وزیر امور خارجه سنگاپور گفت: طبق گفته‌های محمدجواد ظریف موضوع مذاکرات فقط اقتصادی نیست، بلکه‌ شان جمهوری اسلامی ایران باید رعایت شود و ما هم این موضوع را متوجه هستیم که به نفع ایران و کل منطقه است که توافق حاصل شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "گی شانمو گام" وزیر امور خارجه سنگاپور در حاشیه دیدار با "علی اکبر ولایتی" که صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد در جمع خبرنگاران، درباره تاثیرات مذاکرات هسته‌ای بر روابط ایران با دنیا به ویژه آسیا گفت: این را باید از رئیس جمهور آمریکا پرسید، اما طی دیدارهایی که با جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه این کشور و علی اکبر ولایتی داشتم، این موضوع را پرسیدم و می‌دانم که این‌ها افرادی هستند که مسئول رسیدگی به امور هستند.  
 
وی افزود: مسئله‌ای که ما تاکنون از منظر بیرونی شاهد آن بوده‌ایم، موافقت اولیه حاصل شده بسیار مثبت بوده و اینکه موانعی که بر سر راه مذاکرات وجود دارد غیرقابل حل نیستند.  

گی شانمو گام ادامه داد: حسن نیت از طرفین و تمرکز بر مذاکرات می‌تواند دسترسی به توافق را حاصل کند.
 
وزیر خارجه سنگاپور با بیان اینکه همتای ایرانی‌اش بر اقتصادی نبودن مذاکرات تاکید داشته است، گفت: طبق گفته‌های دکتر ظریف موضوع مذاکرات فقط اقتصادی نیست، بلکه‌ شان جمهوری اسلامی ایران باید رعایت شود و ما هم این موضوع را متوجه هستیم که به نفع ایران و کل منطقه است که توافق حاصل شود.  
 
وی درباره جایگاه ایران در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی در تاریخ هزاران سال نقش کلیدی را ایفا کرده و در حال پویش بوده چرا که ایران با جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری این امکان را دارد که نقش اساسی ایفا کند.  
 
وزیر خارجه سنگاپور درباره نگاه غرب نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: حضور ۶ کشور غربی در روند مذاکرات به اندازه کافی توضیح دهنده این موضوع نسبت به مذاکرات ایران است.

ولایتی با اشاره به آغاز مذاکرات کمتر از یکماه آینده گفت: امیدواریم که براساس توافق و تفاهم بتوانیم تمام ابهامات را برطرف و اقدامات اعتمادساز را گسترش دهیم.  
 
وی افزود: از ابتدا جمهوری اسلامی بر پیگیری استفاده از حقوق هسته‌ای خود در چارچوب معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای نظارت آژانس بین المللی تاکید داشته و اگر طرف مقابل این حق را شناسایی کند، دیگر مشکلی وجود ندارد.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به آمادگی این مرکز در همکاری‌های میان ایران و سنگاپور در زمینه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: مرکز تحقیقات آمادگی لازم را دارد تا در زمینه مسائل مختلف همچون وضعیت سیاسی و دریانوردی منطقه اقیانوس هند، مسیرهای انرژی در اقیانوس هند و خلیج فارس و مسائل آسیای مرکزی با موسسات فکری کشور سنگاپور همکاری‌هایی را در قالب پروژه‌های مشترک انجام دهد.  
 
وزیر خارجه سنگاپور با استقبال از پیشنهاد رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: محققان دو کشور نه تنها در مسائل منطقه بلکه در موضوعات وسیع‌تر همچون امور بین المللی، امنیت انرژی و پروژه قرن آسیا با یکدیگر باید همکاری کنند و بر همین اساس مقرر شد که سفرای دو کشور موضوعات مذکور را پیگیری کنند.  
 
گفتنی است؛ وزیر امور خارجه سنگاپور از "علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سفر به کشور سنگاپور دعوت به عمل آورد که مورد قبول واقع شد.  
 
انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر ، خارجه ، سنگاپور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار