"افخم" در نشست خبری بهمن‌ماه 92:

مسیر گفتگو‌های ایران و 1+5 طولانی و پیچیده است/ متقاضی شرکت در ژنو ۲ نبودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در بهمن‌ماه 92 پیرامون مسائلی همچون عدول از خطوط قرمز کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، پس‌گرفتن دعوت از ایران جهت حضور در اجلاس ژنو ۲، روند اعتمادسازی جمهوری اسلامی ایران در گام نخست مذاکرات، تاریخ مذاکرات آتی هسته‌ای ایران، سفر هفته آتی "ظریف" به هند و...به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در بهمن‌ماه 92 به شرح ذیل است:

"مرضیه افخم"سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره دعوت از کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: طی مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با کا‌ترین اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این دعوت صورت گرفت و در زمان مناسب که مورد تفاهم طرفین باشد، برای انجام این سفر تصمیم‌گیری خواهد شد. 

**هرگز از خطوط قرمز کشور در مذاکرات هسته‌ای عدول نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه کشورمان در ادامه مذاکرات خود را ملزم به رعایت چه خطوط قرمزی می‌داند، اظهار داشت: برنامه مذاکرات هسته‌ای براساس رویکرد جدید برای حل و فصل این بحران غیر ضروری بوده که طی چند دور مذاکره برنامه اقدام مشترک به اجرا درآمد که متن آن در اختیار کلیه شهروندان قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: به طور طبیعی از ابتدا دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شد که این نقد‌ها دلسوزانه و براساس تامین منافع کشور انجام شده، اما همانطور که در توافقنامه آمده هرگز از خطوط قرمز کشورمان عدول نشده است.



**متقاضی شرکت در ژنو ۲ نبودیم


افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پس‌گرفتن دعوت از ایران جهت حضور در اجلاس ژنو ۲ توسط بان کی مون اظهار داشت: ما هیچ‌گاه متقاضی شرکت در اجلاس ژنو ۲ نبودیم و به صراحت از ابتدای طرح مربوط به ژنو ۲ این مسئله را اعلام کردیم و این موضع صریح طی مکالماتی که طی روزهای گذشته بین دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی بوده، اعلام شده است. 

وی تصریح کرد: بازپس‌گیری این دعوت جای تاسف است، اینکه دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهایی این دعوت را پس می‌گیرد جای تاسف است و امیدواریم وی دلایل واقعی عدم دعوت از ایران را اعلام کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مود مخالفت عربستان با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ و ادعای حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه اظهار داشت: این ادعای جدیدی نیست، در عین حال برگزار کنندگان اجلاس و مرجع آن روشن است و اینکه اظهارنظرهایی از سوی برخی کشور‌ها اعلام شود، دلیلی بر جایگاه حقوقی آن‌ها نیست. 

**جسد پیداشده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست

وی با اشاره به پیداشدن جسد مجهول‌الهویه‌ای در یمن نیز افزود: در خصوص جسدی که در یمن پیدا شده باید بگویم که با پیگیری همکاران ما در یمن و تائید مقامات رسمی این کشور مشخص شد که جنازه پیدا شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست، انشاءالله وی را با پیگیری‌های لازم بتوانیم به کشور بازگردانیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر چگونگی روند اعتمادسازی جمهوری اسلامی ایران در گام نخست مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: مهم‌ترین محوری که در مذاکرات انجام و گام اول پیموده شد، این بود که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدید مذاکرات را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم چنانچه این دوره شش ماهه براساس تعهدات و با موفقیت پیش برود، می‌توانیم اعلام کنیم که گام اول که در چارچوب پیش‌بینی‌ها برنامه اقدام مشترک بود، به خوبی پیش رفته و مقدمات برای برگزاری و مذاکرات جامع آماده شده است.




**ورود روابط تهران- آنکارا به فاز جدید

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: گفتگو‌ها و تماس‌های تهران و آنکارا وارد سطح جدیدی شده، امیدواریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کند، کمااینکه طی ماه‌های آتی سفر دکتر روحانی به ترکیه را در برنامه داریم، لذا دو کشور همسایه با این میزان تماس و گفتگو در خصوص مذاکرات منطقه‌ای امر طبیعی است که با یکدیگر رایزنی داشته باشند، امیدواریم این گفتگو‌ها و همکاری‌های دو کشور در مناسبات منطقه‌ای به آثار و نتایج بیانجامد.  

افخم در مورد صدورقطع‌نامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد کشورهای حامی تروریست تصریح کرد: تنها با پیگیری و اقدام جمعی کشورهاست که می‌توانیم شاهد یک کار جدی در این زمینه باشیم و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است خواهان حل این معضل هستیم و مواضع خود را صراحتا اعلام کردیم.  
 
وی افزود: ما فکر می‌کنیم باید برای حل این معضل اراده جمعی شکل گیرد و اگر با معیارهای دوگانه به آن نگریسته شود این معضل شیوع پیدا می‌کند و قطعا کشورهای بیشتری قربانی می‌شوند لذا توجه جامعه جهانی و توجه رسانه‌ها به این مسئله بسیار مهم است بنابراین این اقدام شورای امنیت سازمان ملل گامی است برای مبارزه با تروریست‌ها و امیدواریم با کمک کشورها و همگرایی گامی جدی در سطح منطقه‌ای و جهانی پیرامون این مسئله برداشته شود.

**دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس اردیبهشت سال آتی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درباره ۷ بند توافق ایران و آژانس در اردیبهشت ماه مذاکره می‌شود و آنچه که مسلم است، پیشرفت در کار ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود داشته و دو طرف رویکردهای خود را اعلام کردند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت خارجه برای نجات مرزبانان ربوده شده ایرانی تصریح کرد: هم اکنون اقداماتی در زمینه‌های سیاسی و امنیتی از سوی دولت به عمل آمده و سفارت کشورمان در اسلام آباد یادداشتی اعتراضی به مقامات پاکستان ارسال کرده و طی دو نوبت سفیر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده شده و یادداشت اعتراضی تحویل گرفته است. 

**فرمایشات رهبر معظم انقلاب مثل همیشه پشتوانه و راهنمای وزارت خارجه است

افخم با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری تصریح کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مثل همیشه پشتوانه و راهنمای وزارت خارجه است، چرا که ایشان مبانی را مورد توجه قرار می‌دهند و تیم مذاکره کننده با تبیین اظهارات ایشان حرکت می‌کنند، البته واقع بینی بر مذاکرات حاکم بوده و راه برای دیپلماسی به منظور حفظ اصول در چارچوب نظام انجام می‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت از فرصت مذاکره برای حل و فصل مناقشات بهترین نتیجه را گرفته، البته بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا و نسبت به عملکرد آن‌ها اعلام شده، اما با این وجود تیم مذاکره کننده چارچوب استراتژی خود را تعیین کرده و به هیچ عنوان نقض تعهد نمی‌کنیم و پایبندی به توافق برای احقاق حقوق هسته‌ای مبنای مذاکره است. 

**سفر هفته آتی "ظریف" به هند

افخم با بیان اینکه درباره سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان تغییر و تحول خاصی روی نداده است، اظهار داشت: وزیر خارجه کشورمان هفته آینده با دعوت وزیر خارجه هند به این کشور سفر می‌کند و قرار است درباره موضوعات گسترده‌ای همچون انرژی و ترانزیت گفتگوهایی انجام شود، البته دکتر ظریف سخنرانی هم در یکی از مراکز تحقیقاتی هند خواهد داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار