بيشاپور يا تخت جمشيد دوم ايران از آثار مهم تاريخي شهرستان كازرون در غرب استان فارس است كه تاكنون براي بسياري از گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و تاريخ اين مرز و بوم ناشناخته مانده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مجموعه تاريخي بيشاپور به مساحت 200 هكتار در سال 266 ميلادي به دستور شاهپور اول ساساني در شرق رودخانه شاپور بنا شده است.

اين شهر بر اساس نتايج بدست آمده از كاوش هاي باستان شناسي جزء نخستين شهرهاي ايران باستان بوده كه داراي تاريخ شهرسازي است.

به اعتقاد مورخان اين شهر از لحاظ زيبايي با زيباترين و ثروتمندترين شهرهاي آن دوران مانند انطاكيه روم باستان رقابت كرده است.

در شهر تاريخي بيشاپور 8 بناي مهم وجود دارد كه 2 بناي آن مربوط به دوران پس از اسلام است.

تالار تشريفات يكي از بزرگترين و باشكوه ترين بناهاي بيشاپور است كه وسعتي در حدود 781 متر مربع را به خود اختصاص داده است.

بخش مياني اين تالار به شكل مربع است و هر ضلع آن 23 متر طول دارد.

ايوان موزائيك از ديگر بناهاي موجود در شهر بيشاپور است.

ايوانهاي بلند با طاقهاي بلند هلالي شكل از خصوصيات مهم معماري دوران ساساني است .

در كف اين ايوانها و حياط مستقل به آنها موزائيك هايي از سنگ هاي ريز با رنگهاي مختلف فرش شده است.

از ديگر آثار تاريخي به جا مانده در شهر بيشاپور پرستشگاه آناهيتا است كه در عمق 6 متري از سطح زمين قرار دارد.

آناهيتا يا فرشته پاسدار آب محلي بوده براي نيايش آب كه يكي از عناصر چهارگانه مورد احترام ايرانيان باستان بوده است. اين بنا به صورت مكعبي است. ايوانهاي پرستشگاه از سنگهاي بزرگ بدون استفاده از ملات ساخته شده و توسط بست هاي آهني به هم متصل شده است.

در فاصله 150 متري شرق تالار تشريفات و محور دالان جنوبي آن بقاياي فرو ريخته بنايي وجود دارد كه با سنگهاي نگارگري ساخته شده است و به كاخ والرين شهرت دارد.

اين سنگهاي يكنواخت توسط بست هاي آهني به هم متصل شده است.

قلعه دختر از ديگر بناهاي شهر بيشاپور ، بناي عظيم ويژه اي است كه از سنگ لاشه و گچ ساخته شده و بر روي ارتفاعي مشرف بر شهر بيشاور ساخته شده است.

خانه هاي مسكوني ، معبد آناهيتا ، جايگاه نذورات ، كاخ اختصاصي ، مسجد جامع و مدرسه اسلامي بيشاپور نيز از ديگر بناهايي است كه در شهر بيشاپور قرار گرفته است.

مسجد جامع و مدرسه اسلامي مربوط به پس از اسلام است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.