مقامات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در نوار غزه روز یکشنبه تحصنی را در گذرگاه مرزی رفح با مصر سازماندهی کردند و از مقامات دولت مصر خواستند این گذرگاه را که پس از برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری این کشور در سال گذشته، بسته شده است، بازگشایی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ؛ تعدادی از مقامات و نمایندگان جنبش حماس خواستار آن شدند که مصر این گذرگاه را به طور کامل برای جابجایی مسافران و کالاها بازگشایی کند.در پی برکناری مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر، دولت تحت حمایت ارتش این کشور گاهگاهی گذرگاه رفح را بازگشایی کرده است و فقط ورود بیماران، دانشجویانی که در کشورهای خارجی تحصیل می کنند و دارندگان روادیدها و گذرنامه های خارجی را اجازه داده اند.

قاهره، جنبش حماس را به مداخله در امور داخلی مصر و کمک کردن به جنگجویان اسلام‌گرا که ارتش مصر را در شبه جزیره سینا هدف قرار می دهند، متهم کرده است. متعاقب آن، مصر صدها تونل را که در مرز مشترک با نوار غزه حفر شده بود، تخریب کرده و گذرگاه رفح را بسته است. در عین حال، دولت حماس اخیرا اعلام کرد فقط 28 هزار نفر غزه را از طریق گذرگاه رفح در نیمه دوم سال گذشته میلادی ترک کرده اند.

با این حال، شمار مسافران در نیمه نخست سال 2013 میلادی 123 هزار نفر بود. غزه دارای دو گذرگاه مرزی با اسرائیل است اما در پی تسلط حماس بر نوار غزه در سال 2007 میلادی تدابیر و محدودیت هایی شدید در این گذرگاه های مرزی اعمال شده است. سازمان دهندگان این تحصن اعلام کردند این فعالیت پنج روزه همچنین اعتراض به محاصره اسرائیل بر نوار غزه از هفت سال قبل نیز است.

یکی از مقامات جنبش حماس طی این تحصن به خبرنگاران گفت :« مصر باید این گذرگاه مرزی را اکنون باز کند. آنها (مصری ها) نباید مانند اسرائیلی ها ما را تحت محاصره قرار دهند ».

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار