شیشههای قطور اسکانیا هم که با زور دست و لنگه کفش نمیشکند، پس آیا باید به اشهد گفتن خود قناعت کنند...برخی حتی برای شهادتین گفتن هم فرصت نیافتند و در دقیقهای هرم جانسوز شعلهها را با اعماق جان حس کردند، راننده اتوبوس در زیر فرمان سوخته و مچاله شده بود و در دود شعله کسی سراغ شاسیهای دربازکن را نداشت، فقط صدای ضجههای جانسوز زن و مرد و کودکان در فضای چند متری ارابه مرگ لای آهنهای گداخته و بوی گوشت سوخته گم میشد...
به گزارش خبرنگار فارس، آخرین حادثه تصادف اتوبوس اسکانیا که از قطعات وارداتی و تحت لیسانس این شرکت سوئدی در سمنان ساخته و مونتاژ میشود، در 18 شهریور سال جاری بود که تعدادی از خانوادههای اصفهانی را داغدار کرد.
در این حادثه غم انگیز که ترکیدن لاستیک اسکانیای اصفهانی در کیلومتر 30 قم – تهران در روبروی مجتمع گردشگری مهتاب و برخورد آن با اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به یزد میرفت، موجب کشته شدن 44 هم وطن از دو اتوبوس شد، بیش از 25 نفر از آنها، همشهریان اصفهانی بودند.
اثبات مشکلدار بودن اسکانیا زمانی حادتر میشود که فردای همان روز اسکانیای دیگری در محور اصفهان ـ بندرعباس در سرعت پایین آتش میگیرد ولی با تیزهوشی راننده اصفهانی سریعاً مسافران تخلیهشده و اتوبوس خاموش میشود.
در گزارش کمیسیون ایمنی راههای کشور، علت این تصادف ترکیدن لاستیک و حریق خودرو و دلیل افزایش تلفات باز نشدن دربهای اتوبوس و عدم برنامهریزی برای خروج اضطراری در ساخت این ناوگان ذکر شده است.
نزدیک 105 کشته تنها در 3 حادثه اسکانیا
شاید طبل رسوایی اسکانیا زمانی شروع به کوبیدن کرد که در اولین حادثه اسکانیا در محور ایذه – لردگان 26 دانشآموز بیگناه دختر در آتش سوختند و به دنبال آن در حادثه اصفهان- تهران و اهواز- ایذه هم به ترتیب 44 و 14 نفر کشته شدند، همچنین در حادثه اسکانیای هفت گل نیز 11 نفر به استقبال مرگ رفتند و سایر حوادث کوچکتر اسکانیا نیز 10 کشته به جا گذاشته است.
فرمانده پلیسراه خوزستان، در مورد علت این حادثه اظهار کرد: در بروز آتشسوزی اتوبوس مسافربری اسکانیا در محور ایذه، علل مختلفی تأثیر داشت که نقص در طراحی باک و باتریهای اتوبوس یکی از این علتهاست.
قاسم قدرتی افزود: با توجه به نقص در سیستم سیمکشی اتوبوس و وجود مواد اشتعال زا از قبیل پشمشیشه و فایبرگلاس در اتوبوس، با ایجاد جرقه در باتری و هم زمان ترکیدن مخزنهای گاز کولر اتوبوس، چند انفجار کوچک به وجود آمده و موجب آتشسوزی در اتوبوس شد.
نماینده اسکانیا در ایران: اسکانیا تمام استاندارد و لاستیکهایش فرانسوی است
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت عقاب افشان که کارخانه آن در سمنان واقع است، نماینده انحصاری اسکانیای سوئد در ایران است که تاکنون اتوبوسهای تولیدی این شرکت 9 حادثه مرگبار در کشور داشتند که دلخراشترین آن همین حادثه اسکانیای اصفهانی است، همچنین یک ماه قبل از این حادثه تصادف و آتش گرفتن اسکانیای دیگری در خوزستان و محور اهواز به ایذه، 14 نفر از هموطنانمان را به کام مرگ فرستاد.
مدیر شرکت همیشه با محکوم کردن رانندگان به خوابآلودگی و تخلف در صدد تبرئه شرکت خود از مشکلات موجود در اسکانیا بوده و علیرغم گزارشات موجود از غیراستاندارد بودن برخی قطعات، اذعان میکند، تمام قطعات باکیفیت و لاستیکهای اسکانیا نیز فرانسوی است.
ولی کمیته رسیدگی به این دو حادثه نقص فنی اتوبوسهای اسکانیا را باعث این حوادث دانست و رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، اعلام کرد: به علت ضعف بدنه اتوبوسها و نقص در سیستم برقرسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتشسوزی شد.
شمارهگذاری خودروهای اسکانیا به دستور پلیس راهور از بهمنماه متوقفشده و مدیر شرکت عقاب افشان، بزرگترین اتوبوس ساز ایران هم با وثیقه میلیونی آزاد شده است و هیئتی از کارشناسان سوئدی از شرکت اسکانیا در ایران حضور دارند و مشغول رفع عیب این اتوبوس مرگ در فرصت باقیمانده 3 ماهه از سوی قوه قضائیه هستند.
مردم سوار اسکانیا نمیشوند/ چه کسی جوابگوی خسارت خریداران است؟
مدیر شرکت اصفهان ترابر در گفتگو با خبرنگار فارس خواستار برخورد جدی حقوقی و نظارتی با تولیدکنندگان اسکانیا شد و گفت: تعداد زیادی از خریداران این اتوبوس دچار زیانهای میلیونی شدند و به خاطر مشکلات این اتوبوس دهها مسافر بیگناه کشتهشده و از شرکتهای مسافربری سلب اعتماد شده است.
منصور ربیعی با بیان اینکه رانندگان و مدیران شرکتهایی که سالها با انواع اتوبوس دست و پنجه نرم کردند، بهترین داور برای قضاوت هستند، افزود: بارها گفتهایم و باز میگوییم که اتوبوسهای اسکانیا دارای اشکالات اساسی حادثهساز است و نماینده این شرکت باید زیان خریداران را جبران کند.
وی ادامه داد: با بروز حوادث اخیر مردم بسیار حساس شدند و از خرید بلیت اسکانیا خودداری میکنند و بر اساس این مسئله شرکتها متضرر شدند و مسافران هم گناهی ندارند.
ربیعی خاطرنشان کرد: در شهریور و روزهای پس از حادثه اسکانیای اصفهان، شرکتهای مسافربری پایانه صفه و کاوه مجبور شدند اتوبوسهای ولو را جایگزین اسکانیا کنند، چون هیچ کس سوار اسکانیا نمیشد و برخی سرویسها در هنگام سفر روی سکوی سوار شدن با امتناع مسافران مجبور به تعویض اتوبوس شدیم.
راننده اسکانیای آتشگرفته: با «یا ابوالفضل» مردم را نجات دادیم
محمود دیلمقانی کمکراننده اتوبوسی است که در مسیر اصفهان – بندرعباس آتشگرفته، وی با بیان اینکه اگر تصاویر اتوبوس قبلی اسکانیا را که آتشگرفته ندیده بودم، نمیتوانستیم از جهنم پیش رو خلاص شویم و مردم را نجات دهیم، گفت: این که اسکانیا مشکل دارد محرز است، ما تمام موارد ایمنی و مقررات و مسایل فنی را رعایت کردیم ولی اتوبوس بدون علت در سرعت کم آتش گرفت.
وی تشریح کرد: حوالی ساعت 4 صبح در محور حاجیآباد به بندرعباس با 26 مسافر که از اصفهان سوار کردیم با سرعت کم، در حال حرکت به سمت مقصد بودیم که با کمال تعجب دچار حریق در عقب اتوبوس شدیم.
این راننده تعاونی 13 آسیا سفر، افزود: در حین حرکت با دودی در قسمت عقب اتوبوس مواجه شدیم که در پی آن بلافاصله خودرو را متوقف و مسافران را پیاده کردیم ولی علیرغم استفاده از 3 کپسول آتشنشانی موجود در اتوبوس، آتش مهار نشد و اتوبوس در آتش سوخت.
وی تاکید کرد: سوار شدن بر اتوبوسهای اسکانیا کار عقل نیست و شرکت تولیدی باید خسارت خریداران را بدهد اگر چه اعتبار رفته آنها قابل قیمتگذاری نیست.
دیلمقانی، ادامه داد: هنوز وقتی شعلهها و عدم تعادل اتوبوس و صدای شیون زنان به یادم میآید بیاختیار بدنم میلرزد، ما با (یا ابوالفضل) اتوبوس را نجات دادیم و حضرت زهرا (س) ما را نجات داد.
وی در پایان گفت: چرا باید چند صد میلیون هزینه کنیم و تازه ترس جان خود و مسافر راهم داشته باشیم، کجای دنیا اتوبوس عمومی بیجهت آتش میگیرد؟
شرکتهای خودروسازی جوابگوی کیفیت تولیدات خود باشند
رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان، در خصوص مشکلات اتوبوس اسکانیا و حادثه اصفهان – تهران گفت: سازمان اصفهان اختیاری برای کنترل این امور ندارد ولی وزارتخانه از طریق کنترل گمرکی و چک کردن واردات قطعات استاندارد میتواند از برخی حوادث مربوط به خودرو جلوگیری کند.
مظفر انصاری با ذکر این مطلب که کارخانه مونتاژ کننده اتوبوس اسکانیا در شهر سمنان است، گفت: این مورد باید توسط سازمان استاندارد و نیز سازمان راهداری استان سمنان پیگیری شود و در صورت کشف ایراد ساختاری یا مشاهده قطعات معیوب و غیراستاندارد در این خودروسازی از طریق مجامع قانونی با تولیدکننده برخورد و نسبت به رفع مشکل اقدام کند.
وی یادآور شد: بر اساس گزارشات سازمان صنعت و معدن و تجارت مشکلی در قطعات وارداتی برای اسکانیا وجود نداشته ولی این مورد باید با کارشناسان و انجام تحقیقات کامل ریشهیابی شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات قطعات و خودرو توسط پذیرهنویسی بخش خصوصی با گرفتن مجوزهای لازم از سازمان انجام میشود و شرکتهای خصوصی نیز باید پاسخگوی تولیدات و محصولات مونتاژ شده باشند و کیفیت را تضمین کنند.
سایر قطعات خودروها باید مشمول استاندارد اجباری شود
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان در خصوص اتوبوسهای اسکانیا و حوادث پیشآمده، اظهار کرد: در خصوص استاندارد بودن قطعات اتوبوسهای تولیدی اسکانیا مشکلی وجود ندارد و 51 قلم استاندارد اجباری در قطعات خودرو برای این محصول هم اعمال شده است، همانگونه که تمام خودروسازان موظف به رعایت این استانداردها در تولید خودرو هستند.
غلام حسین شفیعی در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان، افزود: استاندارد هر قطعه برای هر خودرو متفاوت است و قطعات کلیدی خودروها نظیر، لنت ترمز ولولههای ترمز، لاستیکها، شیشهها، رینگها، فیلترها، باتری و ... در لیست اقلام استاندارد اجباری قرار دارند و در مورد اسکانیا هم همه قطعات شامل استاندارد اجباری توسط کارشناسان در آزمایشگاههای مجهز سازمان تأیید شده است.
وی با بیان اینکه بحثی در استاندارد وبی عیب بودن قطعات اسکانیا نیست، تصریح کرد: ممکن است تکتک قطعات بدون مشکل باشند ولی در ساختار کلی عملکرد نهایی معیوب باشد و این مشکل را باید شورایی متشکل از سازمانهای صنفی ترابری و ادارات حملونقل و وزارت راه با همکاری پلیس راهور و کارشناسان استاندارد قضاوت کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت بدنه خودرو و یا دستگاه برقی خودروها شامل استانداردهای اجباری نیست که با وجود بروز حوادث فراگیر جادهای، اجباری شدن این استاندارها نیز ضروری به نظر میرسد که تحقق این امر به مصوبات لازم نیاز دارد.
شفیعی با اشاره به این مطلب که قطعات به صورت متصل کار میکنند ولی به شکل منفصل از نظر استاندارد و معیوب بودن بررسی میشوند، گفت: عملکرد کامل خودرو مشمول استاندارد اجباری نیست و برای تحقق این امر به مصوبات جدید شوراهای تخصصی و پیگیری مجلس و نهادهای صنفی نیاز است.
وی تاکید کرد: در صورت اثبات استفاده از قطعات غیراستاندارد و مشکلدار در تولید خودرو، علاوه بر جریمههای دادگاهی شرکت خودروسازی باید زیان مصرفکنندهها را نیز جبران کند و این در قوانین ما وجود دارد.
وی با اشاره به حوادث جادهای از جمله حادثه اتوبوس اسکانیای محور اصفهان – تهران، بیان کرد: استانداردسازی خدمات سفر و ایمنی شدن کامل آن نیاز به درخواست صنفی و سازمانی دارد و در صورت درخواست سازمان استاندارد موارد و اصول این استاندارد خدمات سفر را تدوین کرده و اقدام به استانداردسازی خدمات مسافرتی شرکتهای داوطلب میکند.
وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه، آیا لاستیکهای اسکانیای تصادفی چینی بوده؟ عنوان کرد: بازرسان سازمان از تهران صحنه را بازدید کردند ولی گزارشی از غیراستاندارد یا معیوب بودن لاستیک یا سایر قطعاتی که شامل استاندارد اجباری هستند، وجود ندارد.
مدیر کل استاندارد استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: سایر استانداردهای خودرو نیز باید اجباری شود و برای کاهش حوادث جادهای، اجباری شدن مقاومت بدنه خودروها، آهن کشی و دیفرانسیل خودرو و استفاده از شیشههای مقاوم ضروری به نظر میرسد.
فرمانده اسبق پلیسراه کشور: استاندارهای اسکانیا مردود است
بر خلاف صحبتهای مدیر کل استاندارد استان اصفهان، به تازگی سازمان استاندارد و پلیس راهور اقدام به مردود کردن 19 استاندارد موجود در اتوبوسهای اسکانیا برای انجام تحقیق بیشتر کردند.
فرمانده اسبق پلیسراه کشور و کارشناس عالی تصادفات در مورد پرونده اسکانیا گفت: بر اساس اعلام سازمان استاندارد کشور و بررسی دوباره قطعات اتوبوس اسکانیا 19 مورد از استانداردهای اسکانیا که البته برخی مشمول اجباری بودن نیستند دچار مشکل بوده و باید مورد بازبینی قرار گیرد که البته عدم نصب چکش اضطراری در اکثر اتوبوسهای کشور، یکی از مهمترین عوامل افزایش خسارت در این حوادث است.
سید هادی هاشمی در گفتگو با خبرنگار فارس اصفهان، موارد 19 گانه ای از قبیل؛ هدایت پذیری، سیستم برف پاکن و شیشه شوی، میدان دید جلو، چراغ مه شکن جلو، عدم کاربرد حفاظت از راننده، پشت سری صندلیها، حفاظهای جانبی، برخورد از روبرو، برخورد جانبی، قفل و لولاها، حمل کالاهای خطرناک، نصب تزئینات داخلی، برجستگیهای بیرونی، حفاظ چرخ، سیستمهای ممانعت از پاشش، جرم و ابعاد خودرو و نیز نوع وسایل کوبلینگ مکانیکی را از مواردی دانست که توسط سازمان استاندارد مشکوک شناختهشده و بایستی مورد بازبینی دقیق و آزمایشات لازم قرار گیرد.
پرونده اسکانیا به صورت یک پژوهش کارشناسی در دانشگاه بررسی شود
رئیس اداره حملونقل مسافر، سازمان راهداری و حملونقل جادهای اصفهان نیز ضمن بیان اینکه بخش استانی سازمان اختیار و توانایی حذف ناوگانی خاص مثلاً اتوبوسهای اسکانیا را از چرخه حمل مسافر ندارد، گفت: وظیفه سازمانی این ارگان نظارت بر عملکرد شرکتهای حملونقل، صورت وضعیتها و خدمات ارائهشده و نظارت کمی و کیفی بر ناوگان حملونقل است.
باقر کیانی در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان، تصریح کرد: خارج کردن نوعی از ناوگانهای حمل مسافر فقط در صورت فرسوده بودن و بر اساس جدول زمانبندی و مصوبات اجرایی سازمان که از تهران ابلاغ میشود، امکانپذیر است.
وی در پیشنهادی مطرح کرد: پرونده اسکانیا باید در محیط دانشگاه به صورت یک پژوهش علمی بررسی شود و کارشناسان بیطرف با تحقیقات لازم خروجی مناسبی برای اجرایی شدن به سازمانهای مسئول داده شود.
وی افزود: تشخیص معیوب بودن یک ناوگان و یا پر خطر بودن یک مارک از وسایل نقلیه، بر عهده مبادی ورودی وسیله به کشور در گمرک و یا واحدهای استاندارد و نظارت مستقر در کارخانههای داخلی است و سازمان راهداری و حملونقل، نمیتواند به تنهایی مرجع تشخیص این امر باشد.
کیانی عنوان کرد: در زمان بروز حوادث جادهای اداره حملونقل مسافر موظف به بازدید و تهیه گزارش کارشناسی از حادثه و ارسال به مرکز است و در مورد حادثه اصفهان – تهران نیز که تعدادی از همشهریان کشته شدند نیز تمام مراحل قانونی برای ثبت گزارش و کارشناسی دقیق توسط این اداره صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ضبط کارت هوشمند راننده و بررسی صورت وضعیتها و چک کردن لیستهای فنی از مواردی است که در هنگام حادثه ناوگان مسافربری توسط این اداره انجام میشود و اسکانیای حادثهدیده از حیث این موارد مشکلی نداشته است.
وی در جواب این سئوال خبرنگار فارس که اشکال اتوبوسهای اسکانیا چیست؟ و اتوبوسی که در محور اصفهان – تهران تصادف کرد چه موردی داشته، پاسخ داد: سلامت اتوبوس اسکانیا به طور کلی از نظر قطعات باید مورد تأیید سازمان استاندارد باشد و در اسکانیای حادثهدیده محور اصفهان – تهران و اینکه مقصر حادثه خطای انسانی است یا ایراد ساختاری اسکانیا، باید متخصصین سازمان استاندارد و پلیس راهور قضاوت کند.
نمایش فیلم آموزشی در اتوبوسها و کلاسهای آموزش اجباری برای رانندگان
کیانی افزود: ممکن است قطعات و ساختار این وسیله اشکال نداشته باشد ولی باید آموزشهای لازم به رانندگان برای کاهش حادثه داده شود که در این کار شرکتهای مسافربری و رانندگان باید همکاری کنند.
وی یادآور شد: اداره حملونقل مسافر سازمان راهداری در اصفهان با تهیه فیلم آموزشی اقدام به آموزش مسافران و رانندگان کرده و شرکتهای مسافربری موظف شدند این فیلم را در زمان شروع سفر نمایش دهند تا مسافران با مدیریت بحران در زمان تصادف و استفاده از چکشهای اضطراری و باز کردن درب خروج آشنا شوند.
رئیس اداره حملونقل مسافر استان، با اشاره به اینکه آموزشهای ایمنی سبب کاهش حوادث میشود، بیان کرد: 4 هزار نفر از رانندگان و مدیران شرکتهای حمل مسافر بین شهری اصفهان از 19 تا 25 اسفند در کلاسهای این اداره آموزش میبینند تا برای اجرای طرح حملونقل سلامت در نوروز آماده شوند.
کیانی افزود: افق مدیریت حملونقل اصفهان با بهکارگیری نیروهای نخبه و متعهد دانشگاهی روشن است و در آینده نزدیک برکات این حرکت شایسته روشن میشود.
وی مواردی مثل؛ اخلاق حرفهای، نحوه تکریم مسافر، قوانین و مقررات راه و ترابری و رانندگی، ایمنی خودرو و مدیریت بحران در تصادف برای به حد اقل رسیدن آسیبها را از اطلاعات کلیدی رانندگان حمل مسافر بین شهری دانست و گفت: همه این موارد در قالب کلاسها و بستههای فرهنگی به این افراد آموزش داده میشود.
وی اضافه کرد: سازمان راهداری و حملونقل با تکیه بر ارتقای کیفیت سفر شهروندان و افزایش امنیت سفر اقدام به هدفمند کردن و اعمال مدیریت واحد بر اجرای طرح تعیین مدیران فنی برای هر شرکت مسافربری کرده است.
وی ابراز کرد: در اصفهان سختگیری زیادی برای حسن انجام کار این ناظرین در نظر گرفته شد و انتخاب آنها با سختگیریهای صنفی و سازمانی برای افزایش امنیت سفر شهروندان همراه است.
رئیس اداره حملونقل مسافر اصفهان تصریح کرد: برای اجرای مدیریت واحد بر این طرح با همکاری کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل نسبت به انعقاد قرارداد با یکی از شرکتهای معاینه فنی اقدام شده تا این شرکت با کارشناسان زبده خود وظیفه نظارت فنی بر شرکتهای مسافربری را انجام دهد.
اتوبوسهای 30 ساله و مینیبوسهای 40 ساله از گردونه حملونقل حذف میشوند
کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: مصوبات خروج ناوگانهای فرسوده نیز با قاطعیت در استان پیگیری میشود و اجرای مرحله دوم طرح ممنوعیت ناوگانهای فرسوده از اول خرداد 93 با اجرای حذف تردد مینی بوسهای فرسوده بالای 40 سال و جلوگیری از تردد بین شهری و خارج استانی مینیبوسهای 25 ساله انجام میشود.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مرحله دهم ممنوعیت تردد اتوبوسهای فرسوده، اظهار کرد: اتوبوسهای با عمر 30 سال و بیشتر به طور کلی از گردونه حملونقل حذفشده و اتوبوسهای 25 ساله نیز اجازه خروج از استان و ورود به مبادی دیگر شهرها و تهران را ندارند.
رئیس اداره حملونقل مسافر اصفهان، در پایان رعایت ایمنی و آموزشهای به روز برای رانندگان را به همراه کنترل استاندارد تولیدی کارخانهها و مبادی ورودی خودرو را باعث جلوگیری از تکرار حوادثی مثل آتش گرفتن اتوبوس اسکانیای محور اصفهان –قم دانست و گفت: اگر تولید استاندارد داخلی در اتوبوس افزایش یابد، قیمتها پایین آمده و شرکتها هم میتوانند علاوه بر نوسازی ناوگان از وسایل یدکی بهتری برای ناوگان خود استفاده کنند و در این صورت حوادث جادهای هم کاهش پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری فارس، اگر این اتوبوسها دارای معاینه فنی بودند و لاستیکهایشان استاندارد بوده چرا باید دچار آتشسوزی شوند؟ و به سرعت آتش بگیرند؟ و یا ترکیدن لاستیک ضخیم عاج دار در سرعتی نه چندان زیاد چه توجیهی دارد؟ و چرا باید اتوبوسهایی با عمر 2 تا 5 سال دچار چنین نقصهایی شوند؟
به فرض بالا بودن سرعت با توجه به اینکه تصادف در اتوبان دارای عوارضی و دوربینهای مختلف رخ داده، آیا پلیس راهور وظیفه نظارت بر کنترل سرعت را به خوبی انجام داده است؟
علیرغم کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان و ایراد خسارتهای فراوان به صنعت مسافربری، حذف اتوبوسهای اسکانیای موجود در پایانهها و سرعت بخشیدن به روند پیگیری قضایی عادلانه این پرونده، برای تسلی بازماندگان این حوادث، ضروری به نظر میرسد و انتظار میرود پس از 6 ماه انتظار، مسئولین تکلیف حذف یا استانداردسازی مطمئن این ناوگان را داده و شرکت سازنده این اتوبوس نیز در صورت تمایل به ادامه فعالیت، علاوه بر جبران خسارات مردم تضمین لازمی برای جلب اعتماد دوباره مردم تدارک ببیند.