مستند "بورالان" از توليدات مركز آذربايجان غربي درباره شن هاي روان و فرسايش خاك در منطقه بورالان توليد شده و 4اسفند ساعت 23:30 از شبكه شما روي آنتن مي‌رود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، تهيه كننده و كارگردان اين مستند رضا قنبرزاده است.
 
بورالان نام منطقه اي در ماكو است كه به‌علت وجود چشمه اي به نام "ثريا" از سرسبزترين و خوش آب و هواترين مناطق استان آذربايجان غربي به شمار مي رود.
 
چشمه ثريا در بين مرز ايران و تركيه و در دامنه كوه آرارات واقع است و سرچشمه اصلي رود ارس مي باشد ، ولي اين منطقه هم اكنون با پديده شن‌هاي روان و فرسايش خاك روبروست، به طوريكه رفته رفته به بيابان و شن زار تبديل شده است. حدود سي هزار سال پيش گدازه هاي آتشفشاني ناشي از فوران كوه آرارات تاثير نامطلوبي بر اين منطقه گذاشته است، فرسايش خاك و چراي بي رويه دام پديده شن هاي روان را در منطقه ايجاد كرده و مشكلاتي براي ساكنان روستاها به وجود آورده است.
 
قنبرزاده در اين مستند ضمن معرفي منطقه بورالان و پتانسيل هاي آن به علل وقوع پديده بيابان زايي نيز مي‌پردازد و همچنين تاثير آن را بر زندگي مردم اين منطقه توسط كارشناسان منابع طبيعي استان و مسئولان بررسي مي‌كند. ارائه راهكارهايي براي كنترل و مهار وضعيت پيش آمده در منطقه بورالان از ديگر اهداف توليد اين مستند است كه با استفاده از كارشناسان و مسئولان امر ضمن تشريح اقدامات پيشگيرانه و ترميمي انجام شده راه حل‌هاي علمي و عملي براي مهار و كنترل هرچه بيشتر تخريب زمين هاي اين منطقه را تشريح مي‌كند.  تصويربرداري اين مستند بر عهده ايرج حسيني است.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.