شهرستان داراب در استان فارس به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی به شهر چهار فصل مشهور است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ بخش شمالی و شرقی این شهرستان کوهستانی و پوشیده از جنگل و بخش جنوبی آن در برگیرنده دشت‌ها و جلگه‌های وسیع است .

این شهرستان با دارا بودن اماکن زیبای تاریخی و نیز طبیعت چهار فصل و جاذبه‌های طبیعی همچون آبشار فورگ چشمه‌های فسا رود وباغ‌های فراوان مرکبات، مکانی مناسب برای گردشگری است عشایر نشین بودن منطقه موجب پیدایش صنایع دستی دیدنی چون: قالی گبه گلیم وجاجیم دراین منطقه شده است.

جاذبه های مذهبی

مسجدجامع داراب

این مسجد از آثارزیبای دوره صفویه می باشد .معماری بنا شامل چهارمناره باتزئینات آجرکاری وشبستان دروسط وراهرویی دراطراف است .برآجرکاریهای مناره ها نام خداوند حضرت محمد (ص)وحضرت علی (ع) نقش شده است .

آرامگاه سیدعلاء الدین حسن پیرمراد

این مقبره که در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی داراب واقع شده است .

آرامگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به امام زاده

این مقبره به یکی از نواده های حضرت امام موسی بن جعفر (ع)تعلق دارد . که در مرکز شهرداراب قرار گرفته وتاکنون سه بازسازی شده است .

جاذبه های تاریخی

آتشکده آذرخش

این آتشکده درمسیرداراب به رستاق ودرحدود پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب ودرطرف راست جاده بنای سنگی وجوددارد .که آتشکده آذرخش نامیده می شود .پلان آن به صورت چلیپا (صلیبی ) است که حوضی دروسط آن سنگ حفاری شده است برخی معتقدند که این مکان که درابتدا معبد مهر پرستی بوده ودردوره ساسانیان به آتشکده تبدیل شده است

این بنادرسال652 هجری قمری با احداث محرابی درآن به مسجدسنگی تبدیل شده است .

شهرقدیم دارابگرد

درمسیرورودی شیراز-داراب ودرفاصله11 کیلومتری آن بقایای شهرباستانی دارابگرد قرار دارد . دیوار عظیمی به طول شش کیلومتر اطراف شهر واقع شده وخندقی آن را احاطه کرده است .این شهر که مربوط به دوره ساسانی می باشد دارای چهاردروازه ورودی بوده است .

نقش برجسته شاپور

در چهارکیلومتری جنوب شهرداراب وبرسینه کوهی به نام پهنا نقش پیروزی شاپورساسانی بر امپراطور روم والرین حجاری شده است که در این نقش شاپوراول سواراسب ورومیان درجلوی اوایستاده اند.

قصرکیارث

این قصردر نزدیکی روستای نصیرآباد فورگ درغرب داراب واقع شده است .بقایای این قصردر کنار جاده آسفالته داراب به بندر عباس مشاهده می شود

تل سیاه

تپه باستانی تل سیاه درناحیه شمال غربی داراب قرارگرفته است .آثاربدست آمده ازکاوشهای انجام شده این تپه به دوران ماقبل تاریخ تعلق دارد .

تل ریگی

تل ریگی درنزدیکی تل سیاه قرارگرفته است وقدمت آن هم به دوره پیش ازتاریخ می رسد.

جاذبه های طبیعی

کوه تودج

این کوه ازتنگ کرم آغاز می شود ودرجهت شمال غربی وجنوب شرقی امتدادمی یابد.بلندترین قله آن با3150 متر ارتفاع درشمال شرقی داراب واقع شده است .کوه خرمن وتودج درتمام زمستان وگاه تا اوایل تابستان پوشیده ازبرف است .

گردشگاه آب بند

درمنطقه آب بند ودرحاشیه رودخانه ودردامنه کوه بلند داراب محوطه ای وسیع بادرختان بید ومیوه گردشگاهی زیبا وجذاب رابه وجود آورده است این محوطه از گردشگاه های ارزشمند شهرستان داراب به حساب می آید.

آتشکده آذرجو

این آتشکده در12 کیلومتری جنوب غربی داراب درجنب چشمه ای به نام ((اعلان قز)) قرار دارد و گفته می‌شود که به دستور زرتشت ساخته شده است ./س

 

برچسب ها: داراب ، فارس ، چهار ، فصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.