باغ قوام یکی از بناهای تاریخی مهم دوره قاجاریه در شیراز است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این باغ در محله بالاكفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است. ساخت این بنا توسط علی محمد خان قوام الملك در سال۱۲۶۷-۱۲۵۷شروع شده و در حدود سال ۱۳۰۰ ه.ق. توسط میرزا محمدرضا خان نوه قوام الملك اول و پدربزرگ قوام تكمیل شده است و یك بار نیز توسط ابراهیم قوام مورد مرمت قرار گرفته است .

این بنای تاریخی در حدود ۹۴۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر در دو قسمت شمالی و جنوبی بنا شده است و باقی مانده آن در حدود ۲۵۶۰ متر محوطه سازی شده است. این بنا با ۳۰۸۵ متر مساحت، در دوره قاجاریه به بیرونی معروف بوده است و با عمارت اندرونی كه همان خانه زینت الملوك بوده و در طرف غرب آن بنا قرار گرفته كوچه ای فاصله داشته كه توسط راه زیرزمینی به آن راه داشته است .

از ویژگی های این مجموعه عمود بودن محور بیرونی و اندرونی آن بر یكدیگر است. این عمارت بیرونی به منظور انجام امور تجاری و نیز برگزاری تشریفات و جشن ها و استراحت و پذیرایی از میهمانان ساخته شده است.

طرح بنای اصلی این عمارت برگرفته از معماری دوره زندیه است. در این عمارت، تالار بزرگی به طول ۹ متر، عرض ۵.۱۰ متر و ارتفاع ۶ متر با ستون هایی بلند مشرف بر حوض واقع در وسط باغ، وجود دارد.

نارنجستان قوام كه در آن اثر هفت هنر ایرانی، گچ بری، نقاشی سنتی، آینه كاری، آجركاری، سنگ تراشی، معرق كاری، و منبت كاری، قابل مشاهده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۷۳ به ثبت تاریخی رسید./س

انتهای پیام/

برچسب ها: باغ ، قوام ، قاجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.