استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان، استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است.

بطوريكه اين استان نخستین‌ها و برترین‌های جهان را در خود جای داده است، گنبد سلطانیه به عنوان نخستین گنبد آجری جهان و سومین گنبد بلند در دنیا یکی از جاذبه‌ها و آثار بی‌نظیر استان زنجان به شمار می‌رودو غار کتله‌خور به عنوان بزرگ‌ترین غار خشکی جهان است که بر اساس مطالعات سه طبقه در آن کشف شده است.

بنای رختشویخانه استان از نظر کارکرد در دنیا بی‌نظیر است بطوريكه در هیچ نقطه‌ای از جهان بنایی همچون بنای رختشویخانه زنجان و با کارکرد ویژه احداث نشده است، این بنا در استان برای قشر خاصی از جامعه احداث شده که حتی در آن نیاز کودکانه دختران نیز تامین شده است.

مردان نمکی استان زنجان،نيز يكي از بي نظير ترين آثار كشف شده و مومیایی‌های جهان به شمار می‌روند، در مجموع سه نوع مومیایی طبیعی در دنیا وجود دارد که یک نوع از آن در استان زنجان کشف شده است.

گفتني است، اين مو ميايي ها از قدمت بیش از 2 هزار و 375 ساله برخوردار هستند.و متعلق به دوره هخامنشی است این مومیایی‌ها تنها سند زنده از شیوه پوشش دوران هخامنشی هستند./س



برچسب ها: زنجان ، بی نظیر ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.