ولایتی:

مسائل مهم دریای خزر را نباید در حاشیه مسائل سیاسی قرار دهیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مسائل مهم دریای خزر را نباید در حاشیه مسائل سیاسی قرار دهیم، گفت: در صورت خلاصه شدن امکانات دریای خزر به مسائل حیاتی، محیط زیستی و استفاده از انرژی آبزیان هر کشوری به حق خود اکتفا می‌کرد، امری مثبت بود اما قضایا نشان دهنده این است که وضعیت به گونه دیگری است و ما باید در این میان احتیاط کنیم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاخ خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" در سمینار "منابع بهینه ایران در دریای خزر چیست و چگونه تامین می‌شود" که صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع برگزار شد، با بیان این که موضوع دریای خزر برای جمهوری اسلامی ایران امری حیاتی است، اظهار داشت: موضوعات مربوط به دریای خزر تاثیرات بسیار زیاد و سرنوشت مهمی را برای کشورهایی هم چون ایران،‌ روسیه، آذربایجان و ترکمنستان دارد.
 
وی افزود: ایران از 6 قرن گذشته تسلط کاملی را بر دریای خزر داشته و از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و تشکیل روسیه همکاری‌های خوبی میان ایران و این کشور در موضوع دریای خزر صورت گرفته است.
 
رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک تاکید کرد: ایران نسبت به بندهای 5 و 6 قرارداد 1921 اعتراض داشت از این رو این بندها لغو و با فروپاشی شوروی وضعیت کاملا متفاوتی ایجاد شد و به طور دائم بر همکاری‌های میان ایران، آذربایجان، ترکمنستان تاکید شده است.
 
ولایتی بیان داشت: طی سال‌های اخیر شاهد بحران در سوریه بوده‌ایم و کشورهایی هم چون آمریکا و متحدانش به سمت شرق حرکت و توسعه پیدا کردند از این رو جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های بسیار زیادی را در جهت حفظ منافع ایران و سوریه داشته‌ است.
 
وی  اضافه کرد: بعد از قراردادهای 1921 و 1940 هیچ قراردادی میان ایران و کشورهای تازه تاسیس امضا نشده و هر سخنی که به زبان آورده شده است، سند حقوقی ندارد چرا که 5 کشور باید با یکدیگر توافق کنند و برخی از کشورها معتقدند که زیربستر دریای خزر را می‌توان مشترک کرد و برخی دیگر می‌گویند آب‌های دریای خزر باید تقسیم شود.
 
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری افزود: اظهارنظر کردن بدون مشورت و جذب موافقت کشورهای دیگر اگر نگوییم مضر است کمکی هم نمی‌کند.
 
ولایتی گفت: گرفتن ساحل بیشتر در دریای خزر موجب می‌شود که آذربایجان را به دریای آزاد راه دهد و ما در جلسات مشترک میان کشور تاکید ویژه‌ای به موضوعات مختلف مربوط به دریای خزر داریم که به توافق برسیم و کار آسانی در پیش نیست هر چند حتما باید توافقاتی میان 5 کشور دریای خزر صورت بگیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه مسائل مهم دریای خزر را نباید در حاشیه مسائل سیاسی قرار دهیم، گفت: در صورت خلاصه شدن امکانات دریای خزر به مسائل حیاتی، محیط زیستی و استفاده از انرژی آبزیان هر کشوری به حق خود اکتفا می‌کرد، امری مثبت بود اما قضایا نشان دهنده این است که وضعیت به گونه دیگری است و ما باید در این میان احتیاط کنیم.
 
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: اگر 4 کشور دیگر اقداماتی را انجام دهند ما هم از منافع خود دفاع می‌کنیم و هم از مجموعه عوامل مثبت میان خود و 4 کشور دیگر دفاع می‌کنیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک تصریح کرد: اگر اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در سال 1379-1380 نبود کشور آذربایجان با شرکت انگلیسی قراردادی را منعقد می‌کرد که سه نقطه در دریای خزر را برای استخراج نفت و گاز و.... حفاری کنند.
 
ولایتی ادامه داد: البته مسئله نفت یک موضوع ثانوی بود چرا که آن‌ها می‌خواستند محدوده مورد ادعای ایران را یک حداقل است در آن زمان براساس آن که نیمی از دریای مشترک بود را به دست گیرند اما ایران با قاطعیت از این عمل ممانعت کرد و این یکی از نقاط مثبت کشورمان بود.
 
وی  با بیان این که نفت موضوع کم اهمیت‌تری در قرارداد مذکور بود، گفت: اگر موفق به انجام اقدامات لازم جهت استخراج نفت در دریای خزر می‌شدند، خط مرزی به اثبات می‌رسید.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایران ضمن همکاری با کشورهای دریای خزر باید مراقب باشد که مبادا طرف مقابل گامی بردارند که تاثیر غیرمستقیم آن عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران از حق مسلم خود است.
 
ولایتی با اشاره به انجام مذاکرات و گفتگوهای فنی میان ایران و کشورهای دریای خزر گفت: انجام مذاکرات در بخش‌های مختلف امری مثبت است تا آمادگی لازم را برای اجلاس آستاراخان صورت گیرد و البته مذاکرات احتیاج به زمان دارد.
 
رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک خاطر نشان کرد: گفتگوهای این چنینی نیازمند صبر، متانت و ایستادگی بر سر حفظ حقوق ملت و کشورمان دارد لذا باید با مراقبت و مواظبت از هرگونه افراط و تفریط خودداری کنیم و اگر با توافق به جای مثبت نرسیم قطعا اعمال یک تصمیم با زور صورت نمی‌گیرد و انجام توافق با گفتگوهای مستمر امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: ولایتی ، دریای ، خزر ، مسائل ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار