یک فعال اجتماعی گفت: خانواده‎ها و افراد مسوول در حوزه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد باید توجه داشته باشند که صرف آگاهی دادن، راهی برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد نیست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،"نازخند صبحی"، اظهار کرد: مدت‎ها است که برای بررسی مؤلفه‎هایی که باید علاوه بر آگاهی‌بخشی در مبارزه با موادمخدر به آن توجه شود، حرکتی از سوی مسوولان انجام نمی‌شود، لذا صرف آگاهی دادن را نمی‌توان راهی برای پیشگیری قلمداد کرد، در حالی که باید به مهارت‌آموزی نیز توجه شود.

وی تصریح کرد: ما هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر به ویژه صنعتی هستیم که مصرف این مواد در بیشتر مواقع باعث بروز رفتارهای خشونت‎آمیز و حتی قتل می‌شود، در حالی که رسانه‎های صوتی و تصویری با نشان دادن و گفتن از عاقبت فرد معتاد در فیلم‎ها و نمایشنامه‎ها، آگاهی‎های لازم را برای هر گونه پیشگیری ارایه می‌دهند، اما این آگاهی دادن‏‌ها بدون مهارت‎آموزی هیچ نتیجه‎ای ندارد.

صبحی افزود: اگر بتوانیم سبک زندگی افراد را به شیوه سالم راهنمایی کنیم، می‎توانیم مصرف این مواد را پایین بیاوریم. تغییر الگو و سطح زندگی نامتعارف به متعارف که تفاوت‎های فراوانی باهم دارد و تمرکز روی شیوه زندگی افراد نیز از جمله گام‎هایی است که می‎تواند تا حد قابل قبولی مصرف موادمخدر را کنترل کند.

نویسنده کتاب "طلاق، تهدیدها و فرصت‌ها" در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه آنچه رایج است صرفاً آگاهی دادن را راهی برای پیشگیری می‌دانیم، در صورتی که در کنار آگاهی دادن، مهارت‌ آموزی نباید مغفول بماند. نشان دادن آنچه که بد است و گفتن از چیزهایی که خوب است، بدون شعارزدگی می‌تواند درصدی از استفاده از موادمخدر و خشونت ناشی از مصرف آن را پایین آورد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، اعتیاد ، آگاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.