هیئت پارلمانی انگلیس به ریاست "جک استراو" رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس، روز سه‌شنبه (17 آذرماه سال 92) به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران به ریاست "عباسعلی منصوری آرانی" وارد تهران شد گزارش ذیل، به بررسی سفر استراو به ایران تا برافراشته شدن پرچم ایران در لندن و معرفی کاردار مقیم پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، هیئت پارلمانی انگلیس متشکل از 4 نفر از اعضای پارلمان این کشور به ریاست "جک استراو" رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلیس و وزیر خارجه پیشین این کشور، بامداد روز سه‌شنبه (17 آذرماه سال 92) به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران به ریاست "عباسعلی منصوری آرانی" وارد تهران شد.
 
جک استراو در مهرماه سال 1382، زمانی که دکترحسن روحانی ریاست هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را برعهده داشت، به عنوان وزیرامورخارجه وقت انگلیس به همراه وزیران خارجه فرانسه و آلمان به تهران آمده بود. این ششمین سفر وی به ایران است.



جك استراو، وزير سابق امور خارجه انگلستان با وجود تمام فشارهاي داخلي به تهران آمد و رفت. كسي كه اعلام آمادگي‌اش براي حضور در مراسم تحليف حسن روحاني با انواع واكنش‌هاي موافق و مخالف، مدرن و خشن رو به رو بود، اين‌بار به دعوت "عباسعلي منصوري‌آراني"، رييس گروه دوستي پارلماني ايران- انگليس وارد تهران شد و طي سفري هرچند محدود شده و مختصر، سفر غير‌ممكن خود را به ممكن تبديل كرد.

منصوري آراني رييس گروه دوستي پارلماني ايران- انگليس در خصوص تصميم مجلس شورای اسلامی برای دعوت از "استراو" گفته؛هشت سال پيش نمايندگان مجلس سفري به پارلمان انگلستان داشتند و از آن سفر به بعد هيچ رفت و آمدي بين دو پارلمان صورت نگرفت. بر همين اساس براي تقويت و احياي دوباره اين ارتباط لازم بود كه ما از طريق گروه دوستي پارلماني دعوتي از نمايندگان اين پارلمان داشته باشيم البته پيش از اين دعوت خود آقاي استراو درخواست چنين دعوتي را داده بود.

 


تغيير رويكرد دولت در عرصه ديپلماسي موجب دگرگوني فضايي بين‌المللي در مقابل ايران شد. توافقنامه ژنو و همچنين ديدار مسوولان رده بالاي دولتي با كشورهاي معتبر جهاني و در راس آن اعضاي گروه 1+5 اتفاق ساده‌يي نبود كه بتوان به راحتي از كنار آن گذشت لذا بنا بر رويكردهايي در بخش ديپلماسي ما با مشكلاتي رو‌به‌رو بوديم ولي با آمدن دولت آقاي روحاني، تغيير يافتن رويكرد ديپلماسي و اتخاذ سياست "نرمش قهرمانانه" در حوزه روابط بين‌المللي توانستيم به جايگاه خود برگرديم.
 
وی در خصوص واكنش نمايندگان به دعوت آقاي استراو نیز گفته است که در مجلس شوراي اسلامي نمايندگان با توجه به ديدگاه‌هايي كه داشتند واكنش‌هاي متفاوتي از خود نشان دادند كه خوشبختانه در مجلس بر خلاف فضاي خارج از مجلس به ويژه برخي جريان‌هاي حزبي مخالفتي به صورت جدي با اين دعوت صورت نگرفت و اجازه ندادند كه در مجلس فضاي ملتهب و حاشيه‌يي ايجاد شود، البته بخشي از همين سكوت به مشورت و رايزني گروه دوستي پارلماني ايران و انگلستان در مجلس مربوط مي‌شود، ما به عنوان اعضاي اين گروه از چند ماه قبل با نمايندگان در رابطه با اين دعوت صحبت كرديم و شرط را بر اين گذاشتيم كه سفر استراو به تهران با كمترين حاشيه برگزار شود.

 

"جک استراو" وزیر خارجه اسبق انگلیس نیز پس از بازگشت به انگلسی، با انتشار یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت نوشته است که "اکنون می‌توان نسیم تغییر در ایران را احساس کرد"، وی همچنین نسبت به تبعات عدم دستیابی به توافق نهایی با ایران هشدار داده است.

 
استراو در ابتدای این یادداشت نوشته است: وقتی به همراه هیئت پارلمانی بریتانیا از فرودگاه امام خمینی(ره) به سمت هتلمان در مرکز شهر تهران در حال حرکت بودیم، از حجم زیرساخت‌هایی که در این 9 سال که من به ایران نرفتم ساخته شده، جا خوردم. هنوز هم اتوبان‌های جدید و خطوط جدید مترو در دست ساخت است. تهران بی‌توجه به تحریم‌ها بیش از آنکه شبیه مثلا بمبئی یا قاهره باشد، به مادرید یا آتن شباهت دارد.
 
استراو با اشاره به اینکه موفقیت اصلی "دکتر حسن روحانی" رئیس‌جمهور جدید ایران تا حد زیادی به عملکرد اقتصادی او بستگی دارد، نوشته که وی شروعی خوب داشته است.
 
وی در مورد تحریم‌ها هم نوشته است: "تحریم‌ها اثرات عجیبی هم دارد، گفته می‌شود که پارسال 500 خودرو پورشه به کشور وارد شده و کوکاکولا هم همه جا در دسترس است. اما در عین حال تحریم‌های بانکی موجب شده تا بیماران سرطانی نتوانند به داروهای وارداتی‌ای که به صورت رسمی از تحریم‌ها معاف شده‌اند، برای حفظ جانشان دسترسی داشته باشند".
 
در این سفر "استراو" علاوه دیدار با مقامات کشورمان با تعدادی از فرزندان شهدا و خانواده قربانیان ترور در ایران، دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار جمعی از خانواده شهدای هسته‌ای با محکوم کردن سیاست‌های دوگانه غرب در قبال پدیده شوم تروریست تاکید کردند که تروریسم در هر مکان و زمانی خطری برای امنیت و آرامش و پیشرفت تمام ملت‌های جهان است و هیچ کشوری از این خطر در امان نیست.




خانواده شهدا و قربانیان ترور نیز در پایان این دیدار خواستار اعمال قوانین محکم‌تری برای محدود کردن تردد اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشورهای اروپایی از جمله پارلمان اروپایی شدند.

در ادامه جک استراو رییس هیات پارلمانی انگلیس با بیان این‌که "دولت و پارلمان انگلیس تروریسم در تمامی اشکال آن را محکوم می‌کنند" گفت: "دولت انگلیس ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را محکوم کرده است".

با انتخاب "حجت‌السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" به ریاست جمهوری یازدهم در خرداد 1392 و تشکل دولت "تدبیر و امید"، وزیر خارجه انگلیس همگام با دیگر کشورهای اروپایی ضمن تبریک پیروزی وی نسبت به بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس هم پس از ارسال نامه‌ای به روحانی در گفتگویی تلفنی از تمایلش برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در کشورمان سخن گفت.
 
با سفر دکتر روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و گفتگوی مستقیم "محمد جواد ظریف" با "هیگ" وزیرخارجه انگلیس، امید بازگشایی سفارت و آغاز دوباره روابط دو کشور بیش از پیش آشکار شد، بر همین اساس اواخر مهر ماه سال جاری خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها از طریق "انتخاب کاردار غیر مقیم" پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران - لندن منتشر شد.
 
این خبر ابتدا از سوی انگلیسی‌ها منتشر شد که "ویلیام هیگ" علیرغم تأکیدش بر بازگذاشتن کانال‌های ارتباطی با ایران گفته بود، "ما باید صداقت دولت ایران را کاملاً بسنجیم".

در ادامه این فرآیند ایران "محمدحسن حبیب‌الله‌زاده" و انگلستان "آجی شارما" (Ajay Sharma) را به عنوان  کاردار غیر مقیم معرفی کردند. در نهایت ایران و انگلیس در تاریخ 16 مهرماه توافق کردند ارتباط‌شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقاء دهند.
 
وزارت‌خارجه انگلیس در توئیتر خود اعلام کرده است که از (پنجشنبه اول اسفند) رابطه دیپلماتیک غیرمستقیم با ایران را متوقف  و  روابط مستقیم خود با ایران را برقرار خواهد کرد، همچنین "مجید تخت‌روانچی"، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرده است، روابط تهران و لندن از امروز بدون حضور "حافظ منافع" از سر گرفته می‌شود.



سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعیین کاردار غیرمقیم از سوی ایران و انگلیس به خبرنگاران گفت: "پیرو مذاکرات وزیران امور خارجه در نیویورک و تماس‌ها بین دو کشور تفاهم شد که بحث تعیین کاردار غیرمقیم به منظور احیا و از سرگیری روابط تنظیم شود، همچنین تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت‌ها به طور ثابت مستقر نمی‌شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی می‌شود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می‌دهند.

به دنبال بازگشایی سفارت ایران در انگلیس برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارتقای روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار مقیم را مطابق مصوبه مجلس دانستند اما ارتقای این روابط در سطح سفیر را منوط به ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب نمایندگان ملت کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار