به محض اینکه رویترز در گزارشی به نقل از افراد "مجهول‌الهویه" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که در گزارش سال گذشته خود اسنادی را از گزارش خود درباره موضوع هسته ای ایران حذف کرده که می‌توانسته برای این کشور دردسرساز باشد، بلافاصله آژانس در قبال این "گزارش جعلی" موضع گرفت و آن را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "گرت پورتر" تحت عنوان "آمریکا از اطلاعات جعلی به عنوان مدرکی برای برنامه تسلیحات هسته ای ایران استفاده کرده است"، گزارش داد: مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارند ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران باید با رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تکمیل توافقنامه هسته ای حل و فصل شود. اما اطلاعات موجود در این زمینه از منابع معتبری بدست نیامده است. یکی از مسائلی که مقامات دولت اوباما تاکید دارند باید پیش از هر توافق هسته ای با رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود احتمالا شامل "ابعاد نظامی احتمالی" می‌شود. این عبارت اشاره به اسنادی دارد که دستگاه اطلاعاتی آلمان مدت ها پیش آنها را فاقد اعتبار خوانده است اما آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارند که این اطلاعات از برنامه تسلیحات هسته ای ایران نشات گرفته است.


یکی از مقامات بلند پایه سابق آلمان اکنون فاش کرده است اسنادی که به عنوان مدرکی برای چنین برنامه مخفیانه ای ارائه شده است در واقع از یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین بدست آمده است و دستگاه اطلاعاتی آلمان سعی کرد به دولت جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا هشدار دهد منبع این اسناد موثق نیست. "کارستن وویگت" هماهنگ کننده سابق مناسبات امور شمال آمریکا و آلمان در وزارت امور خارجه این کشور که بیش از دو دهه نماینده پارلمان از حزب سوسیال دموکرات و سخنگوی سیاست خارجه این حزب در پارلمان آلمان بود گفت برلین به دولت بوش هشدار داد این اطلاعات از منبع مشکوکی به دست آمده است و معتبر نیست. وی تاکید کرد مقامات اطلاعاتی آلمان نگران بودند دولت بوش بر اساس اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای تصمیم گیری کند که صحت آن زیر سوال است.

این مقام گفت مقامات اطلاعاتی آلمان پس از اظهارات "کالین پاول" وزیر امور خارجه سابق آمریکا در جمع خبرنگاران در اواسط نوامبر سال 2004 میلادی از اسناد مربوط به برنامه هسته ای ایران مطلع شدند که این مسئله موجب حیرت آنها شد.
"پاول" در اظهارات خود به اطلاعاتی اشاره کرد که بر اساس آن ایران به شدت در تلاش است موشکی مجهز به سلاح هسته‌ای تولید کند. "وویگت" افزود: مقامات اطلاعاتی آلمان تاکید کردند این اطلاعات از منبعی داخل تشکیلات نظامی ایران بدست نیامده و منبع این اطلاعات یکی از اعضای گروهک منافقین است. آنها تصریح کردند که این منبع قابل اعتماد نیست.

"آگوست هانینگ" رئیس دستگاه اطلاعاتی وقت آلمان در نامه دو صفحه ای به "جرج تنت" رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داد درباره این منبع جانب احتیاط را در نظر بگیرد و به اطلاعات آن اعتماد نکند.

روزنامه وال استریت ژورنال بیست و دوم نوامبر سال 2004 میلادی به نقل از وویگت گزارش داد منبع اطلاعاتی که پاول درباره برنامه هسته ای ایران ارائه داده، یک گروه بی‌اعتبار است و آمریکا و اروپا نباید اجازه دهند سیاست هایشان در قبال ایران تحت تاثیر چنین اطلاعاتی قرار بگیرد. گروهک منافقین  از سال 1997 میلادی در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا بوده است. ایران این اسناد را جعلی خواند اما در سال 2008 میلادی بخش پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی این اطلاعات را معتبر خواند.

پایگاه اینترنتی ویکیلیکس نیز فاش کرد "اولی هاینونن" معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اتخاذ راهبرد سیاسی مشترکی به منظور منزوی کردن ایران با مقامات آمریکایی همکاری نزدیکی دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های 2008 و 2009 میلادی  اسناد و اطلاعات بیشتری از اسراییل بدست آورد که در این اطلاعات ادعا شده بود ایران فعالیت های هسته ای مخفیانه دارد. در اطلاعاتی که اسراییل ارائه داده بود ادعا شده بود ایران سیلندرهای فلزی بزرگی برای آزمایش های انفجاری با قدرت بالا در تاسیسات نظامی پارچین در سال دو هزار میلادی نصب کرده بود.

گلوبال ریسرچ ادامه می‌دهد: اما پس از دوران محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی ، یوکیو آمانو مدیر کلی فعلی آژانس تا نوامبر سال 2011 میلادی زمانی که دولت اوباما برای اعمال تحریم های شدید بر ضد بخش صادرات نفت ایران آماده تشکیل ائتلاف بین المللی شد ، منتظر ماند. دولت اوباما نوامبر گذشته به "ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته ای ایران اشاره و به بندی در توافقنامه هسته ای موقت تاکید کرد که ایران را به رفع همه نگرانی ها در این باره ملزم می کند. یکی از مقامات بلند پایه دولت آمریکا که مطبوعات را از توافقنامه 24 نوامبر مطلع کرد گفت اگر ایران پایبندی خود را به تعهداتش در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی ) و آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان ندهد ، توافقنامه نهایی در کار نخواهد بود. معلوم نیست اوباما چگونه انتظار دارد ایران چنین کاری کند.

یک مقام بلند پایه آمریکایی دیگر که خواست نامش فاش نشود هفدهم فوریه اعلام کرد ایران باید رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدست آورد. برخی ناظرات معتقدند مذاکره کنندگان آمریکایی امیدوارند ایران اعلام کند برنامه تسلیحات هسته ای دارد اما ایران به طور حتم قصد ندارد به صحت اسناد و اطلاعاتی اذعان کند که بر جعلی بودن آن تاکید دارد.

**  تیر رویترز به خطا رفت! 
به محض اینکه رویترز در گزارشی به نقل از افراد مجهول الهویه آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرد که درگزارش سال گذشته خود اسنادی را از گزارش خود درباره موضوع هسته ای ایران حذف کرده است که می توانسته برای این کشور دردسرساز باشد، بلافاصله آژانس در قبال این گزارش جعلی موضع گرفت و آن را رد کرد. رویترز بدون عذرخواهی تکذیبیه آژانس را انعکاس داد و در گزارشی نوشت: "دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز جمعه گفت هیچ گزارشی که حاوی اطلاعات تازه درباره برنامه احتمالی تحقیقاتی درباره ساخت بمب اتمی در ایران باشد تدوین نکرده است... جیل تودور، سخنگوی آژانس در نامه‌ای الکترونیکی روز جمعه در پاسخ به سوال رویترز نوشت: "آژانس هیچ گزارشی که حاوی اطلاعاتی تازه درباره ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌‌ای ایران باشد تهیه نکرده است". تودور بدون ارایه هیچ توضیحی گفت: "گزارش‌هایی که آژانس درباره ایران به شورای حکام خود ارایه می‌کند مبتنی بر حقایق هستند و تحت تاثیر ملاحظات سیاسی نیستند."


رویترز بلافاصله بعد از اعلام تکذیبیه آژانس تصریح کرد که: "این تکذیب بعد از آن صورت گرفت که اسراییل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست هرگونه اطلاعاتی درباره این برنامه مشکوک دارد علنی کند."


در ضمن رویترز در گزارش دیروز خود نیز پیشاپیش از واکنش رژیم اسرائیل خبر داده بود و این هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که در اصل همان منابعی که رویترز با استناد به آنها اتهامی را علیه آژانس مطرح کرده بود منابع صهیونیستی بودند. 
نکته قابل تامل دیگر در این زمینه این است که رویترز چه در انعکاس اتهام به آژانس و چه در زمینه انعکاس تکذیبیه آن تنها ماند و هیچ خبرگزاری و یا رسانه دیگر آن را همراهی نکرد و این نشان می دهد که خبرسازی و سناریو سازی اخیر ساخته و پرداخته رویترز و منابع صهیونیستی بوده است .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار