فاز اول از گفتگوهای جامع ایران و گروه 1+5 در وین ، پاینخت اتریش برگزار شد. در این دور از مذاکرات هم طرفین، پیش بینی های متفاوتی از روند مذاکرات دارند.

برای بررسی نتایج و خروجی مذاکرات وین،سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  با داریل کیمبال (Daryl Kimball)، مدیر عامل "انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات"(ACA)  آمریکا و البته یکی از مشاوران اندیشکده رند، گفتگویی کوتاه داشته که می توانید در ادامه پاسخ های این سیاستمدار آمریکایی را مشاهده کنید.

پیش بینی شما از نتایج مذاکرات وین، چیست؟
به اعتقاد من ایران و گروه 1+5  می توانند به یک توافق جامع برای حل و فصل نگرانی های مربوط به ماهیت برنامه هسته ای ایران در زمانی حداقل شش ماهه و حداکثر 12 ماهه، دست یابند.  اگر هر دو طرف آماده توافق و پیگیری واقعی باشند و به شرایط یکدیگر، احترام بگذارند، این مسأله قابل تحقق است. با این حال، لازم است که بگویم مذاکرات این هفته در وین تنها آغاز یک روند پیچیده و چالش برانگیز است.
 
شما فکر می کنید بشود ظرفیت برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران (دانش هسته‌ای) را "حذف " کرد یا  برچید ؟

برنامه هسته ای ایران  به ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین اراک ، کاربردهای صلح آمیز دارد. من فکر می کنم ظرفیت  غنی‌سازی اورانیوم باید کاهش یابد ، اما نمی‌توان به طور کلی توان هسته‌ای ایران را به عنوان یک واقعیت فنی، به طور کامل حذف کرد. حتی نمی‌توان ایران را مجبور کرد که همه امکانات و ماشین آلات مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را از بین ببرد. از طرف دیگر، این موضوع حتی از طرف گروه 1+5 قابل پیشنهاد نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار