وزیر کشور که به عنوان میهمان ویژه مراسم اختتامیه «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» حضور یافته بود، لزوم توجه کالبدی به ترافیک در قالب یک مدل ملی را مورد تأکید قرار داد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: توجه به حمل و نقل و ترافیک نه تنها مسأله‌‌ای ضروری که امری واجب است که به عنوان معضل مهم حیات بشری باید به آن نگاه کنیم، چرا که امروزه ترافیک و آلودگی هوا و آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن تنها مشکل تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور نیست، بلکه در شهرهای متوسط و حتی کوچک کشورمان نیز به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.
 
وی لزوم توجه کالبدی به ترافیک در قالب یک مدل ملی را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در غیر این صورت با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد و امروزه حلقه مفقوده یا علت‌العلل مشکلات ما نوع نظام برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های شهری و نگاه حاکم بر زیست‌بوم‌ شهرهایمان است.
 
اتومبیل به وسیله نمایش تشخص و تفاخر تبدیل شده است
 
وزیر کشور با اشاره به این که خودروسازان همچون بنگاه‌های اقتصادی، نگاه مبتنی بر سودآوری را اصل قرار داده‌اند، اظهار کرد: تولید انبوه خودرو به عنوان محصولی پر سود و مصرف روزافزون این محصول پر سود و فضای مورد نیاز به منظور تردد خودروهای جدید، رقابت نابرابری را رقم زده است.
 
دکتر رحمانی فضلی با بیان این که اتومبیل در جامعه ما به وسیله‌ای برای نشان دادن تشخص و تفاخر تبدیل شده، تصریح کرد: خودرو به جای این که به عنوان وسیله‌ای آرامش‌ بخش در خدمت انسان قرار گیرد، به عنوان وسیله‌ای مشکل‌‌آفرین اسباب زحمت شهروندان را فراهم آورده است.
 
رییس شورای امنیت کشور با تأکید بر این که در موضوع حل مشکل ترافیک می‌توانیم دو نگاه متفاوت داشته باشیم، اضافه کرد: نگرش نخست، معطوف به حل مشکل در ابعاد ناحیه‌ای و حداکثر منطقه‌ای و نگاه بعدی، مبتنی بر نگرش توسعه محور بر اساس الگوهای توسعه پایدار است که ترجیح ما نگاه دوم است.
 
اگر برنامه‌ریزی نکنیم مشکل امروز به فردا تبدیل می‌شود
 
وزیر کشور با اشاره به این که فرآیند برنامه‌ریزی در کشورمان از دهه 1340 آغاز شد و به سه دوره تاریخی قابل تقسیم است، اظهار کرد: دوره اول با برنامه‌ریزی بخشی و مبتنی بر توزیع منابع بر اساس فعالیت‌ و جمعیت آغاز شد که شکل‌گیری کلان شهرها در کشور محصول این دوره است.
 
دکتر رحمانی فضلی با بیان این که برنامه‌ریزی جامع، دومین دوره بود که در آن عامل فضا و مکان نادیده گرفته شد، تصریح کرد: در این دوره عناصر مؤثر در برنامه‌ریزی به مراتب پیچیده‌تر شدند و سومین دوره نیز برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر آمایش سرزمین است که متأسفانه ورود جدی به آن نداشته‌ایم.
 
جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی با تأکید بر این که بحث حمل و نقل و ترافیک را باید در قالب برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین ببینیم، اضافه کرد: در غیر این صورت مشکل از امروز به فردا منتقل شده و مشکلات هر روز انباشته‌تر می‌شوند.
 
نگاه مبتنی بر توسعه پایدار کلید حل مشکل ترافیک است
 
وزیر کشور با اشاره با این که نگاه مبتنی بر توسعه پایدار که در آن عنصر انسان و مکان فعالیت وی مورد توجه قرار می‌گیرد، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود از جمله مشکل ترافیک است، اظهار کرد: علاوه بر مهندسان حمل و نقل، کارشناسان علوم اجتماعی، محیط زیست، جغرافیا، اقتصاد و سایر علوم نیز باید به کمک حل مشکل ترافیک بیایند.
 
دکتر رحمانی فضلی با بیان این که ترافیک، رشته‌ای منزوی و منقطع نیست، بلکه با بسیاری از علوم ارتباط نزدیک دارد، تصریح کرد: اگر به این موضوع دقت نکنیم، وارد مداری بسته خواهیم شد و هر چند ممکن است بتوانیم مشکلات را به صورت موردی و محلی کنترل کنیم اما در ابعاد ملی هرگز نمی‌توانیم آن‌ها را حل و فصل نماییم.
 
وی با تأکید بر این که مدیریت شهری تهران با کارهای بسیار پسندیده‌ای که انجام داده، مشکلات این کلان شهر را مدیریت کرده، اضافه کرد: اگر نگاه جامع نداشته باشیم و در محیط زیست خود تعامل و توازن ایجاد نکنیم، هرگز نمی‌توانیم موفق شویم.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار