد.

پیله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش با اشاره به آفت مگس زیتون در باغ‌های منطقه بیان کرد: وجود درختان قد کشیده زیتون موجب شده شرایط مناسب از لحاظ سایه و رطوبت برای تکثیر مگس فراهم شود و همچنین طغیان این آفت و افزایش خسارت به باغ‌ها را افزایش دهد.

وی به اجرای طرح جوان‌سازی در درختان زیتون اشاره و خاطرنشان کرد: درختانی که جوان‌سازی می‌شوند در صورتی که اصول جوان‌سازی در آنها رعایت شده باشد ظرف مدت سه تا پنج سال می‌توانند به باردهی مجدد برگردند، هر چند برای شروع باردهی اقتصادی در آنها مدت زمان بیشتری نیاز است اما شروع باردهی بسته به نوع هرس و سربرداری درختان حداقل سه سال طول می‌کشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد: در این مدت لازم است درختانی که سربرداری شده‌اند با کود مناسب تقویت شوند تا بتوانند زودتر شاخ و برگ داده و مرحله بی‌باری را رد کرده و به مرحله باردهی برسند.

پیله‌فروش یکی از روش‌های غیراصولی جوان‌سازی را قطع درختان از نزدیکی سطح زمین ذکر کرد و ابراز داشت: این عمل جز در موارد حذف قطعی، جوان‌سازی اصولی و مناسب محسوب نمی‌شود چون با این کار درختان وارد یک فاز نونهالی می‌شوند و شاخ و برگی که به وجود می‌آید شاخ و برگی است که دیر به باردهی می‌رسند.

این مسئول از باغداران خواست تا برای انجام جوان‌سازی درختان را از ارتفاع 80 سانتی تا 1.5 متری از زمین قطع کرده و درخت را برای برداشت محصول سال آینده به‌گونه‌ای پرورش دهند تا حداقل هزینه کارگری را داشته باشد.

پیله فروش امکان برداشت آسان‌تر محصول از سوی کارگر به منظور کوتاه‌تر شدن تاج درخت، افزایش میزان برداشت روزانه، قیمت تمام شده و کاهش هزینه برداشت زیتون را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

این مسئول از باغداران خواست تا برای اجرای طرح جوان‌سازی به شورای اسلامی روستای و یا مراکز خدمات مربوطه مراجعه و ثبت‌نام کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار امیدواری کرد: با استقبال باغداران برای اجرای طرح طی سال جاری و آتی و حمایت‌های مالی بتوانیم در راستای اجرای طرح جوان‌سازی و دفع آفات و بیماری‌ها و باردهی خوب و اقتصادی گام برداریم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.