آنچه در برنامه سینمایی "هفت" گذشت؛

توحیدی: "درمیشیان" سینمای ایران را از حاشیه‌ای ناخواسته ایمن کرد/ راعی: ما با شرافت داوری کردیم

فرهادی توحیدی و مجتبی راعی از اعضا داوران جشنواره فیلم فجر از نحوه داوری جشنواره در برنامه "هفت" گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه سینمای"هفت" شب گذشته با حضور "فرهاد توحیدی" و "مجتبی راعی" داوران سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به بحث درباره داوری "جشنواره فیلم فجر" پرداختند.

"فرهاد توحیدی" در این برنامه در خصوص داوری جشنواره سی و دوم گفت: امسال داوری به خصوص کار هیئت انتخاب، فوق‌العاده مشکل بود چرا که دیدن 120 فیلم بسیار دشوار است.

وی در خصوص معیار انتخاب هیئت داوران سی و دومین "جشنواره فیلم فجر" اظهار داشت: اولین معیار انتخاب هیئت داوران استاندارد بودن فیلم بود،‌هیئت داوران بیانیه خود را در روز اختتامیه قرائت نکرد، ولی این بیانیه به دبیر جشنواره ارائه دادیم که متاسفانه در هیچ جا هم منتشر نشد.

وی در خصوص اهدای جوایز به چند نفر در یک بخش جشنواره عنوان کرد: اهدای جایزه، دو فیلم در جشنواره مرسوم است مثلا سال گذشته در جشنواره کن نیز به دو نفر در یک بخش جایزه اهدا شد.

"توحیدی" ادامه داد: هیئت داوران قصد داشت به "مهران احمدی" نیز جایزه هیئت داوران تقدیم کند که بدلیل اهدای دو جایزه در این بخش، این جایزه اهدا نشد که هر چند اهدای دو جایزه نیز، حرفهایی نیز به دنبال داشت.

"توحیدی" در خصوص تفاوت نظر و آرای مردم با رای هیئت داوران اضافه کرد: فیلم شیار 143، جایزه هیئت داوران و مردم را به خود اختصاص داد و "خط ویژه" هم که به دلایل مختلفی جایزه نگرفت که البته بحث این موضوع نیاز به یک برنامه تخصصی دارد بنابراین رای هیئت داوران و مردم تقریبا نزدیک به هم بود.

وی ادامه داد: هیئت داوران حدود 26 ساعت جلسه داشتیم و مهم‌ترین نکته در امر داوری برای من و دوستانم نگاه منصنفانه بود چرا که فیلمسازان بزرگی در جشنواره حضور داشتند ولی نگاه‌ ما تنها منصفانه بود و نه چیز دیگری.

"توحیدی" بیان کرد: نگاه منصفانه برای داوران فوق‌العاده اهمیت داشت 31 فیلم با بودجه‌های فوق‌العاده بالا ساخته شده‌اند اما باید قبول کرد که سینمای ایران فاقد استراتژیک است.

وی افزود: ما از بین فیلم‌های موجود بهترین‌ها را انتخاب کردیم و پشت آرای خود ایستاده‌ایم و تمامی جوایز نتایج آراء هیئت داوران بود.

توحیدی در خصوص فیلم "عصبانی نیستم"، عنوان کرد: از روزهای قبل اختتامیه، گرفتاری‌هایی برای این فیلم پیش آمد درمیشیان در روز اختتامیه تنها از حق خود نگذشت بلکه او از حق خیلی از نامزدهای دریافت جایزه گذشت.

وی اظهار داشت: با اقدام "درمیشیان"، او حاشیه‌ها و همچنین نقشه‌هایی که برای به حاشیه کشاندن جشنواره بود، را از خود دور کرد.

"توحیدی" عنوان کرد: اقداماتشان هشیارانه و بزرگوارانه بود و در واقع کار بزرگی انجام داد و با این اقدام بالاتر از استانداردهای معمول سینمای ایران ایستادند سینمای ایران از تنش به دور باشد و آرامش داشته باشد.

وی تصریح کرد: همه‌ی حوزه‌های ما به امید، آرامش و حرکت رو به جلو نیاز دارد وهر چیز که مخل آن باشد باید از کنارش عبور کنیم سینماگران نجیب ایران دلسوز مملکت هستند دلشان برای این سرزمین می‌تپد، مراقب هستند.

وی اظهار داشت: اقدام "درمیشیان" هم جشنواره را از یک معضل اخلاقی نجات داد و هم سینمای ایران را از یک حاشیه ناخواسته ایمن کرد.

وی در خصوص داوری ادامه داد: هیئت داوران پس از تماشای روزانه‌ی فیلم‌ها، هر کس یادداشت شخصی خودش را داشت و تنها در پایان روز یک گفتگوی مقدماتی و محلی صورت می‌گرفت ولی پس از تماشای آثار، فیلم‌ها را قضاوت کردیم.

وی تصریح کرد: پس از تماشای 31 فیلم و یک روز استراحت با توجه به معیارهای روز ابتدایی به گفتگو پرداختیم و در واقع تکلیف برخی فیلم‌ها مشخص بود و خیلی زود حذف شدند وفیلم‌هایی که به لحاظ کیفی نظر ما را جلب کرده‌ بود بر اساس رشته‌های مختلف انتخاب شدند.

وی در پایان در خصوص "گلمکانی" دیگر داور جشنواره سی و دوم اظهار داشت: گلمکانی برخی آثار را قبل از جشنواره دیده بود و در واقع او یک سرمایه عظیم برای سینمای ایران است.

"مجتبی راعی" در ادامه در خصوص داوری گفت: داوری جشنواره بر اساس یک استراتژیک نیست هیچ‌گاه تکلیف جشنواره فیلم فجر مشخص نبوده و هر سال به نسبت آثار یک گونه از جشنواره داریم.

وی افزود: بازی "مریلا زارعی" تعیین کننده بود و در همان ابتدا نظرم هم بر این بود که بازی او فوق‌العاده است و در انتها هم کسی بهتر از او نبود.

وی تصریح کرد:زمانی که تعداد آثار متوسط در جشنواره زیاد می‌شود و 31 فیلم به جشنواره راه می‌یابد داوری هم اینگونه می‌شود، "راعی" ادامه داد: راه‌ یافتن 31 فیلم به جشنواره غلط است و کار و قضاوت داوران را سخت می‌کند و حاشیه به همراه می‌آورد.

"راعی" اظهار داشت: داوری این دوره از جشنواره خوب بود چرا که ما با شرافت رای گیری کردیم و در حالی که ما انسان هستیم ومی‌توانیم خطا کنیم.

وی در خصوص فیلم"عصبانی نیستم" بیان کرد: داوران همانگونه که قریبیان اشاره کرده به "نوید محمد زاده" برای بهترین بازیگر مرد رای داده بود ولی هر گونه ممیزی با هیئت انتخاب باید صورت می‌گرفت ما درست رای دادیم.

وی افزود: "درمیشیان" به عنوان تهیه کننده فیلم‌نامه‌ای داد و درخواست کردند که فیلم داوری نشود.

"راعی" اظهار داشت: تیم داوری بر اساس نام کارگردانان قضاوت نمی‌کند بعد از دوستان و سرمایه‌های سینمای ایران پس از تماشای آثار آنها، غصه می‌خوردیم.

وی بیان کرد: 32 ساله که جشنواره فیلم فجر دولتی است کسی که فیلم خود را در این جشنواره می‌آورد باید بپذیرد که اثرش را به یک جشنواره دولتی فرستاده است.

وی ادامه داد: "احمد رضا درویش"، "حاتمی کیا" هر بحثی که انجام دادند اشتباه بوده است.

وی در پایان در خصوص فیلم "رستاخیز" اظهار داشت: فیلمبرداری و کارگردانی "رستاخیز" یک فیلم برداری درخشان است ما درست و با شرافت داوری کردیم و شب راحت خوابیدیم چرا که سعی کردیم شریف باشیم می‌دانستیم عدم جایزه به برخی‌ها، پیامد دارد ولی سعی کردیم شریف باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: فیلم ، فجر ، رستاخیز ، جشنواره ، بحث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار