روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، موافقت "محمدعلی شاه قاجار" با انقلاب مشروطه، آغاز سلطه استعماری پرتغال بر برزیل، آتش‌سوزی مجلس وحدت ملی آلمان، بمباران شیمیایی جبهه ها، درگذشت استاد "غلامحسین بنان" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 27 ربیع الثانی 1435 هجری و 27 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
از آن جا که مدرسه، نقش مهمی در آموزش و انتقال ارزش‌ها به نسل بعدی جامعه دارد، در دوره نخست‌وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در 8 اسفند 1359، اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش‌آموزان را به احترام و عمل به ارزش‌های اسلامی ترغیب نمایند و به اخلاق پسندیده شخصیتی، آراسته گردانند. هر ستاد امورتربیتی در مدرسه، از سه عضو تشکیل می‌شود. مدیر مدرسه یا یکی از معاونین، مربی تربیتی مدرسه و یکی از معلمان یا دبیران مومن که ضمن موفقیت در انجام وظایف آموزشی، به مبانی و روش‌های تربیتی اسلام آشنا باشد.

پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به اهمیت نقش معلمان در فعالیت‌های تربیتی و توجه به نقش دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف حاکم بر ستادهای امور تربیتی است. همچنین تلاش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی در بین دانش‌آموزان، نظارت بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، نظارت بر برنامه‌های انضباطی و اخلاقی مدرسه و برنامه‌ریزی به منظور استفاده بهینه از انجمن اولیا و مربیان به منظور تقویت و توسعه فعالیت‌های پرورشی مدرسه از جمله وظایف ستادهای امور تربیتی می‌باشند.

رحلت عالم ربانی و بزرگوار آیت اللَّه "ملاعبداللَّه بروجردی" (1289 ش)
آیت‌اللَّه ملاعبداللَّه بن عبدالباقی بروجردی در سال 1218 ش در بروجرد به دنیا آمد. ملاعبداللَّه بروجردی پس از آن راهی حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر درس شیخ محمدباقر اصفهانی و دیگران کسب فیض کرد و پس از سالیانی، به مدارج بالای علمی دست یافت. ایشان از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به تدریس و فتوی و امامت جماعت در بروجرد پرداخت. در حلقه درس وی، فاضلان فرهیخته‌ای پرورش یافتند که مرجع تقلید شیعیان، حضرت آیت‌اللَّه سید حسین بروجردی، از همه مشهورتر است. ایشان به عنوان یکی از مشاهیر بروجرد، در کنار تدریس به تالیف نیز مشغول بود و آثاری را به رشته تحریر درآورد که کتاب‌الصلاة و رساله‌ای در اجتماع امر و نهی از آن جمله است. ملاعبداللَّه بروجردی سرانجام در 8 اسفند 1289 ش برابر با 28 صفر 1329 ق در 71 سالگی بدرود حیات گفت و در مقبره‌ای که در جوار مسجدش برای خود بنا کرده بود، به خاک سپرده شد.

حضرت آیت الله العظمی خمینی برای مردم تبریز پیام فرستادند (1356 ش)
و در این پیام آمده است: زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویی زدند که با بوق های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می خوانند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهائی، شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودکامگی سلاطین جور، بپا خواستید و فداکاری کردید

از ساعت 13/15 الی 14/15، سفارت ایران در برلن شرقی از سوی 14 دانشجوی ایرانی اشغال شد. (1356 ش)
رادیو کلن در گزارشی اعلام کرد: «دانشجویان ایرانی از نیروهای امنیتی تقاضا کردند که نمایندگان مطبوعات را از کارشان آگاه کنند.» فصنامه مطالعاتی ایرانی، قصد دانشجویان ایرانی را اعتراض به برخورد دولتشان با شورش های تبریز دانست. همچنین روزنامه کیهان نوشت که این عده «کلیه اسباب واثاثیه سفارت را خرد کردند و پس از شکستن درها قسمت اعظم کتب و اوراق را پاره کردند و حدود یک ساعت و ده دقیقه سفارت را در تصرف داشتند...»

امام پیامی خطاب به اهالی آذربایجان به مناسبت حوادث خونین تبریز و تسلیت به مردم و بزرگداشت شهدای این شهر ارسال کردند. (1356 ش)
ـ در بخشی از این پیام نوشتند: «... با چه بیان این قتل عام های پی در پی را محکوم کنم. من از مقدار جنایات و عدد مقتولین و مجروحین اطلاع صحیحی ندارم ولی ازبوق های تبلیغاتی معلوم می شود که جنایت ها بیش از تصورما است. با این وصف، شاه افراد پلیس را که به قتل عام به دلخواه او دست نزده اند به محاکمه می خواهد بکشد. خاطره بسیار اسف انگیز قم هنوز ما را دررنج داشت که فاجعه بسیار ناگوار تبریز پیش آمد که هر مسلمی را رنج داد و ما را به سوگ نشاند...»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود 50 نفر از دانشجویان ایرانی به منظور مخالفت با رژیم ایران در شهر پروز ـ در 200 کیلومتری شمال رم پایتخت ایتالیا ـ دست به یک اعتصاب غذای سه روزه زدند. (1356 ش)
همچنین انجمن دانشجویان ایرانی در ایتالیا، با انتشار اعلامیه ای خاطر نشان کرد که به منظور دفاع از مبارزه ملت ایران و انقلاب تبریز، تظاهراتی در ایالت متحده انگلستان، سوئد، آلمان فدرال و ایتالیا صورت خواهد گرفت.

امروز محمدعلی شاه که برای گردش آهنگ دوشان تپه را داشت هنگام عبور از خیابان الماسیه مورد سوء قصد قرار گرفت. (1286 ش)
دو بمب در جلوی کالسکه او انداختند که هر دو منفجر شد. در این سوء قصد به شاه آسیبی نرسید ولی چند نفری مقتول و مجروح شدند.

موافقت "محمدعلی شاه قاجار" با انقلاب مشروطه (1327 ق)

محمدعلی شاه قاجار پس از مخالفت‌های سرسختانه، در حالی با انقلاب مشروطه موافقت کرد که قدرت مشروطه خواهان هر روز افزایش می‌یافت. بدین ترتیب، محمدعلی شاه که قبلاً با مردم مبارز و مشروطه خواهِ ایران، مقابله کرده بود، تسلیم آنان شد و بر خلاف میل باطنی خود، دست خطی مبنی بر لازم الاجرا بودنِ قانون اساسی را به مجلس شورای ملی ارسال کرد. بدین ترتیب، دوران یک ساله‌ی استبداد صغیر به پایان رسید، هرچند محمدعلی شاه به تعهدات خود عمل نکرد.

رحلت فقیه بزرگوار شیعه آیت اللَّه العظمی حاج سیداحمد خوانساری (1405 ق)
حضرت آیت اللَّه العظمی سیداحمد خوانساری در سال 1309 ق در خوانسار به دنیا آمد. ایشان در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف خوشه‌چین خرمن معارف آیات عظام: آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی بود و پس از سالیانی، بر قله‌ی رفیع اجتهاد دست یافت. آیت‌اللَّه خوانساری در سال 1335 ق به ایران بازگشت و در درس آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی در اراک شرکت کرد. با تاسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، به تدریس و پرورش شاگردان همت گماشت ولی از جانب آیت‌اللَّه بروجردی عازم تهران گردید و در مسجد سیدعزیزاللَّه به اقامه‌ی نماز جماعت، تدریس خارج فقه، رفع گرفتاری‌های مردم و فعالیت‌های سیاسی پرداخت. ایشان در زهد و پرهیزگاری و مبارزه با هوای نفس کم نظیر و زبانزد همگان بود و حضور ایشان در کنار حضرت امام، نهضت اسلامی ایران را تقویت می‌کرد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1363 در 96 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سرای باقی شتافت. پیکر آن مرجع بزرگوار تقلید پس از تشییع در تهران به قم منتقل گردید و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) مدفون شد. العقائدُ الحَقّه، مناسک حج و جامعُ المدارک از جمله آثار ایشان می‌باشد.

آغاز جنگ‌های شش ساله لهستان و سوئد (1701 م)
جنگ‌های شش ساله لهستان و سوئد در 27 فوریه 1701 م با حمله سپاهیان سوئدی به فرماندهی پادشاه این کشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود که پادشاه لهستان در سال 1698 در اتحاد مثلث با روسیه و دانمارک علیه سوئد شرکت کرده بود. سرانجام این جنگ در سال 1706 م با پیروزی سوئدی‌ها پایان یافت.

آغاز سلطه استعماری پرتغال بر برزیل (1509 م)
نُه سال پس از کشف برزیل توسط مکتشفان پرتغالی، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر این کشور، از 27 فوریه 1509 م آغاز شد. تا سال 1822 م که برزیل مستقل شد، فرانسه و هلند چند بار تلاش کردند این سرزمین وسیع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسیدند. پرتغالی‌ها در طول صدها سال، بیش از سه میلیون برده سیاه‌پوست را از افریقا به برزیل بردند و در مزارع نیشکر، آنها را به کار اجباری واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‌پوستان بومی برزیل، باعث شد تا بارها در این کشور قیام‌هایی علیه استعمارگران پرتغالی انجام شود که همگی سرکوب شد. با وجود آن‌که برزیل در نهایت، در سال 1822 م مستقل شد، اما حضور و نفوذ پرتغالی‌ها در این کشور تا ده‌ها سال پس از آن نیز ادامه داشت.

روز ملی و استقلال کشور "دومینیکن" در امریکای مرکزی (1844 م)
سرزمین دومینیکن در سال 1492 م توسط کریستف کلمبْ کشف و ضمیمه امپراتوری اسپانیا شد. در سال 1801 م در پی بیش از سه قرن استعمار اسپانیا بر دومینیکن، این کشور توسط توسن لووِرتور رهبر انقلابی مردم هائیتی تصرف شد. اما در سال 1844 م بر اثر شورشی که در دومینیکن برپا شد، سپاهیان هائیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند و دومینیکن در 27 فوریه همان سال استقلال یافت. امریکا در سال 1916 م دومینیکن را اشغال کرد. اما بر اثر مخالفت‌های مردم دومینیکن، معاهده سال 1924 م بین دو کشور منعقد شد و به موجب آن، نیروهای امریکایی به تدریج دومینیکن را ترک کردند. دومینیکن در امریکای مرکزی و در حوزه دریای کارائیب واقع شده است. این کشور در حدود 48/671 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 8 میلیون نفر جمعیت از نژاد دورگه سیاه و سفید دارد و دارای زبان اسپانیولی و مذهب کاتولیک می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آن تا سال 2025 م بیش از 11 میلیون نفر گردد. پایتخت این کشور، سانتودومینگو و شهرهای مهم آن سانتیاگو و لارومانا می‌باشد. نظام سیاسی دومینیکن جمهوری چند حزبی است. از منابع عمده درآمد مردم دومینیکن توریسم می‌باشد.

کشف سرزمین "ساخالین" در شرقی‌ترین قسمت کشور روسیه (1879 م)
ساخالین جزیره‌ای‌است کشیده در شمال اقیانوس آرام که میان عرض‌های جغرافیایی ۴۵ °۵۰' و ۵۴°۲۴' شمالی جای گرفته‌است. جزیره‌ی ساخالین بزرگترین بخش از استان ساخالین کشور روسیه می‌باشد. بومیان این جزیره آینوها، اوروک‌ها و نیوخ‌ها می‌باشند. البته بیشتر آینوها پس از اخراج ژاپنی‌ها در ۱۹۴۹ به دست شوروی از این جزیره به هوکایدو کوچیدند. در پی رخدادهای تاریخی سده‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی این جزیره مورد ادعای هر دو کشور ژاپن و روسیه بوده‌است.

آتش‌سوزی عمارت "رایشتاگ"، مجلس وحدت ملی آلمان (1933 م)
آدولف هیتلر پس از احراز مقام صدراعظمی آلمان در 30 ژانویه 1933 م، هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت مطلقه در پیش داشت، ولی این راه دراز را در اثر حوادثی، در مدتی کمتر از شش ماه پیمود. در پایان چهارمین هفته زمام‌داری هیتلر، در روز 27 فوریه 1933 م، ساختمان عظیم مجلس آلمان موسوم به رایْشتاک دچار آتش‌سوزی شد و هیتلر که کمونیست‌ها را متهم به مشارکت در این توطئه کرده بود با اعلام وضع فوق‌العاده، به سرکوبی کمونیست‌ها و دستگیری سران و فعالان این حزب پرداخت. این امر موقیت نازی‌ها و هیتلر را مستحکم‌تر کرد و چندی پس از آن با مرگ رئیس جمهور وقت آلمان، هیتلر، حاکم مطلق آلمان شد.

حمله هواپیماهای ژاپنی به واحدهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)
در جریان جنگ جهانی دوم، در 27 فوریه 1942 م، حمله بزرگ هواپیماهای ژاپنی به واحدهای دریایی متفقین آغاز شد. صحنه وقوع این عملیات در دریای جاوه بود. در این دریا که جزو آب‌های اقیانوس آرام محسوب می‌شود، تعداد زیادی از کشتی‌های جنگی امریکا، استرالیا و انگلیس متمرکز شده بودند. این نبرد بزرگ با غرق شدن تعداد زیادی از کشتی‌های دولت‌های متفق در دریای جاوه به سود ناوگان جنگی ژاپن خاتمه یافت.

روز ملی و استقلال کشور "صحرا" و تأسیس جمهوری در این کشور (1976 م)
کشور جمهوری عربی صحرا در شمال غربی افریقا و در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده است. از شهرهای مهم آن داخله، سماره و بوکراع قابل ذکرند. مردم صحرا از ملیت‌های مختلف، از جمله عرب، بربر، حسانی و طوارق هستند. این منطقه از دیرباز در استعمار اسپانیا بود ولی پس از مبارزات مردم و پایان یافتن دوران استعماری کشورها، در سال 1975 م، اسپانیا آن را به دو کشور مغرب و موریتانی واگذار نمود. پس از خروج اسپانیا، جبهه پولیساریو، با تشکیل جمهوری دموکراتیک عربی اعلام استقلال نمود و حاکمیت مغرب و موریتانی را نپذیرفت. در سال 1979 م موریتانی نیز از ادعای خود بر صحرا منصرف شد و آن را رها نمود ولیکن کشور مغرب هنوز ادعای حاکمیت بر آن منطقه و یک‌پارچگی کشور دارد. بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، حکومت صحرا را به رسمیت شناختند. زبان رسمی مردم صحرا، عربی و حسانیه است و 99% جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

درگذشت استاد "صدرالدین محلاتی" محقق و شاعر (1359 ش)
صدرالدین محلاتی متخلص به صدر، فرزند آیت‌اللَّه میرزا ابوالفضل محلاتی در سال 1283 در شیراز به دنیا آمد. وی پس از تحصیل مقدمات به عتبات عالیات رفت و در شهرهای اصفهان و قم نیز به ادامه تحصیل پرداخت تا این که موفق به اخذ درجه اجتهاد گردید. صدرالدین محلاتی از بدو تأسیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز به تدریس زبان و ادبیات عرب اشتغال ورزید و تا آخر عمر، استاد آن دانشکده بود. او علاوه بر تحقیق و نویسندگی، شعر می‌گفت و چون اهل عرفان بود، اشعارش مضامین عرفانی داشت. استاد صدرالدین محلاتی همچنین در شیراز حوزه درس خود را بنیان نهاد و حلقه تفسیر قرآنی ترتیب داد. او انجمن ادبی را در منزل خود تشکیل می‌داد و از مؤسسان کانون دانش پارس بود. از این محقق بزرگوار، آثاری بر جای مانده که تفسیر سوره والعصر، شأن نزول آیات قرآن، اسرار حج مکتب عرفان سعدی و... از آن جمله‌اند. استاد صدرالدین محلاتی سرانجام در اسفند 1359 ش در هفتاد سالگی درگذشت.

بمباران شیمیایی جبهه ها توسط رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی (1362 ش)
رژیم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هرگاه که شکست سختی از رزمندگان اسلام متحمل می‌شد، علاوه بر موشک باران و بمباران مناطق مسکونی و غیر نظامی، برخلاف تمام موازین بین المللی، به طور وسیعی از بمب‌های شیمیایی در جبهه‌ها استفاده می‌کرد که منجر به سوختگی، مسمومیت و ضایعات چشمی و ریوی در رزمندگان اسلام در جبهه و اهالی روستاها می‌گردید. در این راستا، در تاریخ هشتم اسفند 1362 ش، پس از شناسایی منطقه عملیاتی خیبر در هورالهویزه و جزایر مجنون، این محور مورد حمله شیمیایی مزدوران بعثی عراق واقع شد و آثار آلودگی بر روی تجهیزات و وسایل نمایان گردید. این حملات شیمیایی وسیع، علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسیعی در محیط زیست نیز بر جای گذاشت.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "سیدعلی کوه کمره ای" (1319 ش)
آیت‌اللَّه سیدعلی بن سید علی‌نقی کوه کمره‌ای در تبریز به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید. ایشان در نجف در محضر عالمان بزرگی همچون میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، ملامحمد فاضل ایروانی و ملامحمد فاضل شرابیانی شرکت جست و پس از سالیانی به مدارج والای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه کوه کمره‌ای از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به انجام وظایف دینی و خدمات مذهبی مشغول شد. ایشان سرانجام در هشتم اسفند 1319 ش برابر با بیست و نهم محرم 1360 ق وفات یافت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. آیت‌اللَّه سیدعلی کوه کمره‌ای، والد معظم فقیه و مرجع سترگ، آیت‌اللَّه سید محمد حجت کوه کمره‌ای می‌باشد.

درگذشت "غلامحسین بنان" استاد موسیقی ایرانی (1364 ش)
استاد غلامحسین بنان در سال 1290 ش به دنیا آمد و استعداد او در موسیقی از جوانی آشکار شد و تحت تعلیم پدرش قرار گرفت. در 1321 خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و پس از تأسیس انجمن موسیقی ملی، در سال 1323 ش در این انجمن نیز به تدریس و تعلیم هنرجویان مشغول شد. بنان نه تنها در موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه بر نغمات جدید و موسیقی مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت.

حاصل همکاری مرحوم بنان با رادیو ایران حدود 450 ترانه است که همچون دیگر آثار ارزنده و گرانبهای او در عرصه موسیقی ایران به یادگار مانده است. او در سال 1336 به دنبال سانحه رانندگی، بینایی چشم راست خود را از دست داد و در سال 1340 به عنوان اعتراض به هرج و مرج در موسیقی، خواندن را کنار گذاشت. سرانجام استاد بنان که در سال‌های آخر عمر خود دچار بیماری گوارشی بود، در 74 سالگی در تهران جان سپرد و در امامزاده طاهر کرج مدفون گردید.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
280: کنستانتین که باا قتدار تمام از 306 تا 336 میلادی بر امپراتوری روم حکومت کرد، مسیحی شد و شهر قسطنطنیه (استانبول) را ساخت به دنیا آمد.
1797: بانک انگلستان پوند کاغذی (نوت) به جریان گذارد و این کار را از اسکناس یک پوندی شروع کرد.
1801: کنگره امریکا با وضع یک قانون اداره امور شهر واشنگتن که عنوان ناحیه کلمبیا (D.C) را دارد و به هیچ ایالتی تعلق ندارد زیر نظر خود قرار داد.
1844: دومینیکن از هائیتی جدا شد. این دو کشور همسایه در یک جزیره به نام هیسپانیولا واقع شده اند.
1900: حزب کارگر (زحمتکشان) انگلستان تاسیس شد.
1909: عثمانی بر ضمیمه شدن بوسنی به قلمرو امپراتوری اتریش صحه گذارد.
 1964: (اسفند 1342) حکومت نظامی در تهران که از 15 خرداد آغاز شده بود تمدید شد.
1986: سنای آمریکا از آن پس با پخش تلویزیونی جریان بحث و مذاکرات آن مجلس موافقت کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار