وزیر امور خارجه فرانسه با دفاع از حضور نظامی فرانسه در آفزیقای مرکزی ادعا کرد که اگر فرانسه در آفریقای مرکزی مداخله نظامی نکرده بود این کشور هم‌اینک با قتل عام و کشتار مواجه بود ؛ همچنین وی در بخشی دیگر از اظهارات خود خواستار کمک مالی روسیه به اوکراین شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه، در حالی که پارلمان فرانسه قرار است امروز سه شنبه نظر خود را درباره تمدید حضور نظامی فرانسه در آفریقای مرکزی اعلام کند فابیوس به شبکه تلویزیونی " فرانس دو " گفت: " اگر عملیات سانگاری که اوایل ماه دسامبر آغاز شد در این کشور انجام نمی گرفت در حال حاضر در آفریقای مرکزی شاهد قتل عام بودیم." 

وی مدعی شد: " فرانسوی‌ها حق داشتند مداخله کنند. ما این کار را به همراه نیروهای اتحادیه آفریقا موسوم به میسکا در آفریقای مرکزی انجام می دهیم و هم اینک سایر اروپایی ها به کمک ما می آیند." 

وی افزود: " نمی توانیم بگوییم تنها هستیم. اگر در آفریقای مرکزی نبودیم آدم کشی رخ می داد." 

پاریس 2 هزار نیرو به کمک حدود6 هزار سرباز آفریقایی حاضر در آفریقای مرکزی فرستاده است تا نظم و امنیت را در این کشور برقرار کنند. 

آفریقای مرکزی از یک سال پیش با آشوب مواجه است و به دام خشونت های مرگبار قومی اسیر شده است.

از اول مارس نزدیک به هزار اروپایی به بانگی اعزام می شوند.

به رغم حضور نیروهای بین المللی، تنش در این کشور فوق العاده است و عفو بین الملل اواسط فوریه درباره پاکسازی قومی که مسلمانان این کشور قربانی آن هستند هشدار داد.

"کاترین سامبا پانزا "رئیس جمهور آفریقای مرکزی به تازگی خواستار ادامه حضور نیروهای سانگاری ( نیروهای فرانسوی ) در این کشور تا زمان برگزاری انتخابات در اوایل سال 2015 میلادی شد.

فابیوس در قسمتی دیگر از گفت‌وگو با شبکه فرانس دو  تاکید کرد برگزاری کنفرانسی بین کشورهای کمک کننده مالی به اوکراین ضروری است. وی همچنین خواستار تحقق وعده‌های کمک مالی روسیه به اوکراین شد.
  
به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه(TV5monde)، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه گفت در اوکراین باید سه مسئله مهم رعایت شود که عبارتند از وحدت، دموکراسی و همبستگی. وحدت به معنای وحدت کشور و جلوگیری از تجزیه آن و نیز وحدت دولت است . امروز نخست وزیر قرار است تعیین شود و تا آنجا که من می دانم 2 نامزد برای تصدی سمت نخست وزیر وجود دارند که عبارتند از آقای "یاتسنیکوک"  و آقای پورچنکو از سرمایه داران مخالف سابق دولت. 

دومین مسئله مهم دموکراسی  است. مردم اوکراین رای خواهند داد و فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد. این مسئله باید بدون خشونت صورت گیرد.

مسئله سوم همبستگی است . اوضاع اقتصادی این کشور بسیار وخیم است و باید همه شریکان از جمله روسیه بتوانند به اوکراین کمک کنند. اروپا فقط زمانی می تواند کمک کند که صندوق بین المللی پول به اوکراین کمک کند. طبیعی است که همه شریکان از جمله روسیه بتوانند کمک کنند. 

لوریان فابیوس ادامه داد توقف کمک روسیه به اوکراین امری جدی خواهد بود. 

اوکراین در اروپا قرار دارد اما عضو اتحادیه اروپا نیست. نباید روسیه را مقابل اتحادیه اروپا قرار داد. اوکراین باید بتواند همزمان با روسیه و  با اتحادیه اروپا همکاری کند. به نظر من اگر اوکراینی ها و ما اروپایی ها این رفتار را در پیش گیریم، روس‌ها امیدوارم حمایت خود را از کشوری که برایشان اهمیت دارد، حفظ خواهند کرد. 

اصلاحات آسان نخواهد بود. مسئله  قیمت گاز مطرح است. آقای یانوکوویچ میراث اقتصادی فاجعه آمیزی بر جا گذاشته است. 

اوضاع اقتصادی بسیار وخیم است ، کشور بدهی های سنگینی دارد و بدهی گاز به روسیه نیز وجود دارد. باید به این کشور کمک کرد. اتحادیه اروپا می تواند کمک کند. صندوق بین المللی پول می تواند به اوکراین کمک کند.  طبیعی است که همه شریکان از جمله روسیه بتوانند کمک کنند. صحبت از  احتمال برگزاری کنفرانس کشورهای کمک کننده مالی است. باید سریعا به اوضاع اقتصادی اوکراین پرداخت.

وی درباره موضع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  گفت  رئیس جمهور فرانسه با او تلفنی صحبت کرده است،   مرکل(صدر اعظم آلمان) هم همینطور و من نیز با همتای روسی ام لاوروف صحبت کرده ام. ارتباط‌ها به طور  مستمر وجود دارد. نباید این را انتخاب اوکراین بین اروپا  یا روسیه  دانست . همه باید تلاش کنند به اوکراین کمک کنند تا این کشور از این بحران خارج شود.

خبرنگار فرانس دو یادآوری کرد تحولاتی که در اوکراین روی داد مطابق با توافقی نیست که روز جمعه با رئیس جمهور مخلوع اوکراین به دست آمده بود. 

فابیوس پاسخ داد این مسئله کاملا دقیق نیست. توافقی که ما یعنی من و همتایان آلمانی و لهستانی ام به دست آوردیم این بود که ما نقش میانجی را بین یانوکوویچ و مخالفان ایفا کردیم. این توافق امکان  جلوگیری از کشتارها را فراهم می کرد. پس از این توافق دیگر هیچ خشونتی روی نداد. در ثانی بنا بود اکثریت در پارلمان تغییر کند. امروز شاهد آن هستید که در پارلمان مخالفان سابق در اکثریت هستند. سومین مسئله این بود که یانوکوویچ برود و بپذیرد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود. این توافق اهمیت حیاتی داشته است. 

فرانس دو پرسید آیا این اکثریت مشروعیت دارد؟ روسها چنین عقیده ای ندارند.

فابیوس گفت اکثریتی در پارلمان وجود دارد. پیش از آن حزب مناطق وابسته به  یانوکوویچ در پارلمان در اکثریت  بود. این حزب از همه فروپاشید و در نتیجه مخالفان سابق و بخشی از اعضای حزب مناطق در پارلمان در اکثریت قرار گرفتند. در رای گیری‌هایی که در پارلمان جدید صورت گرفته است، اکثریت جدیدی به دست آمده است. این نمایندگان همگی منتخب مردم هستند و با رای به پارلمان رفته‌اند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار