وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ملت بزرگ ایران تنها به زبان تکریم و احترام پاسخ می‌دهند و در برابر تهدیدها مقاومت می‌کنند و همین دلیل آنچه که در بیانات مقام معظم رهبری بوده راهگشای ما از موضع عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری که ظهر امروز (چهارشنبه‌) با هوشیار زیباری در وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره خبر کذب فروش سلاح از سوی ایران گفت: منطقه ما نیازمند همدلی بین کشورهاست چرا که خونریزی دامن‌گیر همه کشورها خواهد شد.

وی تصریح کرد: عراق به عنوان کشوری مهم در منطقه در کلیه گفتگوها و همچنین در ثبات منطقه نقش اساسی دارد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: عراق از جریان‌های افراطی که اتفاق افتاده بیشترین رنج را برده و ما نیاز داریم تا با تشریک مساعی مانع پیشرفت حرکات بسیار خطرناک باشیم، به همین خاطر باید زمینه را برای ثبات و آرامش به سوریه و دیگر کشورها بازگردانیم.

ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگار الاتجاه در خصوص پرونده هسته‌ای ایران قبل از دور اخیر مذاکرات، مقام معظم رهبری نطق مهمی داشتند که ناخوشبینی خود را از مذاکرات اعلام کردند و چگونه با خوشبین نبودن رهبری مذاکرات را ادامه می دهید، اظهار داشت: آنچه که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند در واقع دیدگاه مردم ایران و مشکل مردم ایران با روش برخورد آمریکا و کشورهای غربی با موضوع پرونده هسته‌ای و اصولاً نحوه برخورد آنها با جمهوری اسلامی ایران در چند دهه گذشته بوده که بی اعتمادی شدیدی را نسبت به غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در میان مردم ما ایجاد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدامات و گفته‌هایی که مقامات آمریکایی در طول چند ماه گذشته انجام داده‌اند کمکی به رفع بدبینی و رفع سوءظن به نیات آنها نکرده است.

وی گفت: ما نسبت به این اظهارات اعلام بدبینی کردیم چرا که با این اظهارات نمی‌توان اعتماد مردم را جلب کرد البته مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که حرف زور، تحمیل و ادعاهای غیرمربوط آنها را نمی‌پذیرند و درباره گفتمان نامناسب که جایگاهی در قرن بیست و یکم ندارد، مقاومت می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مردم و دولت ما بر روی تعهدات خود می‌ایستند و ما خلف وعده نمی‌کنیم و آنچه را که قبول کرده‌ایم انجام می‌دهیم، البته اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد به تفاهم می‌رسیم.

ظریف ادامه داد: ملت بزرگ ایران تنها به زبان تکریم و احترام پاسخ می‌دهندو در برابر تهدیدها مقاومت می‌کنندو همین دلیل آنچه که در سخنان مقام معظم رهبری بوده راهگشای ما از موضع عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تحرکات مختلف ضد ایرانی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام می‌شود بیان داشت: گروهی که مبنای رفتاری‌شان در روابط بین‌الملل، بحران‌سازی و ایجاد تنش و درگیری بوده به همین خاطر از اقدامات کنونی که برای رسیدن به تفاهم براساس احترام و حقوق مردم ایران و رفع مشکلات و تحریم انجام می‌شود نگران هستند چراکه با بحران ساختگی که سایه آن بر منطقه افکنده بود در حال عبور است.

وی اظهار داشت: کسانی که منافع آنها در تهدید و تنش تعریف شده مثل رژیم صهیونیستی و متحدانش از این اقدامات خشنود نیستند و اقدامات آنها ناشی از دستپاچگی انجام شده است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اقدامات تروریستی در اماکن ایران به شهادت رسیدن افراد ایرانی و غیر ایرانی منجر شده البته در کنسولگری کشورمان در پاکستان مردم بی‌گناه این کشور هم کشته شدند همچنین در یمن دیپلمات ما شهید و در لبنان هم در دو حرکت تروریستی به فاصله کم تعدادی از مردم شهید شدند.

ظریف تصریح کرد: این حرکات کور و غیرمنطقی که در خیابان‌های بغداد باعث به خاک و خون کشیده شدن مردم می‌شود و با افراط‌گرایی در شهرهای مختلف مردم را می‌کشند حرکات خطرناکی بوده و منفعت هیچ کسب حمایت از افراط تامین نمی‌شود و هیچ دولتی از همسایگان ما در حمایت از فرقه‌گرایی نفعی نمی‌برد و به نفع همه جهان اسلام است که با تمام قوا در مقابل افراط که چهره رحمانی اسلام را نشان می‌دهد مقابله کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که با عراقی‌ها همکاری داشته‌ایم و این هم‌فکری را برای اثبات کل منطقه ادامه می‌دهیم چراکه این حرکات ثبات کل منطقه را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوالی ، خبر ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار