هرس یا به اصطلاح محلی "گراز" درختان خرما در ریگان آغاز شده و مردم این منطقه ازشاخ وبرگ هرس شده ابزار کار خرماچینی را تهیه می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، کشاورزان ریگانی این روزها مشغول هرس باغهای خرما هستند تا آنها را برای گرده افشانی آماده کنند.

اما از هرس درختان (سیس ) به دست می آید که برای تهیه ریسمان یا به اصطلاح محلی (چیلک)برای بستن خوشه های خرما به تنه درختان استفاده می شود.

یکی دیگر از وسایلی که با (سیس) درخت تهیه می شود پرندی است که کشاورزان به وسیله آن از درخت بالا می روند.

این پرند آنقدر محکم است که با خیس کردن آن با آب، کشاورز از درخت بالا می رود و ساعتها در بالای درخت باقی می ماند تا کار رسیدگی به خوشه ها به پایان برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان با اشاره به اینکه هرس باعث افزایش تولید محصول می شود گفت: کشاورزان ریگانی کار هرس نخلهای خرمای خود را در 6هزار هکتار باغ آغاز کردند.

موسی جلالی ، هرس درخت خرما را شامل هرس برگ، لیف و دمبرگ، حذف پاجوش های ساقه وتنظیم پاجوش های روی ریشه دانست.

وی خاطرنشان کرد : به تجربه ثابت شده که اگر هرس انتهايي و دمبرگ انجام نشود علاوه بر اين که بالا رفتن از درخت مشکل مي شود ليف ها نيز محيط مناسبي براي رشد قارچ و بيماري ها مي شوند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان یادآور شد : نخل کاران فني به هيچ وجه بيش از 5 پاجوش را براي تکثير در کنار درخت نگه نمي دارند .

جلالی افزود : با نزدیک شدن به فصل بهار بوی "بهار نارنج "کویر ریگان را عطراگین کرده است .

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ریگان گفت :به زودی فعالیت کارخانه نئوپان در ناحیه صنعتی در این شهرستان آغاز می شود.

محمد صادق دادالله پور تصریح کرد : با توجه به اینکه شاخ وبرگ درختان یکی از بهترین مواد اولیه برای تولید نئوپان است اما به دلیل وجود نداشتن این کارخانه در منطقه کشاورزان شاخ وبرگ درختان را می سوزانند.

وی خاطرنشان کرد : با راه اندازی این کارخانه ضایعات شاخ وبرگ خرما از باغ ها جمع آوری واین امر به رونق اقتصادی کشاورزان این خطه کمک خواهد کرد./س

برچسب ها: خرما ، ریگان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.