کودکان سرمایه‌های انسانی امروز هستند و رشد و شکوفایی آنها باید در اولویت باشد اما متاسفانه شاهد کودکانی هستیم که به جای آموختن دانش و مهارت در مدرسه، زندگی و مکان امرار معاش آنها در خیابان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی پیامی به اولین همایش کودکان خیابانی گفت: امروز نگران پیر‌شدگی جمعیت و آسیب‌های ناشی از آن هستیم و سیاست‌های جمعیتی افزایش باروری و رشد بیشتر جمعیت را هدف قرار داده‌اند به ما یادآور می‌شود که همواره با در نظر داشتن سرمایه جمعیتی آینده به سرمایه‌های امروز جمعیت توجهی خاص داشته باشیم. مشکل کودکان خیابانی بدون توجه به الگوهای توسعه پیشرفت قابل حل نیست، نوع نگاه کلان به مقوله توسعه و نقشی که برای نتایج غیراقتصادی آن قائل می‌شویم از سرنوشت کودکان کار و خیابانی تاثیر اساسی دارد.
 
در ادامه اين پيام آمده است، دولت‌ها تا زمانی که شهامت ایجاد تغییرات موثر در ساختار توزیع، منافع و منابع را نداشته باشند و از آن برای کاهش فقر و ایجاد شغل برای هر شهروند نباشند قادر به انجام اقدامات موثر برای کودکان کار و خیابانی نخواهند بود. سرنوشت کودکان کار به سرنوشت اقدامات دولت ها برای بهبود کیفیت زندگی بزرگسالان بستگی تام دارد و اشتراک دانش میان کشورهایی که با این پدیده روبرو هستند می‌تواند تاثیر بسزایی در این امر داشته باشد.
 
 نقش جامعه در بهبود زندگی کودکان کار و خیابان نباید فراموش شود جامعه مدرن می‌تواند دارای انبوهی از سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و گروه‌های داوطلبی باشد که مایلند برای مقاصد انسان دوستانه با هزینه و کارایی بسیار بیشتر از سازمان‌های حمایتی دولت‌ها اقداماتی موثر برای بهبود زندگی کودکان انجام دهند.

در پايان اين پيام آمده است، ما وظیفه داریم از طریق قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی برای تاثیرگذاری موثر رسانه‌ها بر افکار عمومی و ارائه آموزش‌های کارآمد، جامعه مدنی را برای مشارکت موثر در بهبود وضعیت کودکان کار و خیابانی بسیج کنیم. این همایش و سایر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت بندی دستورالعملی بر مبنای رویکردی ساختاری و کلان به پدیده کودکان کار و خیابانی کمک می‌کند و گامی اولیه به سوی شکل دادن به گفتگوی اجتماعی گسترده و بسیج ملی در جهت حل این مساله است.
انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار