رئیس‌جمهور کشورمان گفت: عده‌ای به عنوان دور زدن تحریم‌ها منافع ملی را دور زدند و پول ملت را بردند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران اعزامی به هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سفر خود به استان هرمزگان با حضور در جمع منتخبین این استان با بیان اینکه خوشحالم در این جلسه حضور دارم، گفت: امیدوارم برای آینده شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا اقشار مختلف جامعه بتوانند در این دیدارها صحبت‌ کنند.  
 
وی در ادامه افزود: این گونه جلسات برای این است که من و همکارانم بتوانیم در راستای درد و دل‌ها و  اینکه در مغزها چه می‌گذرد، وارد عمل شویم.  
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته در استان هرمزگان هم استعداد علمی وجود دارد و هم طبیعت می‌تواند در پیشرفت این استان تاثیرگذار باشد.  
 
روحانی اظهار داشت: مراکز آموزش عالی ما باید به گونه‌ای باشد که فارغ‌التحصیلان بار اداره این استان را به خصوص در بخش صنعت به دوش بگیرند.  
 
وی تاکید کرد:‌جوانان این استان باید طبق نیازهای استان‌شان تحصیل کنند، زیرا در غیر این صورت متخصصین از استان‌های دیگر وارد این استان می‌شوند و بومی‌ها بیکار خواهند بود. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در داخل کشور متناسب با بازار کار نیست، تصریح کرد: ما باید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم که تا چهار سال بعد چه می‌خواهیم.

دکتر روحانی با اشاره به دیدار اخیر خود با هیئت مدیره کانون وکلا گفت: من نمی‌دانم در دانشگاهی که دانشجو استاد را نمی‌بیند چگونه می‌تواند به وکیلی یا حقوقدانی تبدیل شود که از حق مردم دفاع می‌کند؟

وی بیان داشت: در حال حاضر در مراکز آموزش عالی ما ،‌ دو مشکل عدم تناسب مراکز آموزش عالی با نیازمندی‌های جامعه و مسئله توازن کمیت و کیفیت وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر آزمایشگاه، کتابخانه و استاد مناسبی نباشد، اسمی به نام دانشگاه و دادن دانشنامه مشکلی را حل نمی‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در گذشته هم دانشگاه از نظر کیفیت مشکل داشت، اظهار داشت: امروز باید به سرعت مسیر دانشگاه را توسعه دهیم تا سر جای خود قرار گیرد.

وی افزود: ما امروز وظیفه داریم با ساماندهی و افزایش کیفیت رشته‌های آموزش عالی وارد عمل شویم تا فارغ‌التحصیلان در سراسر کشور و استان‌ها به نیازمندی‌های خود پاسخ دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید انضباط کاری در کشور حکمفرما باشد، گفت: ایران از نظر فرهنگ،‌ ایمان و انقلابی بودن جزء برترین‌ها است از این رو چرا ما نباید در انضباط کاری برتر باشیم و از توان‌مان استفاده نکنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: عده‌ای به عنوان دور زدن تحریم‌ها منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند که امیدواریم مسئولین این پول را برگردانند.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود بدهی 2هزار و 600 میلیارد دلاری همه‌اش پول نفت است در حالی که برخی از آن به صورت نقدی پرداخت شده است تا پول بدهی‌ها را بدهند ، این موضوع ناشی از ضعف است و سبب شده تا عده‌ای در سختی زندگی کنند و عده‌ای مسیر خود را ادامه دهند.

دکتر روحانی اظهار داشت:‌ آن زمان که 3 هزار میلیارد بود دهن‌ها باز ماند، اما حالا این رقم 9 هزار میلیارد تومان است. تازه مطمئن نیستیم که همه‌اش این باشد و شاید چیزهای دیگر هم باشد.

وی با اشاره به اینکه بدون اخلاق و انضباط کاری نمی‌توانیم پیشرفته شویم، گفت: در دوران سختی قرار داریم که بدون تعهد، پیشرفت امکان‌پذیر نیست و با فساد و بدون انضباط کاری کشور پیشرفت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ‌تخصص با وجدان کاری و اخلاق سبب خواهد شد که ما در مسیر پیشرفت گام برداریم.

روحانی ادامه داد:‌ به جای دعواهای غیرمفید و غیرضروری و اینکه بیاییم در سوابق هم بگردیم که در اجتماعی فلان شعار داده شده است باید امروز دست به دست هم بدهیم و روبروی فساد و انحراف بایستیم و برای توسعه کشور تلاش کنیم.

وی بیان داشت:‌ توسعه بدون تدبیر، مشورت، انسجام، وحدت ملی،‌ اخلاق و مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست و باید در این راستا مسیر خود را مشخص کنید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده پیش از ورود به عرصه انتخابات به تمامی مشکلات آگاه بودم، گفت: بنده و همه همکارانم این شرایط را پذیرفته‌ایم و در صدد هستیم با قوت و همت در این راه گام برداریم و مشکلات را از پیش ببریم.

روحانی افزود: در این 6 ماه و چند روز دولت قدم‌های بزرگی را برداشته به گونه‌ای که شاهدیم نگاه دنیا در این چند وقت نگاه متفاوتی به ایران بوده است.

وی تاکید کرد:‌امروز شاهد هستیم جمهوری اسلامی ایران قطعنامه‌ای را به سازمان ملل پیشنهاد می‌دهد و این قطعنامه بدون هیچ مخالفتی تصویب می‌شود که این نشانه اقتدار ماست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: قطعنامه‌ای که با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران علیه خشونت و افراطی‌گری تصویب شد،‌  باورش برای کشورهای بزرگ قابل قبول نبود و برایشان سخت بود و نتوانستند به رئیس جلسه بگویند که این قطعنامه متوقف شود.

دکتر روحانی ادامه داد: همان کشورهایی که با این قطعنامه مخالف بودند جرات نکردند به خاطر قطعنامه خوبی که جمهوری اسلامی ایران تدوین و صادر کرده بود مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

وی اظهار داشت: در این قطعنامه تاکید شده بود که  جهان در راستای مبارزه با تروریسم آماده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به طور  حتم دولت اگر افتخاری دارد به خاطر خدمت به مردم است و هیچ افتخاری بالاتر از این موضوع وجود ندارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز نظر جهان نسبت به ایران تغییر کرده است، گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته با تجار ایرانی کشورهای همسایه داشتم آنها صراحتا به من گفتند که فضای ایجاد شده پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بسیار خوب است.

وی بیان داشت: آنها در این دیدار اذعان کردند که فضای ایجاد شده سبب گشته که ما بگوییم دوست داریم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم و حتی کشورهای خارجی نیز بر این موضوع مصمم هستیم و این روالی است که در گذشته وجود نداشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فضای مطلوب جهانی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد مرهون حماسه‌ای است که مردم در 24 خرداد ماه آنها را به وجود آوردند.

روحانی تکاید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها آرام‌تر و آزادتر هستند اما به طور حتم اشکالاتی وجود دارد.

وی اظهار داشت: این دولت مدعی نیست که همه مشکلات را حل کرده و عیبی وجود ندارد ولی در این مسیر گام برمی‌دارد.

رئیس جمهور گفت: مردم آگاهند که در ظرف 6 ماه دولت وعده داده بود ثبات و آرامش نسبی را حاکم کند و امروز امید و ثبات در کشور وجود دارد.

روحانی افزود: در شرایطی که این فضا در کشور وجود دارد مردم و فرهیختگان باید تدبیر کنند و امیدواریم این مشکلات یکی یکی حل شود.

وی با بیان اینکه استفاده از علم در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی ضروری است، گفت: علم گرانقدر است و ما باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید کمی توقعات خود را کم کرده و به آینده نگاه کنیم و بدانیم که بعضی از موضوعات قابل تحقق نیستند، به طور مثال ما نمی‌توانیم روند پرداخت یارانه‌ها را به همین شکل ادامه دهیم.

روحانی اظهار داشت: ما هرچه پول از قیمت انرژی به دست می‌آوریم در راستای پرداخت یارانه‌ها استفاده می‌کنیم، آیا این موضوع کار درستی است؟ لذا دولت معتقد است که این راه باید اصلاح شود.

وی بیان داشت: عده‌ای می‌گویند مردم ناراحت می‌شوند که آنها را از گرفتن یارانه حذف کنیم اما ما شاهد هستیم که مجلس دولت را مکلف کرده از سال آینده یارانه را به بخشی بدهد که نیازمند باشد که این نیازمندی به معنای فقر نیست.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد:‌عده‌ای می‌گویند پول کسی را قطع نکنید اما این موضوع سبب می‌شود که بخش‌های برق و انرژی ما روز به روز قطع شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم باید به ما کمک کنند، گفت:‌ یک مقدار به فکر آیندگان باشیم، از این رو ما خواستاریم وقتی فرم جدیدی که برای پرداخت یارانه‌ها پرداخت می شود آنهایی که نیاز ندارند فرم را پر نکنند و با یارانه خداحافظی کنند.

وی افزود: حتی کسانی که نیازمند هستند می‌توانند فرم یارانه‌ها را پر نکنند و به بخش بهداشت و درمان کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سال آینده در صدد هستیم قدم به قدم مردمی را که بیمه نیستند، بیمه کنیم تا بتوانیم وضعیت کشور را بهبود بخشیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نمی‌شود آینده روشنی را بدون جهاد و ایثار داشته باشیم از این رو انتظار است که مردم در این مسیر دولت را یاری کنند.

وی تصریح کرد:‌ در استان هرمزگان استعدادهای فراوانی وجود دارد و ما توانسته‌ایم بخشی از تصمیمات خود را درباره این استان در این سفر اتخاذ کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ در این سفر تصمیم ما بر این بود که شرق این استان یعنی ساحل عمان فعال شود و جاسک نیز از لحاظ بندری توسعه پیدا کند.

دکتر روحانی ادامه داد:‌ در آینده انشاءالله بخشی از فروش نفت ما از بندر جاسک است و ما این کار را از سال آینده شروع خواهیم کرد و انشاءالله در اواخر دولت یازدهم نفت را از جاسک صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما گاز را به منطقه گاز می‌رسانیم،‌ افزود: در صدد هستیم تولیدات انرژی از قبیل پتروشیمی و فولاد گازی را در این منطقه انجام دهیم و توسعه راه‌آهن و بنادر این استان را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من در جلسه شورای اداری گفتم که یک خط راه‌آهن با همسایگان شمال کشور ایجاد شود که به حمد خدا این موضوع از سوی کشور چین نیز مورد استقبال قرار گرفته است و این موضوع تحولات بزرگی را برای کشور در بر خواهد داشت.

روحانی گفت: توسعه بنادر و صنایع فولاد تا پایان سال در دستور کار دولت است و امیدواریم تولید فولاد به 10 میلیون برسد.

وی خاطرنشان کرد:‌ دولت تلاش می‌کند که مشکلات محیط زیست را حل کند و تحول مهمی را در زمینه ساخت راه‌ها،‌ گسترش بنادر و توسعه بندر شهید رجایی در این استان ایجاد کند.  

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ مسئله احیای جزایر از دیگر مباحث مهمی است که دولت به آن توجه دارد،‌ از این رو برای جزایر باید برنامه‌ریزی شود، اما امروز دولت برنامه خاصی ندارد و ما باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

روحانی اظهار داشت: تاکید من از اول در این دوره این بوده است که حقوق شهروندی را مراعات کنیم و از نظر بنده جنسیت، حزب و طبقه سیاسی مهم نیست.

وی افزود: زنان جامعه ما بسیار صاحب نظراند و باید به صحنه بیایند و نظرات خود را بیان کنند و دولت نیز در این راستا فضا را آماده می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه اقوام و همه ایرانی‌ها باید دست به دست هم دهند تا کشور را آباد کنیم و من امید فراوان به مردم، جوانان، صاحب‌نظران و فرهیختگان دارم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار