دکتر عادل حاج محمدویچ که به عنوان مجری، نویسنده، مترجم، ویراستار و ... با سیمای بوسنیایی همکاری می کند از نحوه کار با این سیما گفت و توضیح داد.

به گزارش حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عادل حاج محمدویچ که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است از نحوه همکاری و آشنایی با شبکه سحر خبر داد و گفت: سال 1378 و از همان بدو ورود به ایران با شبکه سحر آشنا شدم. در ابتدا به عنوان کمک و ترجمه کننده برخی متون، فعالیت خود را آغاز کردم و سپس به صورت جدی همکاری من با سیمای بوسنیایی این شبکه آغاز شد.

حاج محمدویچ به میزان مخاطبان این سیما در بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: سیمای بوسنیایی شبکه بین المللی سحر در بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان به معنای واقعی دیده شده  و به شدت دنبال می شود.

 هرچند میزان استقبال از این شبکه را می توان به دو بخش تقسیم کرد، یکی قبل از اعمال تحریم رسانه ای علیه ایران است که واقعا از تاثیر گذاری خوبی برخوردار بود و بخش دوم که به دوران بعد از اعمال تحریم ها بر می گردد و به ما نشان داد با اینکه این طبیعی بود که شاید کمی از میزان مخاطبان کاسته شده باشد ولی از میزان اهمیت آن نکاسته و مخاطبان پیگیر برنامه ها هستند.

حالا دیگر مخاطبان ما از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، یوتیوب، توئیتر و ... نیز اخبار و برنامه ها را پیگیری می نمایند.

وی به برنامه ها و میزان کیفیت آنها پرداخت و توضیح داد: برنامه هایی که هم اکنون از سیمای بوسنیایی شبکه برونمرزی سحر پخش می شود مناسب است ولی برای افزایش تاثیر گذاری بر روی مخاطبان این توجه وجود دارد که  بایستی کار میدانی صورت بگیرد تا با توجه به سلیقه مخاطبان اقدام به تولید برنامه نماییم و  با مشورت گرفتن از کارشناسان حوزه های گوناگون به اثربخشی سیمای بوسنیایی بیافزائیم.

این مجری سیمای بوسنیایی به نقش شبکه سحر در منطقه بالکان و بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و افزود: سیمای بوسنیایی شبکه جهانی سحر در اطلاع رسانی خوب ظاهر شده و اعتماد مخاطبان را به خود جلب کرده است و این در حالی است که رسانه های غربی سردمداران خبر پراکنی در دنیای رسانه های امروزی هستند و با هدف منحرف ساختن ذهن جوامع از واقعیت اقدام به فعالیت می نمایند.در چنین شرایطی، این موفقیت  برای شبکه سحر، قابل توجه بسیار است.

او به اهمیت مطالب و محتوای انتخاب شده در برنامه ها اینطور پرداخت: با توجه به اینکه سیمای بوسنیایی دارای مخاطبانی است که هیچگونه مرز جغرافیایی با جمهوری اسلامی نداشته و تنها اشتراک فرهنگی این دو ملت با یکدیگر اسلام است که آن هم به صورت کامل نیست، در انتخاب و پخش برنامه ها دقت می شود. برای مثال در انتخاب سریال ها می طلبد که با یک نگاه کلان به موضوع نگاه شود و سریال هایی که مربوط به جامعه ایران است و مخاطب هیچ رابطه ای با اثر برقرار نمی کند را کمتر پخش نمائیم و در سیاست گذاری های پخش، مخاطب بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حاج محمدویچ از استقبال مخاطبان از برنامه ها گفت و شرح داد: برنامه های سیمای بوسنیایی در بوسنی و هرزگوین دیده می شود و میزان تماس هایی که با توجه به هزینه های بالای تماس تلفنی با ایران، با برنامه ها گرفته می شود، حاکی از جذب مخاطب به برنامه است.

او همچنین به برنامه های پر مخاطب این سیما نیز اشاره کرد و گفت: برنامه " شما و سحر " یکی از برنامه های پر بیننده این سیما بود و در تاریخ 18 ساله فعالیت آن سریال های " مردان آنجلس " و " یوسف پیامبر (ع) " نیز در زمان پخش از سیمای بوسنیایی با استقبال بسیاری مواجه شد.

حاج محمدویچ در پایان گفت:  ما همواره به این نکته اهتمام داریم که با توجه به میزان اثربخشی سیمای بوسنیایی در منطقه لازم است که در تولیدات به نیاز و خواست مخاطب توجه شود و از نظر کارشناسان و افراد مطلع استفاده گردد و نهایتاً باید برنامه ای تولید شود که مخاطب تا آخر، پای تلویزیون بنشیند.

انتهای پیام/
برچسب ها: رسانه ، سیما ، شبکه ، سحر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.