معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به واسطه داشتن تمدن و تاریخی کهن مملو از آثار تاریخی بی بدیلی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علیرضا مرادی بیستونی،گفت : آتشکده های دوران مختلف باستان از جمله آثارتاریخی هستند که در ایام تعطیلات نوروز می توانند جاذبه ای برای گردشگران تلقی شوند.

وی ادامه داد: یکی از این آتشکده های استان کرمانشاه، آتشکده «میل میله گه» در شهرستان اسلام آبادغرب است که متعلق به دوران ساسانیان می باشد.

مرادی بیستونی افزود: آتشکده «میل میله گه» یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهارتاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.

مرادی بیستونی، چهارقاپی قصرشیرین را یکی دیگر از آتشکده های کرمانشاه عنوان کرد و گفت: چهارقاپی بنایی به صورت چهارتاقی، مربوط به دوران ساسانی است که این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه همچنین در خصوص آتشکده شیان، گفت: آتشکده شیان در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان، بخش حمیل، شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده است.

وی افزود : این آتشکده  در سال 1384 توسط هیأتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد 14.5 در 14.5 متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

این مسئول گفت: در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد 3.15 در 3.15 متر، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد 3.75 در 14.5قرار دارد.

مرادی بیستونی افزود: به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است. /س

برچسب ها: آتشکده ، تاریخی ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.