یک مامور سابق سیا تاکید کرد : ضعف اطلاعاتی نقش مهمی در تشدید بحران اوکراین داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مامور سابق سیا تاکید کرد : ضعف اطلاعاتی نقش مهمی در تشدید بحران اوکراین داشته است.

 "رابرت بئر "در گفتگو با این شبکه درباره بحران اوکراین گفت: به نظر من دستگاه‌های اطلاعاتی نتوانسته اند نقش خود را در جلوگیری از تشدید بحران اوکراین به درستی انجام دهند. ما نتوانستیم پیش‌بینی کنیم یانوکوویچ سقوط می کند. ما پیش بینی نمی کردیم اعتراض‌ها در اوکراین تا این حد به خشونت کشیده شود. مهمتر اینکه ما اصلا فکر نمی کردیم یانوکوویچ از ادامه مبارزه انصراف می دهد و از کی یف می رود. در واقع ما نتوانستیم درباره اینکه اوضاع تا چه بد بوده است درست پیش بینی کنیم. روسها نیز مثل ما چنین وضعی را پیش بینی نمی کردند. بنابراین اوضاع بسیار متغییر و سیال بود و من مطمئن هستم که سیا و کاخ سفید از تحولات اوکراین شگفت زده شدند و اتفاقات اوکراین برای آنها غیرمنتظره بوده است. 

مجری گفت : به نظر می رسد در ابتدا مقامات آمریکا اصلا از مداخله نظامی روسیه در اوکراین خبر نداشت. آیا واقعا مقامات آمریکا نمی دانستند روسیه در اوکراین مداخله نظامی انجام داده است و نمی دانستند که باید این اقدام روسیه را تجاوز اعلام کنند و به آن پاسخ دهند. به نظر می رسد آنها هنوز هم به طور کامل از فعالیتهای نظامی روسیه در اوکراین اطلاع ندارند؟

مامور سابق سیا گفت : سفارت آمریکا در اوکراین عملا دسترسی به بسیاری از مناطق را نداشت زیرا کسانی که برای سفارت خبر می آوردند دیگر با سفارت تماس نداشتند. بنابراین سفارت آمریکا در اوکراین عملا برای اطلاعات خود روی اخبار رسانه ها تکیه می کرد. در چنین شرایطی حرکت گام به گام با تحولات بسیار دشوار می شود. در چنین شرایطی ممکن است اطلاعات غلط هم به سفارت برسد. اکنون دستگاههای اطلاعاتی و سفارت آمریکا تلاش می کنند تا شناخت بیشتری درباره رهبری جدید در اوکراین پیدا کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. البته معلوم نیست سفارت آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی ما چه قدرت فرصت داشته باشند اما در چنین شرایطی که به سرعت تغییر می کند فرصت آنها اندک است. اما شاید فعلا مهمترین مسئله این است که در ذهن پوتین رئیس جمهور روسیه چه می گذرد. آنچه تا اینجا شنیده ام این است که روسیه این حق را برای خود محفوظ می داند که از اتباع روس در اوکراین محافظت کند. بنابراین اگر اوضاع در روسیه وخیمتر شود و به روسهای ساکن این کشور آسیب برسد، باید شاهد ورود ارتش روسیه به اوکراین باشیم و دیگر حضور نیروهای روسیه به کریمه محدود نخواهد بود بلکه نیروهای روسیه در مناطق شرقی اوکراین نیز مستقر خواهند شد. 

رابرت بئر افزود : به نظر من پوتین نیز پیش بینی نمی کرد چنین اتفاقاتی در اوکراین بیفتد بنابراین به نظر می رسد او نیز همانند دیگر سرگرم برنامه ریزی برای تحولات جدید است. البته او قبلا مامور کا .گ .ب بوده است و نگاه خاصی به جهان و تحولات آن دارد. او نمی خواهد اجازه دهد اوکراین به طور کامل از دستش خارج شود و بحران در مرز کشورش ایجاد شود یا اینکه پایگاه نظامی خود را در دریای سیاه از دست بدهد. بنابراین اولین واکنش او این است که از دستگاه‌های اطلاعاتی ارتش روسیه و همچنین کا گ ب کمک بخواهد. او همچنین با افراد داخل اوکراین در تماس خواهد بود. او می تواند برخی اقدامات از جمله تحریک شورش و ضد شورش برای تشدید خشونتها یا کاهش آن انجام دهد. روسیه در این خصوص خیلی مهارت دارد و شناخت خوبی از اوکراین دارد. اما در هر حال تجربه گرجستان نشان داد که پوتین در این مورد خیلی روشن و قاطع است و اجازه نخواهد داد روس تبارها تهدید شوند و از ارتش برای محافظت از آنها استفاده خواهد کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار