مشاور وزیر کشور گفت: شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در راستای برقراری امنیت پایدار و تقویت وحدت ملی با رصد اطلاعات مناطق و در اولویت قرار دادن اقدامات توسعه‌ای در استان‌های مرزی ایفای نقش می‌کند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سید احمد ربیعی هاشمی مشاور وزیر و مدیر اجرایی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور درخصوص اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده از سوی این شورا، اظهار داشت: تشکیلات شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور با پوشش استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام در غرب و استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در شرق کشور در جلسه شورایعالی امنیتی ملی در سال 86 به تصویب رسیده است
 
وی افزود: شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور به عنوان بازوی تخصصی دولت با نصب‌العین قراردادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در راستای رفع محرومیت، توسعه همه جانبه، برقراری امنیت پایدار و تقویت وحدت ملی با رصد اطلاعات مناطق و در اولویت قرار دادن اقدامات توسعه‌ای در استان های مذکور ایفای نقش می‌نماید.
 
مشاور وزیر کشور گفت: طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری در شرق و غرب کشور بعنوان یکی از موضوعات مورد توجه شورای توسعه، حاوی امتیازات و مشوق هایی برای سرمایه گذاری در نقاط مصوب این شورا است.
 
ربیعی هاشمی با اشاره به طرح توسعه محور ترانزیت و حمل و نقل شرق کشور گفت: این طرح به منظور افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا و ارتقاء عملکرد و توسعه این بندر و تلاش در راستای تبدیل آن به یک کانون فعال منطقه‌ای با راهبردهایی برای ایجاد مزیت‌های رقابتی و فعالیت‌های ترانزیتی و حمل و نقل کالا در سطح منطقه ایجاد شده است.
 
مشاور وزیر کشور گفت: تجهیز و تقویت تاسیسات و امکانات بندری چابهار تا حصول به ظرفیت 6 میلیون تن تخلیه و بارگیری سالانه در بلند ملت و تقویت شبکه های زیربنایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاسیسات رفاهی و تقویت پیوند های اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی و امنیتی با کشورهای همجوار شرق و شمال شرق از دیگر موارد اهمیت این شورا است.
 
وی کاهش فعالیت های غیر رسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر وارتقاء نقش و عملکرد منطقه آزاد چابهار در توسعه ملی و منطقه ای را از دیگر موضوعات مورد توجه شورای توسعه در شرق و غرب کشور دانست.
 
وی تهیه طرح توسعه زیربنایی سواحل عمان و انعکاس به کمیسیون زیربنایی ، صنعت و محیط زیست دولت و پیگیری جهت فعال سازی ستاد راهبردی توسعه سواحل را از دیگر برنامه های این شورا دانست و گفت: ایجاد انگیزش برای مهاجرت معکوس از لایه های داخلی کشور به سوی مرز و تصویب کارگروه پیگیری ساخت پایاب ها و شبکه های پائین دستی سدها به منظور توسعه کشاورزی واستقاده از ظرفیت های آبی و خاکی استان های مشمول قابل توجه است.
 
مدیر اجرایی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور گفت: توسعه و فعال سازی بازارچه‌های مرزی ( ثابت و موقت ) با همکاری اداره کل امور مرزی و دستگاه‌های مربوطه و اجرای طرح های حریم امنیتی استان های مرزی از سوی این شورا تصویب و مورد پیگیری قرار می گیرد.
 
مشاور وزیر کشور گفت: اجرای طرح بومی سازی امنیت در شرق کشور و بهره گیری از سران طوایف و عشایر در برقراری امنیت مرز با همکاری سپاه انجام و در این راستا پشتیبانی و کمک کارشناسی برای تهیه طرح جامع مدیریت کنترل مرزهای کشور نیز صورت می پذیرد.
 
وی گفت: در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی مصوب شورا دستور العمل تشکیل کمیته های فرهنگی – اجتماعی استان ها به ریاست استانداران، مقابله با جنگ نرم دشمن در شرق و غرب و مقابله با رسانه های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی و حمایت از رسانه های همسو در قالب برنامه ها و طرح های فرهنگی – اجتماعی دیده شده است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار