نشست كميته حمل‌ونقل جاده‌اي فيمابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه با حضور معاون وزير راه و شهرسازي كشورمان و معاون وزير حمل و نقل كشور همسايه با هدف توسعه روابط تجاری، اقتصادی و حمل و نقلي بین دو کشور در تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس این سازمان در روز نخست اين نشست، با اشاره به خواست دو کشور مبنی بر افزایش حجم مبادلات تجاری به 50 میلیارد دلار گفت: بخشی از این تجارت به نفت و گاز و بخش ديگر به تبادل سایر کالاها بین دو کشور بازمی‌گردد که عمده اين مبادلات از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه اين نشست در پي مذاكرات دوجانبه انجام يافته در ماه گذشته در كشور تركيه برگزار مي‌گردد اظهار داشت: اراده جمهوري اسلامي ايران، دولت يازدهم و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر توسعه مناسبات با جمهوري تركيه به ويژه تسهيل در مراودات حمل و نقل جاده‌اي‌ مي‌باشد و به همين جهت نشست و مذاكرات كارشناسي با حضور نمايندگان دو كشور با قوت انجام شده و در نشست تهران تفاهنامه مورد نظر امضاء و مبادله خواهد شد.   

طلعت آیدین معاون وزير حمل و نقل و رئیس هئیت ترکیه‌ای نیز در این نشست با تأکید بر خواست دو کشور برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، ابراز امیدواری کرد با طراحی سیستمی عادلانه بتوانیم به اهداف دو طرف دست یابیم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد حجم تبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2012 با افزایشی چشمگیر به رقم 22 میلیارد دلار رسیده است، افزود: بنابراین با تلاش می‌توان به رقم 50 میلیارد دلار دست یافت.

وی همچنین با طرح موضوعاتی همچون يكسان‌سازي داده‌های آماری بین دو کشور، دریافت مابه‌التفاوت سوخت از کامیون‌های ترکیه‌ای، ابراز اميدواري نمود تا در اين نشست به توافق‌هاي خوبي دست يافت.

براساس این گزارش، در روز نخست این نشست دو روزه که با حضور معاون برنامه‌ریزی سازمان، مدیرکل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان، اعضاء هيئت مديره انجمن شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران، مدیرکل گمرک ایران و ساير اعضاي هيئت ايراني برگزار شد، در خصوص موضوعات حمل‌ونقل جاده‌اي دو كشور ادامه همكاريها و ساير مسائل مورد نظر بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

در روز دوم این نشست قرار است يادداشت تفاهمي در چند سرفصل بين طرفين به امضا برسد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مبادلات ، تجاری ، ایران ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار