چیت چیان با یادآوری اینکه آب ذخایر سدهای تهران 40 درصد کاهش یافته است، گفت: در این ایام پایانی سال که میزان مصرف آب زیاد است خواهش می کنیم در مصرف آب مراقب بوده و صرفه جویی کنند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار افتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه در منطقه و اطراف تهران با کمبود بارش مواجه بوده ایم، اظهار داشت: این موضوع ذخیره آب سدهای پنج گانه تامین کننده آب شرب تهران را نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داده است.

وی افزود: از این رو از مردم کشور به خصوص در این ایام پایانی سال که میزان مصرف آب زیاد است خواهش می کنیم در مصرف آب مراقب بوده و صرفه جویی کنند.

چیت چیان در ادامه با اشاره به وضعیت طرح احیای دریاچه ارومیه، یادآور شد: با توجه به اینکه آقای کلانتری بعنوان مجری این طرح انتخاب شده کارگروه احیای دریاچه ارومیه در حال انجام وظایف خود است.

وی افزود: البته بخشی از اقدامات 19 گانه هم چون انتقال آب از جنوب دریاچه ارومیه در حال اجراست اما بخشی از این اقدامات هم چون انتقال اب از برخی حوزه ها مانند ارس و خزر در حال مطالعه است.

وزیر نیرو با اظهار امیدواری از منتج شدن این طرح طی یکی دو سال آینده، تصریح کرد: عامل اصلی در احیا و یا عدم احیا دریاچه ارومیه، نحوه مصرف آب در مصارف کشاورزی اطراف دریاچه است.

وی با بیان اینکه هم اکنون آب بسیار مصرفانه در بخش کشاورزی در حال استفاده است، گفت: در دنیا به طور متوسط به ازای هر مترمکعبی که در کشاورزی استفاده می شود حدود 2.5 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود اما در ایران از این مقدار مصرف تنها 840 گرم محصول بدست می آید، یعنی با حجم مساوی استفاده از آب در کشاورزی ما یک سوم دنیا تولید محصول داریم.

چیت چیان ادامه داد: بنابراین باید نحوه آبیاری از غرقابی به آبیاری تحت فشار تغییر کند و هم چنین محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند برای کاشت مورد استفاده قرار گیرند.

وزیر نیرو اظهارد اشت: اگر به این ترتیب عمل شود قطعا امید برای احیا دریاچه ارومیه افزایش می یابد اما اگر کشاورزی به صورت فعلی ادامه یابد و ما تنها به انتقال مصنوعی آب از حوزه های دیگر اکتفا کنیم به هیچ وجه نتیجه دلخواه را برای احیا دریاچه دریافت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دریاچه ، ارومیه ، احیا ، آب ، سد ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار